Gå til innhold

TEST: Intel Core i7 5820K


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kunne dere inkludert både single og multi thread resultatene fra Cinebench?

Single-thread resultatet er nyttig for alle operasjoner som kun støtter dette. Jobber til daglig med 3D og det kan virke nærliggende å kjøpe en sekskjerner på 3.2 ghz foran en firekjerner på 4 ghz, men når mesteparten av dagen går med til single-thread oppgaver taper en faktisk på dette. Etter selv å ha testet 3930K mot 4970K endte jeg på hjemmepc opp med 4970K da denne gjorde de aller fleste operasjoner raskere. Renderingoperasjoner var også kun ca. 12% raskere på 6-kjerneren vs 4-kjerneren.

Lenke til kommentar

Har denne CPUen, og den er virkelig et kupp hva angår ytelse/pris. Har riktig nok bare fått testet PCen i rundt en uke, da mest med 3D programmene jeg jobber i (3DS Max og Modo) så har jeg opplevd at den er en sann glede. Spill går også som smurt med maks innstilligner.

 

Kunne dere inkludert både single og multi thread resultatene fra Cinebench?
Single-thread resultatet er nyttig for alle operasjoner som kun støtter dette. Jobber til daglig med 3D og det kan virke nærliggende å kjøpe en sekskjerner på 3.2 ghz foran en firekjerner på 4 ghz, men når mesteparten av dagen går med til single-thread oppgaver taper en faktisk på dette. Etter selv å ha testet 3930K mot 4970K endte jeg på hjemmepc opp med 4970K da denne gjorde de aller fleste operasjoner raskere. Renderingoperasjoner var også kun ca. 12% raskere på 6-kjerneren vs 4-kjerneren.

 

Jobber selv med 3D daglig, og denne CPUen har ingen problemer med å håndtere store filer. Da snakker vi om drillship og oiljerigger med flere hundre objekter og som er oppe i en 20 - 30 millioner polys. CPUen klarer fint å håndtere disse scenene, og en preview render tar ikke lange tiden. Nå har jeg selvsagt ikke store sakene å sammenligne med, ettersom den forrige PCen min hadde en AMD Phenom II x6 1100T.

 

Men du kan gjerne sjekke resultatene mine fra Cinebench på single og multi thread: http://bildr.no/view/em5DRmlq

Lenke til kommentar

Kunne dere inkludert både single og multi thread resultatene fra Cinebench?

Single-thread resultatet er nyttig for alle operasjoner som kun støtter dette. Jobber til daglig med 3D og det kan virke nærliggende å kjøpe en sekskjerner på 3.2 ghz foran en firekjerner på 4 ghz, men når mesteparten av dagen går med til single-thread oppgaver taper en faktisk på dette. Etter selv å ha testet 3930K mot 4970K endte jeg på hjemmepc opp med 4970K da denne gjorde de aller fleste operasjoner raskere. Renderingoperasjoner var også kun ca. 12% raskere på 6-kjerneren vs 4-kjerneren.

Løsningen er å ha en 6 eller 8 kjerner på 4.5 ghz :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kunne dere inkludert både single og multi thread resultatene fra Cinebench?

Single-thread resultatet er nyttig for alle operasjoner som kun støtter dette. Jobber til daglig med 3D og det kan virke nærliggende å kjøpe en sekskjerner på 3.2 ghz foran en firekjerner på 4 ghz, men når mesteparten av dagen går med til single-thread oppgaver taper en faktisk på dette. Etter selv å ha testet 3930K mot 4970K endte jeg på hjemmepc opp med 4970K da denne gjorde de aller fleste operasjoner raskere. Renderingoperasjoner var også kun ca. 12% raskere på 6-kjerneren vs 4-kjerneren.

Løsningen er å ha en 6 eller 8 kjerner på 4.5 ghz :)

Ja enig, vinner en chiplotteriet klarer en fint 4.5 til og med på åttekjerneren. Har selv litt blandede erfaringer med Intel OC. Min stock 4ghz 4970 klarte kun 4.5 OC, noe som er greit nok med en Noctua 14 cm luftkjøler med 3 vifter.

