Gå til innhold

TEST: Sapphire Radeon R9 285 OC Dual-X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

jeg har radeon 5770( har ikke oversikt over navnebytte for en tids tilbake ) og lurer på hvor langt bak det havner

 

da burde man ha en tabell / database der man kan sammenligne skjermkort og annet hardware noen generasjoner bak over

 

Tomshardware har:

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-graphics-card-review,3107-7.html

 

280X er forresten et 7970 med nytt klistremerke

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker at dere tester hardware og setter det opp i fine grafer sånn at ytelsesnivået kommer tydelig frem. Men det er en ting jeg savner i disse grafene deres som gjør at denne testen, hvertfall for meg, blir litt ubrukelig og det er sammenligning med eldre skjermkort.

Amen!

Savner virkelig 670 og 680 i disse testene deres. Det er vel ikke akkurat forrige generasjon skjermkort eiere som det er mest aktuelt å oppgradere, er vel for oss som sitter med eldre skjermkort som er spent om det er verdt å oppgradere no, eller la skjermkortet putle på i en generasjon til.

Må si meg enig her også. Sitter også på en 7970 og er 100% ?? hva angår oppgraderings potensial.

Det burde vel være en smal sak å lage en søkbar database med disse testene. Så kan vi, om hadware har testet kortet noen gang, søke fram og sammenlikne de kortene vi forbrukere har g ønsker å sammenlikne med.

 

 

Heisann!

Vi har jo testet det meste som har kommet ut i ganske mange år, men grunnen til at det er litt få kort med i denne testen er at vi nettopp byttet testmaskin og testrutiner. Å kjøre et kort gjennom alle rutinene tar en del tid, så enn så lenge har vi ikke rukket å få med mer enn den siste generasjonen fra AMD og Nvidia. Ta imidlertid gjerne en titt på denne saken på Ekstra, hvor vi har tatt inn alle eldre kort vi klarte å finne, så langt tilbake som dagens spill faktisk støtter.

 

Inntil vi får testet mer på nytt kan i alle fall den gi en viss oversikt over hvor godt forskjellige kort yter i forhold til de vi har med i de nyeste testene, som igjen vil kunne si en hel del om hvordan de yter sammenliknet med de aller nyeste modellene :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker at dere tester hardware og setter det opp i fine grafer sånn at ytelsesnivået kommer tydelig frem. Men det er en ting jeg savner i disse grafene deres som gjør at denne testen, hvertfall for meg, blir litt ubrukelig og det er sammenligning med eldre skjermkort.

 

Jeg sitter pr. i dag på et 7970 kort og denne testen forteller meg ingenting om dette kortet har noen oppgraderingsverdi for meg mot det kortet jeg har den forteller meg kun ståa mellom de nye kortene.

 

Ta gjerne med en ekstra side i testene deres hvor dere kjører en enkelt graf med verdier fra for eksempel 3d mark som viser en liten sammenligning mellom de forskjellige generasjonene også. Da får man en liten pekepinn på hvor man ligger i sjiktet :)

 

-S

 

Det DÆR er hva jeg kaller et godt forslag! :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

jeg har radeon 5770( har ikke oversikt over navnebytte for en tids tilbake ) og lurer på hvor langt bak de

Jeg har 5850 selv. Har bare slått meg til ro med at jeg blir parkert. Har ikke noe å si med hvor mye ;)

 

Mulig jeg er helt blind her, men hva slags innstillinger har dere på spill i denne testen? Jeg ser oppløsning, men ikke noe utover det.

Lenke til kommentar

Det gjør ikke saken bedre at man må betale ekstra , i tillegg til reklamen bare for få vite om det er noe poeng å oppgradere skjermkortet

Ser ikke noe reklame jeg med ekstra...

Tips : Akkurat nå er feks 970 et veldig ok kjøp : ytelse / varme / kr.

