Gå til innhold

GUIDE: Berging av slettede filer med PhotoRec


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PhotoRec er uten tvil et genialt program. Men det avhenger jo selvfølgelig av at maskinen klarer å gjenkjenne disken... For eksempel vil en SSD med ødelagt kontroller ikke kunne gjenopprettes med dette programmet.

Selv har jeg hatt god erfaring med å benytte en USB til SATA/IDE adapter dersom maskinen ikke finner disken, eller disken er så ødelagt at systemet ikke starter opp. Jeg hjalp en kamerat en gang hvor snurredisket laget skrapelyder, men klarte likevel å hente ute 70-80% av bildene på disken :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-5a6f9

Spørsmålet er om testen er gjort på riktig måte.

Som regel er filene fragmenterte, og lagres litt her og der på disken.

Når en fil slettes, er det kun første tegn i filnavnet som endres, mens all informasjon ligger på disken.

Når en harddisk formateres, slettes directorytabellene, slik at man mister informasjonen om filene, mens dataene fortsatt blir liggende.

Er filene da fragmenterte, er det litt av et puslespill å redde dem.

Det blir som om man skal sette sammen arkene etter at de er kjørt gjennom en makuleringsmaskin.

Lenke til kommentar

Anbefaling på gode programmer som klarer disker som er del av en raid? Gjerne gratisversjon...

 

Ofte er disse programmene fine på disker som har stått som singel disk, men ikke støtter disker som har vært brukt i et raid. Noen støtter raid om du har begge/alle diskene på opprinnelig kontroller, men hva gjør man når hovedkortet som hadde hw-raidkontroller har tatt kvelden? De fleste programmene jeg har sett, som støtter raid, koster endel kroner.

 

Er derfor takknemlig for tips.

 

:-)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...