Gå til innhold

ANMELDELSE: Wasteland 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tar litt tid før spillet kommer i gang. Koser meg definitivt mer etter første lange mission (som i grunn var litt langdrygt og kjedelig). Det blir fort litt gøyere når ikke geværene dine jammer annenhvert skudd og du bommer på halvparten av de skuddene du faktisk klarer.

 

Det er også litt pes at man må ha så mange forskjellige skills for det ene og det andre.

De kunne godt slått sammen ting slik som i Fallout. Altså, bare hatt "Small Arms" i stedet for "Shotguns", "Submachineguns", "Snipers", "Handguns", "Assault Rifles". Og bare hatt "Speech" i stedet for "Hard Ass", "Kiss Ass" og "Smart Ass". "Traps" i stedet for "Demolitions" og "Alarm". "Lockpicking" i stedet for "Lockpicking" og "Safe Cracking"

 

Alt i alt er det et rimelig bra spill. Holdt på å legge spillet på hylla, men er glad jeg fortsatte over kneika.

Endret av Nailer
Lenke til kommentar

Det er også litt pes at man må ha så mange forskjellige skills for det ene og det andre.

De kunne godt slått sammen ting slik som i Fallout. Altså, bare hatt "Small Arms" i stedet for "Shotguns", "Submachineguns", "Snipers", "Handguns", "Assault Rifles". Og bare hatt "Speech" i stedet for "Hard Ass", "Kiss Ass" og "Smart Ass". "Traps" i stedet for "Demolitions" og "Alarm". "Lockpicking" i stedet for "Lockpicking" og "Safe Cracking"

 

Alt i alt er det et rimelig bra spill. Holdt på å legge spillet på hylla, men er glad jeg fortsatte over kneika.

Jeg føler at dette er en stor del av poenget. Det er vanskelig å balansere de forskjellige skillsa og det er med på å gjøre det vanskeligere utover i spillet. Man får også lite skillpoints etterhvert så hvis man har spredd poengene for mye så vil man ikke ha så stor sjanse på å for eksempel åpne låser.

 

Det er det jeg digger mest med dette spillet og gjør at det skiller seg fra mange liknende spill som blir for enkle når man har fått riktig combo. Det er også dette som gjør at spillet får god gjenspillbarhet. DivinityOS fullførte jeg en gang og det er ikke gøy lenger for man fikk så mange skillpoints og fant 2-3 skills på hver helt som gjorde dem OP.

 

Glimrende spill som fortjener 8/10 tilogmed på en dårlig dag. God anmeldelse dette her.

 

I forhold til mine preferanser så ville jeg gitt Wasteland 2 9/10 :)

 

Edit; Man får jo like mange skillpoints per level, men skillsa blir dyrere. Var egentlig det jeg mente :p

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Er artikkelforfatter klar over at det var Wasteland som inspirerte Fallout? Overskriften tyder på noe annet.

 

Jeg er veldig klar over dette. Like fullt har jeg bare spilt det originale Wasteland bittelitt, og har derfor ikke mye sammenlikningsgrunnlag. Jeg opplevde det også som at det var såpass stor forskjell på Wasteland og Wasteland 2, at det var mer naturlig å sammenlikne med andre spill, som Fallout-spillene. Jeg forsøkte å forklare dette i følgende avsnitt i teksten:

 

"Hvorvidt Wasteland 2 lever opp til sin forgjenger skal jeg ikke uttale meg om da jeg bare så vidt har vært borti det. Samtidig er det såpass annerledes at det nesten er unaturlig å trekke linjer dit utover historien og de spillfigurene som har blitt med videre. Mer naturlig er det å se på hvordan spillet lever opp til den ånden som isometriske rollespill etablerte i årene rundt 2000. I den sammenheng er spillet nærmest over all forventning."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle som har spilt de originale Falloutspillene forstår godt hvor sammenligningen kommer fra. Wasteland 2 er oppfølgeren til Wasteland og ikke Fallout 1, 2 eller tactics, men det er åpenbart hvor mange av inspirasjonene kommer fra. Greit nok at originale Fallout hentet mye fra det originale Wasteland, men Wasteland 2 har hentet langt mer fra Fallout - noe jeg har null problem med. Wasteland 2 tilfredsstiller lett suget etter Fallout 4, og reduserer dessuten også kløen om å installere Fallout 1 igjen.