Tips 2 : I budsjettklassen får man et 260x for under 920 kr : https://prisguiden.no/produkt/amd-radeon-r7-260x-195400

Tips 3 : I mellomklassen får man et Nvidia 760 for omtrent 1600kr eller et 285 som yter litt bedre for 1991

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det gjør ikke saken bedre at man må betale ekstra , i tillegg til reklamen bare for få vite om det er noe poeng å oppgradere skjermkortet

Ser ikke noe reklame jeg med ekstra...

Tips : Akkurat nå er feks 970 et veldig ok kjøp : ytelse / varme / kr.

Tips 2 : I budsjettklassen får man et 260x for under 920 kr : https://prisguiden.no/produkt/amd-radeon-r7-260x-195400

Tips 3 : I mellomklassen får man et Nvidia 760 for omtrent 1600kr eller et 285 som yter litt bedre for 1991

 

Fra før et man tvunget til velge mellom reklame eller ekstra med betaling

Da leser man det man har lyst til av de artiklene som er uten ekstra

så er det en artikkel til innfor samme tema og da må man betal for å få tilgang ( hvis man har brukt opp gratis artikkelen av ekstra ) .

 

det kaller jeg for dobbelt "betaling "

Lenke til kommentar

Nei, der er jeg ikke enig med deg.

Du behøver strengt tatt ikke å lese denne artikkelen som er tross alt en oppsamling av ytelsetestene som er gjort over tid hos tek.no , ved å lese igjennom de relevante skjermkortene ( Feks Amd R9 290 / 290 x , 7950 / 7850 / 6950 /6850 og Nvidia 980 / 970 , 780Ti / 770 / 760 og 6xx serien) burde du ha så det holder for å kunne på egen hånd lett finne ut hvor skjermkortet ditt ligger på ytelseskalaen og på samme tid slippe å lese en ekstra artikkel.

 

Alternativt har du jo alltids gode gamle Tomshardware Charts der man finner utrolig mange kjekke sammenligninger .

 

Nå er min personlig mening at du faktisk irriterer deg over noe som egentlig er en veldig naturlig sak, man får noe mot at man yter noe , i dette tilfellet får man lest artikler om Teknologi mot at man ser på reklame , noe vi i alle fall har gjort i de siste 20 årene på nett.

Lenke til kommentar

Da menr du at det er bedre å lese en hau med artikler i stedet for en som virkelig sammenligner ytelsen på dagens nivå

disse er jo foretatt over tid ( som du sier ) , med de krav som da gjaldt slik at de ikke er dikterte sammenlignbare med hverandre .

 

Det er samlingbare dat om det forskjellige skjermkortene vi etterlyser.

Da holder det med tabeller for å sammenligne

 

Forøvrig så er ikke forskjellen med og uten ekstra bare reklamen og bonusen.

Man blir faktisk nektet adgang til en god del artikler også

( lit underlig at ikke så mange ser det )

Lenke til kommentar

Da menr du at det er bedre å lese en hau med artikler i stedet for en som virkelig sammenligner ytelsen på dagens nivå

disse er jo foretatt over tid ( som du sier ) , med de krav som da gjaldt slik at de ikke er dikterte sammenlignbare med hverandre .

 

Det er samlingbare dat om det forskjellige skjermkortene vi etterlyser.

Da holder det med tabeller for å sammenligne

 

Forøvrig så er ikke forskjellen med og uten ekstra bare reklamen og bonusen.

Man blir faktisk nektet adgang til en god del artikler også

( lit underlig at ikke så mange ser det )

 

Nei, du blir ikke nektet adgang til noen artikler, du betaler for å få tilgang til disse artiklene.

Det går ikke an å bare ta en haug med eldre tester og få et fasitsvar på hvor mye kortet yter i en gitt situasjon , du får en gitt ytelse basert på testoppsettet og dette vil du selv se kan variere i en viss grad .

