Gå til innhold

FEATURE: Desse spela gler vi oss til i oktober


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som gammel CIV-fan har jeg blitt stadig mer misfornøyd med Civilization-serien.

 

"Sid Meier's Civilization: Beyond Earth" som er en videreføring av Alpha Centauri er vel og bra, men bare en polert gjenbruk av CIV V motoren for å suge mer penger ut av kundene.

 

Problemet med CIV er at strategien forsvant, utviklingen stoppet opp og alt ble veldig kommersielt. Jeg må helt tilbake til CIV I for å få den virkelige opplevelsen, Call of Power II som bygde på lisens fra CIV er vel et av de beste CIV-spillene. Når CIV igjen kom tilbake med CIV III, CIV IV og CIV V har det vært skuffelser. Riktignok ble grafikken oppgradert med CIV IV, men ellers opplever man at man må vente til expansion pack 2 før man får det ferdige spillet. Måten man styrer units på er også blitt latterlig. Dette er et spill for ungdom og som ikke lenger appelerer til CIV-fans.

 

Total War-serien (campaign map mode) har på mange måter overtatt der CIV kunne utviklet seg, mens CIV like gjerne kunne være et ordinært brettspill. Det er i dag mer som irriterer med å spille CIV enn det som gleder. Sid Meier's Civilization: Beyond Earth er et overflødig spill som jeg ikke gidder å kaste bort penger på. De får heller lage en skikkelig CIV VI som setter strategi og realisme i fokus.

Lenke til kommentar

Som gammel CIV-fan har jeg blitt stadig mer misfornøyd med Civilization-serien.

 

...snip...

 

Dette er et spill for ungdom og som ikke lenger appelerer til CIV-fans.

 

Som gammel Civ-fan er jeg ganske uenig. Jeg har storkost meg med både Civ IV og Civ V, og gleder meg til Beyond Earth. Tror ikke det er så lurt å overføre egne meninger til alle andre tilhengere av serien.

De får heller lage en skikkelig CIV VI som setter strategi og realisme i fokus.

 

Realisme har vel aldri vært en spesielt viktig del av Civilization-serien. Originalen er jo veldig abstrakt og brettspillaktig, og man har jo i tillegg disse morsomme situasjonene der romerske legioner banker moderne stridsvogner og bombefly ved jevne mellomrom. Det er for all del fortsatt et fabelaktig spill.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Må si meg enig med Joachim ifht Civ. Gammel civver som har vært dypt involvert med community siden år 2000(før som lurker og spiller uten å være medlem av nett-community), og kjenner meg slettes ikke igjen i det Andante skriver.

 

Selv om jeg er kjempe-fan av hele CIV-serien, så synes jeg helt klart det er et poeng at utvidelsespakkene har inneholdt alt for lite nytt. Utvidelsespakkene er blitt bare noe en "må" ha for å få full glede av spillet.

 

Etter å ha betalt (husker ikke hvor mye) for to utvidelsespakker, ønsker jeg å se like mye nytt som MODen "Rise of Mankind: A New Dawn" gjorde for CIV4. Kommer selvfølgelig aldri til å skje, men det er jo lov å drømme.

 

Endret av Splitter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...