Lenke til kommentar

 

 

 

Kunne dere inkludert både single og multi thread resultatene fra Cinebench?

Single-thread resultatet er nyttig for alle operasjoner som kun støtter dette. Jobber til daglig med 3D og det kan virke nærliggende å kjøpe en sekskjerner på 3.2 ghz foran en firekjerner på 4 ghz, men når mesteparten av dagen går med til single-thread oppgaver taper en faktisk på dette. Etter selv å ha testet 3930K mot 4970K endte jeg på hjemmepc opp med 4970K da denne gjorde de aller fleste operasjoner raskere. Renderingoperasjoner var også kun ca. 12% raskere på 6-kjerneren vs 4-kjerneren.

Løsningen er å ha en 6 eller 8 kjerner på 4.5 ghz :)

Ja enig, vinner en chiplotteriet klarer en fint 4.5 til og med på åttekjerneren. Har selv litt blandede erfaringer med Intel OC. Min stock 4ghz 4970 klarte kun 4.5 OC, noe som er greit nok med en Noctua 14 cm luftkjøler med 3 vifter.

Mente 4790K ikke 4970K :)

Lenke til kommentar

i7-5820K er et kupp av en CPU, og er det største fremskrittet i ytelse per krone på mange år.

 

Det er forunderlig at denne bare får 8/10 i poengsum, siden det er fint lite å utsette på denne modellen. Litt mindre PCIe-kanaler betyr lite for de aller fleste som vurderer denne CPUen.

 

Gjør det? personlig synes jeg mangelen på PCIe-lanes er et av de største svakhetene til plattformene per i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

i7-5820K er et kupp av en CPU, og er det største fremskrittet i ytelse per krone på mange år.

 

Det er forunderlig at denne bare får 8/10 i poengsum, siden det er fint lite å utsette på denne modellen. Litt mindre PCIe-kanaler betyr lite for de aller fleste som vurderer denne CPUen.

Gjør det? personlig synes jeg mangelen på PCIe-lanes er et av de største svakhetene til plattformene per i dag.

 

Kanskje for deg, og noen relativt få som kjører 3+ skjermkort eller svært mange PCIe-kort. Men du mener ikke at de fleste som er etter kraftig PC trenger så mange PCIe-lanes? Og isåfall, hva skal de brukes til?
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Sikkler på X99 men venter med det til DDR4 har kommet opp i ca 4800 MHz med grei pris og CL. Kjører for tiden med 32GB med DDR3@2400 MHz/CL 11 på en X79 så ser ikke helt behovet for å oppgradere før DDR4 er på et akseptablet nivå.

 

Vel vel, ennå en som tror mhz har mye å si for ytelsen. Hvis vi ikke snakker nano sekunder, er det ikke mye forskjell du merker. Kanskje en halv fps i spill, 0.0001 sekunder bedre ytelse i videoredigering.

Les litt her; http://www.anandtech.com/show/6372/memory-performance-16gb-ddr31333-to-ddr32400-on-ivy-bridge-igp-with-gskill

kanskje du lærer litt.

Lenke til kommentar

 

Sikkler på X99 men venter med det til DDR4 har kommet opp i ca 4800 MHz med grei pris og CL. Kjører for tiden med 32GB med DDR3@2400 MHz/CL 11 på en X79 så ser ikke helt behovet for å oppgradere før DDR4 er på et akseptablet nivå.

 

Vel vel, ennå en som tror mhz har mye å si for ytelsen. Hvis vi ikke snakker nano sekunder, er det ikke mye forskjell du merker. Kanskje en halv fps i spill, 0.0001 sekunder bedre ytelse i videoredigering.

Les litt her; http://www.anandtech.com/show/6372/memory-performance-16gb-ddr31333-to-ddr32400-on-ivy-bridge-igp-with-gskill

kanskje du lærer litt.

 

Vel det stemmer vel ikke helt.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1623164&do=findComment&comment=21897980

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...