 

Skal du virkelig finne ut hva som duger må du lese selv og dra en god konklusjon basert på ditt nåværende oppsett og hva som er flaskehalsen der og hvilken oppgradering som vil være mest gunstig for deg. Er man ikke kompetent nok til det finnes det nok av ildsjeler her på forumet som er villige til å hjelpe til.

Lenke til kommentar

 

Nei, du blir ikke nektet adgang til noen artikler, du betaler for å få tilgang til disse artiklene.

Uten betaling , ingen tilgang . da blir man nektet adgang.

 

hadde det

1 : vær fritt valg mellom reklame eller betaling , samtidig som man hadde tilgang så hadde det vær flere fornøyde sjeler her

2: vær en konkret regel å forholde seg til hva som ble ekstra artikler så hadde også være flere fornøyde sjeler her

 

 

Det går ikke an å bare ta en haug med eldre tester og få et fasitsvar på hvor mye kortet yter i en gitt situasjon

Men det går an å lage en oversikt og så kalkulere seg frem til hvor de gamle kortene vil havne på statistikken.

Det er slike oversikter fler etterlyser her

altså en enkel oversikt

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

 

 

Nei, du blir ikke nektet adgang til noen artikler, du betaler for å få tilgang til disse artiklene.

Uten betaling , ingen tilgang . da blir man nektet adgang.

 

hadde det

1 : vær fritt valg mellom reklame eller betaling , samtidig som man hadde tilgang så hadde det vær flere fornøyde sjeler her

2: vær en konkret regel å forholde seg til hva som ble ekstra artikler så hadde også være flere fornøyde sjeler her

 

 

Det går ikke an å bare ta en haug med eldre tester og få et fasitsvar på hvor mye kortet yter i en gitt situasjon

Men det går an å lage en oversikt og så kalkulere seg frem til hvor de gamle kortene vil havne på statistikken.

Det er slike oversikter fler etterlyser her

altså en enkel oversikt

 

Nå beveger vi oss såpass off topic her at jeg velger å avslutte denne diskusjonen med dette svaret og ønsker du videre diskusjon tar vi det i en mer egnet tråd :)

 

Som ekstra medlem kan du selv velge å ikke lese reklamer (man fjerner dem) og du kan selvsagt lese ekstra artiklene , med i pakken får du tilgang til resten av tek nettverket med sine ekstra artikler og 1 spill i måneden.

 

Ekstra artiklene er ment som nettopp det ordet sier, "noe ekstra" til de kundene som har valgt å betale for en bedre opplevelse på disse nettsidene , noe som tek prøver å levere. Selvsagt kan ting alltids forbedres , men det kan man ikke gjøre med mindre man får gode og begrunnede tilbakemeldinger.

 

Når det gjelder oversikt over hva som er bedre enn gårsdagens skjermkort er det en enkel sak , feks på Amd sin side er :

 

R9 290 og 290X bedre enn HD 7970 og 7950 (Uavhengig av Ghz edition).

R9 285 og 280x tilnærmet like gode some HD 7970 Ghz og 7970 men med forbedringer på ytelse per watt.

R9 270 og 260 tilsvarer 7870 / 7850 serien og har noen fordeler avhengig av utgave ( true audio ).

 

På Nvidia sin side er det :

 

980 og 970 = Bedre enn 780 Ti og 770 med god margin.

780 / 770 = bedre enn 6xx serien.

680 = Bedre enn 5xx serien

580 = Bedre enn 4xx serien.

 

Per dags dato er feks 980 og 970 ca 15 - 20% bedre enn et 290x kort og har svært forbedret effektivitet per watt enn Amd sine kort , noe som vil si at man sparer i lengden på å kjøpe Nvidia sitt kort ( I løpet av ca 1 år er man garantert i + ). Forskjellen er vel på ca 75W mener jeg noe som betyr at i løpet av 365 dager med la oss si 50% bruk (gpugpu) havner da på ca en besparelse på 328 kroner (1kr med nettleie pr Kwt) eller det dobbelte 656kr om du bruker skjermkortet 24/7 til feks folding.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...