Lenke til kommentar

 

Er artikkelforfatter klar over at det var Wasteland som inspirerte Fallout? Overskriften tyder på noe annet.

Jeg er veldig klar over dette. Like fullt har jeg bare spilt det originale Wasteland bittelitt, og har derfor ikke mye sammenlikningsgrunnlag. Jeg opplevde det også som at det var såpass stor forskjell på Wasteland og Wasteland 2, at det var mer naturlig å sammenlikne med andre spill, som Fallout-spillene. Jeg forsøkte å forklare dette i følgende avsnitt i teksten:

 

"Hvorvidt Wasteland 2 lever opp til sin forgjenger skal jeg ikke uttale meg om da jeg bare så vidt har vært borti det. Samtidig er det såpass annerledes at det nesten er unaturlig å trekke linjer dit utover historien og de spillfigurene som har blitt med videre. Mer naturlig er det å se på hvordan spillet lever opp til den ånden som isometriske rollespill etablerte i årene rundt 2000. I den sammenheng er spillet nærmest over all forventning."

 

Greit nok, men jeg mener allikevel bruken av Fallout i overskriften er misvisende. Sammenligningen plasserer spillet i feil historisk perspektiv.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er artikkelforfatter klar over at det var Wasteland som inspirerte Fallout? Overskriften tyder på noe annet.

Jeg er veldig klar over dette. Like fullt har jeg bare spilt det originale Wasteland bittelitt, og har derfor ikke mye sammenlikningsgrunnlag. Jeg opplevde det også som at det var såpass stor forskjell på Wasteland og Wasteland 2, at det var mer naturlig å sammenlikne med andre spill, som Fallout-spillene. Jeg forsøkte å forklare dette i følgende avsnitt i teksten:

 

"Hvorvidt Wasteland 2 lever opp til sin forgjenger skal jeg ikke uttale meg om da jeg bare så vidt har vært borti det. Samtidig er det såpass annerledes at det nesten er unaturlig å trekke linjer dit utover historien og de spillfigurene som har blitt med videre. Mer naturlig er det å se på hvordan spillet lever opp til den ånden som isometriske rollespill etablerte i årene rundt 2000. I den sammenheng er spillet nærmest over all forventning."

Greit nok, men jeg mener allikevel bruken av Fallout i overskriften er misvisende. Sammenligningen plasserer spillet i feil historisk perspektiv.

Jeg er ikke helt enig med deg. Jeg mener at selv om Wasteland var en stor inspirasjonskilde til Fallout og Fallout 2, så er det lite tvil om at Fallout-serien igjen har vært en viktig inspirasjonskilde til Wasteland 2.

 

Jeg kunne nok ha nevnt tydeligere i teksten at det originale Wasteland var inspirasjonen til Fallout og at sirkelen på en måte nå er sluttet. Men overskrifter søker ikke å plassere spillet i noen historisk kontekst. Overskriften prøver å fortelle leseren at min opplevelse av Wasteland 2 tidvis kan sammenliknes med min opplevelse av Fallout 2. Siden det er opplevelsen som sammenliknes så oppfatter jeg ikke overskriften som misvisende.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er artikkelforfatter klar over at det var Wasteland som inspirerte Fallout? Overskriften tyder på noe annet.

Jeg er veldig klar over dette. Like fullt har jeg bare spilt det originale Wasteland bittelitt, og har derfor ikke mye sammenlikningsgrunnlag. Jeg opplevde det også som at det var såpass stor forskjell på Wasteland og Wasteland 2, at det var mer naturlig å sammenlikne med andre spill, som Fallout-spillene. Jeg forsøkte å forklare dette i følgende avsnitt i teksten:

 

"Hvorvidt Wasteland 2 lever opp til sin forgjenger skal jeg ikke uttale meg om da jeg bare så vidt har vært borti det. Samtidig er det såpass annerledes at det nesten er unaturlig å trekke linjer dit utover historien og de spillfigurene som har blitt med videre. Mer naturlig er det å se på hvordan spillet lever opp til den ånden som isometriske rollespill etablerte i årene rundt 2000. I den sammenheng er spillet nærmest over all forventning."

