Gå til innhold

Fotoutfordring: Månebilde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I morgen er det også total måneformørkelse, men dessverre ikke på denne siden av kloden...

 

 

Haha, dette er bare tull. Dra litt i zoomen, eller croppe bildet litt ekstra., så får du den så stor du vil.

 

Jeg snakker av erfaring, for jeg har vært ute hver gang supermånen blir annonsert. Ser dessverre ingen forskjell.

 

Du vet hva zoom er, ikke sant? Og nei, supermåne betyr ikke at månen er mange ganger større (les: virker større).

220px-Supermoon_comparison.jpg'

Fra Wikipedia om Suuupermånen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I morgen er det også total måneformørkelse, men dessverre ikke på denne siden av kloden...

 

 

Haha, dette er bare tull. Dra litt i zoomen, eller croppe bildet litt ekstra., så får du den så stor du vil.

 

Jeg snakker av erfaring, for jeg har vært ute hver gang supermånen blir annonsert. Ser dessverre ingen forskjell.

 

Du vet hva zoom er, ikke sant? Og nei, supermåne betyr ikke at månen er mange ganger større (les: virker større).

220px-Supermoon_comparison.jpg'

Fra Wikipedia om Suuupermånen.

 

Det er vel best du lærer meg hva zoom er.

Lenke til kommentar

 

 

I morgen er det også total måneformørkelse, men dessverre ikke på denne siden av kloden...

 

 

 

Haha, dette er bare tull. Dra litt i zoomen, eller croppe bildet litt ekstra., så får du den så stor du vil.

 

Jeg snakker av erfaring, for jeg har vært ute hver gang supermånen blir annonsert. Ser dessverre ingen forskjell.

Du vet hva zoom er, ikke sant? Og nei, supermåne betyr ikke at månen er mange ganger større (les: virker større).

220px-Supermoon_comparison.jpg'

Fra Wikipedia om Suuupermånen.

Det er vel best du lærer meg hva zoom er.

Nå nå mine herrer, vi trenger ikke bli spydige ;-) Det med supermåne er et halvvitenskapelig begrep og handler bare om hvor nær månen er jorden når det er fullmåne, og har sånn sett ikke noe med den subjektive oppfattelsen av månens størrelse å gjøre. De lærde strides om hvorvidt denne fullmånen kvalifiserer, det kan du lese litt om her hvis du vil: http://earthsky.org/space/is-the-october-8-2014-full-moon-a-supermoon

 

Og du har helt rett i Erik, at selv om den oppfattes som større for det nakne øyet, kan du få den så stor du bare vil med enten å zoome eller croppe. Det skriver vi også i saken. Men det er likevel en fin anledning for ta turen ut og ta bilder, iallefall hvis været tillater det :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om været tillater det, så kan det vel hende jeg går ut og knipser et par bilder av månen.

 

Fullmånen er ikke min sterkeste side pga det er så vanskelig å få med overflatedetaljer, men en eller annen form for rund hvit flekk ett eller annet sted på himmelen burde jeg klare å få med uansett håper jeg... :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Og du har helt rett i Erik, at selv om den oppfattes som større for det nakne øyet, kan du få den så stor du bare vil med enten å zoome eller croppe. Det skriver vi også i saken. Men det er likevel en fin anledning for ta turen ut og ta bilder, iallefall hvis været tillater det :-)

 

 

Det er selvfølgelig et fint påskudd til å komme seg ut for å forevige månen, men er det overskyet, kan det være verd å prøve seg igjen neste gang det er fullmåne. Vinterhalvåret er en bra tid å fotografere månen på, luften er ofte klarere.

Skal du ha med noe av landskapet, må du gjøre det i skumringen, men du har ikke mye tid på deg.

 

Som nevnt ovenfor er egentlig ikke fullmånen så veldig spennende fordi det er vanskelig å få frem detaljene. Det blir lite skygger av ujevnhetene på overflaten.

 

 

Forøvrig min supermåne fra mars 2011:

 

http://www.akam.no/bildekritikk/bilde/super-moon-rising/944314

Endret av eriknor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norsk fotosider må være de mest oppfinnsomme i verden !

 

Er det ikke årstid, så er det vann, jul eller måne.

 

Varför...

 

Både vann, jul og månen er pene ting å ta bilder av som mange har tilgjengelig, kanskje derfor? Litt av utfordringen ligger jo også i å være kreativ rundt temaet, men vi tar veldig gjerne i mot oppfinnsomme forslag til fremtidige utfordringer :-)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hadde ikke værgudene heeelt på min side i natt, men klarte i allefall å få tatt et "minimum" antall bilder sånn innimellom skyene. Fikk tatt omkring 10'000 bilder. Hadde håpet på litt mer, men brukte litt ekstra tid på etterbehandling i stedenfor så resultatet er jeg fornøyd med.

Artig fotoutfordring dette :-)

Lenke til kommentar

shutterstock_102445651.300x169.jpg

Onsdag 8. oktober er fullmånen nærmere jorden enn vanlig, og vil se større ut på himmelen. Vi utfordrer dere til å ta bilder av den!

 

Fotoutfordring: Månebilde

Synes det er flott at dere kommer med slike utfordringer/temadager!

Hvorfor ikke legge det til som en aktivitet i BK, slik det er tilrettelagt for??? :hmm: (da hadde en jo kunnet laste opp bilder til "aktiviteten", slik vi har vært vant med tidligere mht. "temadager" bl.a. )..... :yes:

http://www.akam.no/bildekritikk/aktiviteter/

 

PS!

Fikk dessverre ikke tatt noen bilder, da det skyet over fra kl. 1830 og utover...... (etter flere døgn med klarvær...)... :hm:

Endret av smort1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...