Gå til innhold

Nå får Chromebook endelig støtte for Photoshop


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sliter virkelig med å se noen form for nytte i en Chromebook, men kanskje som et supplement til nettbrett? Som et arbeidsverktøy?...på linje med billigere prisede laptops.... :wallbash:

Vel, billig PCer som kommer med Windows, er at de er helt jævlig å bruke. Mye på grunn av at Windows er tungt og ytelsen går i dass etter et år. Samtidig kommer de bundlet med crapware, samt at man gjerne må ha antivirus, spyware, regcleaner og en rekke andre løsninger for at den ikke skal ta helt kvelden. Alt dette slipper man med Chrome OS.

 

Man logger på, så er det bare å fortsette der man slapp. Ferdig arbeid. Ytelsen og brukeropplevelsen er også svært bra på maskinen jeg har prøvd ( http://www.engadget.com/products/acer/chromebook/c720/ ).

 

For øyeblikket manger det Spotify og Skype som er viktig for vanlige folk, men det kommer nok snart i form av Android apps.

 

Som arbeidsverktøy er det nok som oftest for mange mangler, men litt avhenig av hva man jobber med.

 

Jeg kommer nok til å gå til innkjøp til foreldre og meg selv med neste generasjon. For mine foreldre så kommer det nok til å erstatte Windows helt.

Endret av Zappy1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, billig PCer som kommer med Windows, er at de er helt jævlig å bruke. Mye på grunn av at Windows er tungt og ytelsen går i dass etter et år. Samtidig kommer de bundlet med crapware, samt at man gjerne må ha antivirus, spyware, regcleaner og en rekke andre løsninger for at den ikke skal ta helt kvelden.

Det er nok mer "brukerfeil" og "dataeksperter" som gjør seg gjeldende når Windows får skylden...

Kjøpte en dritbillig laptop på Lefdal for noen måneder siden. En Toshiba m/Intel Core i3-3110M @ 2.40GHz for kr. 2490,- og Windows 8.1.....og det bare funker.... med Adobes foto/video redigeringsprogrammer :)

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Sliter virkelig med å se noen form for nytte i en Chromebook, men kanskje som et supplement til nettbrett? Som et arbeidsverktøy?...på linje med billigere prisede laptops.... :wallbash:

Jeg bruker min til det meste unntatt bilderedigering.

 

- Jeg har Drive med inspirasjonsbilder og bilder for utvalg etter photoshoots.

- Maps for å finne ut hvor i granskaugen en modell bor i landet og hvor langt det er til studioet.

- Drive og Docs med alle fotokontraktene og malen til disse.

- Informasjon om hvem hva hvor jeg driver med med linker til bilder osv

- Docs med bildeideer og ønsker

- Regnskap

- G+

 

Og alt er i nettskyen og tilgjenglig på Chromebooken samt Android smartmobil og 2 PC'r.

 

Enkelheten i Chrome OS gjør at denne føles mer ut som en laptop til 12000 med Windows enn 3000 som min kostet.

 

Har hatt en Notebook som var så populært for ett par år siden og gud bedre noe tregere enn det har jeg aldri vært borti.

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Altså kommer photoshop også til GNU/Linux?

 

Det er et interessant spørsmål. Skulle tro at hvis arbeidet med konvertering til et Linux-basert OS nå er gjort så ville det være muilig å støtte Linux også uten alt for mye merarbeid. Det står imidlertid at PS vil kjøre i browseren, hordan det er løst rent teknisk og hva det betyr for porting til andre systemer er ikke godt å si ut fra de artiklene jeg har sett.

 

Det står også at det vil være en streamingversjon så det er vanskelig å vite hvor mye som kjøres lokalt og hva som kjøres på en server hos Adobe eller Google. I "verste fall" er det bare brukergrensesnittet som, kjøres lokalt og hvordan ytelsen sa blir med store filer er ikke så godt å si.

 

Et annet spørsmål er om det er color management støtte i Chrome OS, hvis ikke kan det også gi problemer for mer avansert bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er neppe laget for avansert bruk, hverken maskinkraft, minne eller lagring (kan i praksis ikke lagre på SSD n på en Chromebook).

 

Bruksområde er nok mindre justeringer og de største RAW filene hvis dette støttes som Nikon D8xx vil jo bare med å laste opp ta en del ressurser.

Lenke til kommentar

Dette er neppe laget for avansert bruk, hverken maskinkraft, minne eller lagring (kan i praksis ikke lagre på SSD n på en Chromebook).

 

Bruksområde er nok mindre justeringer og de største RAW filene hvis dette støttes som Nikon D8xx vil jo bare med å laste opp ta en del ressurser.

 

Enig at det ligger mange begrensninger som ligger der i dag, men samtidig hørtes det ut som det er bortimot full PS som kommer og at andre deler av Create Cloud kommer etter. Hvis de ikke tillater noen form for offline jobbing vil det være en begrensing for mange brukere.

 

Hvis Google ser en mulighet for å ta en del av Photoshop-markedet og kanskje andre typiske desktopapplikasjoner (f.eks MS Office mangler fortsatt) så spørs det da - hva er viktigst - holde på cloud/online-prinsippet eller tillate mer lokal lagring osv. Det ligger jo ingen tekniske begrensinger der, valget om at alt skal være online er en politisk beslutning fra Google. Med Linux i bunnen kan de gi full "offline" funksjonalitet hvis de ønsker.

Lenke til kommentar

 

Vel, billig PCer som kommer med Windows, er at de er helt jævlig å bruke. Mye på grunn av at Windows er tungt og ytelsen går i dass etter et år. Samtidig kommer de bundlet med crapware, samt at man gjerne må ha antivirus, spyware, regcleaner og en rekke andre løsninger for at den ikke skal ta helt kvelden.

Det er nok mer "brukerfeil" og "dataeksperter" som gjør seg gjeldende når Windows får skylden...

Kjøpte en dritbillig laptop på Lefdal for noen måneder siden. En Toshiba m/Intel Core i3-3110M @ 2.40GHz for kr. 2490,- og Windows 8.1.....og det bare funker.... med Adobes foto/video redigeringsprogrammer :)

 

Ja, det er klart at det fungerer greit når den er ny. Men om du har brukt Windows de siste 15 årene, så vet du gjerne at dette ikke er noe som holder seg. Men det adresserer likevel ikke problemene med kompleksitet som ChromeOS løser.

 

Windows degradering har ikke noe med brukerfeil å gjøre. Det er en svakhet i Windows (og tildels i mange andre OS).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...