Greit nok, men jeg mener allikevel bruken av Fallout i overskriften er misvisende. Sammenligningen plasserer spillet i feil historisk perspektiv.

Jeg er ikke helt enig med deg. Jeg mener at selv om Wasteland var en stor inspirasjonskilde til Fallout og Fallout 2, så er det lite tvil om at Fallout-serien igjen har vært en viktig inspirasjonskilde til Wasteland 2.

 

Jeg kunne nok ha nevnt tydeligere i teksten at det originale Wasteland var inspirasjonen til Fallout og at sirkelen på en måte nå er sluttet. Men overskrifter søker ikke å plassere spillet i noen historisk kontekst. Overskriften prøver å fortelle leseren at min opplevelse av Wasteland 2 tidvis kan sammenliknes med min opplevelse av Fallout 2. Siden det er opplevelsen som sammenliknes så oppfatter jeg ikke overskriften som misvisende.

 

Mannen som sto bak Wasteland står også bak Wasteland 2. Hvorfor insisterer du da på at Fallout er en inspirasjonskilde til Wasteland 2? Bortsett fra at de begge er lagt til en post apokalyptisk verden så er det lite som ligner hva innhold og mekanikker angår.

 

I tillegg kan jeg nevne at det var Brian Fargo som satt ved roret både ved utviklingen av Wasteland og Fallout. Kanksje han har latt seg inspirere av seg selv?

Endret av ancient_scars
Lenke til kommentar

 

Mannen som sto bak Wasteland står også bak Wasteland 2. Hvorfor insisterer du da på at Fallout er en inspirasjonskilde til Wasteland 2? Bortsett fra at de begge er lagt til en post apokalyptisk verden så er det lite som ligner hva innhold og mekanikker angår.

 

 

I tillegg kan jeg nevne at det var Brian Fargo som satt ved roret både ved utviklingen av Wasteland og Fallout. Kanksje han har latt seg inspirere av seg selv?

 

 

Har du fulgt med på Kickstarter-kampanjen og nyhetsbrevene på mail til backere i ettertid? De nevner hele tiden at de eldste Fallout-spillene er inspirasjonskilder.

Lenke til kommentar

 

 

Mannen som sto bak Wasteland står også bak Wasteland 2. Hvorfor insisterer du da på at Fallout er en inspirasjonskilde til Wasteland 2? Bortsett fra at de begge er lagt til en post apokalyptisk verden så er det lite som ligner hva innhold og mekanikker angår.

 

 

I tillegg kan jeg nevne at det var Brian Fargo som satt ved roret både ved utviklingen av Wasteland og Fallout. Kanksje han har latt seg inspirere av seg selv?

 

 

Har du fulgt med på Kickstarter-kampanjen og nyhetsbrevene på mail til backere i ettertid? De nevner hele tiden at de eldste Fallout-spillene er inspirasjonskilder.

 

Ok, nå har jeg gått gjennom alle oppdateringene fra Kickstarteren til Wasteland 2. Fallout nevnes ikke en eneste gang som inspirasjonskilde. Det nevnes en gang i forhold til perspektivet sammen med Arcanum og i noen andre ubetydelige sammenhenger. Det kan neppe kalles å bli inspirert av noe. Derimot ligger det en uttalelse fra Chris Avellone og jeg siterer:

 

"Wasteland is one of my favorite RPGs of all time, and when Brian asked if I wanted to work on the sequel, I jumped at the chance. While I've worked on Fallout 2 and Fallout: New Vegas, getting the chance to work on the spiritual predecessor to the Fallout franchise is a honor."

Lenke til kommentar

 

Ok, nå har jeg gått gjennom alle oppdateringene fra Kickstarteren til Wasteland 2. Fallout nevnes ikke en eneste gang som inspirasjonskilde.

 

 

 

På selve forsiden av Kickstarter-siden til Wasteland 2 er dette hovedingressen :

 

Wasteland 2 is a sequel to the amazingly popular 1988 RPG Wasteland and the post-apocalyptic predecessor to the Fallout Series.

 

Det faktum at Fallout-serien er en inspirasjonskilde kan vel ikke uttrykkes klarere.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...