Gå til innhold

DHL tester ut pakkelevering med drone i Tyskland


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kan bare drømme om noe sånt her til lands. Om så koster det sikkert en formue som vil til og med gi Røkke bakoversveis.

 

Og budet jobber gratis og går distansen for å levere, nei det gjør han nok ikke. Dette tilfellet med at det er utpå en øy så ser jeg med engang at det potensiale for dronelevering istede for budbil/båt levering til 4-10 mennesker som tar en hel arbeidsdag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Levering av mindre kolli til utilgjengelige steder er nok et av bruksområdene droner vil bli benyttet ganske raskt. Det er ikke bare økonomien som er fordelaktig her, men slike områder har gjerne også mindre trafikk - spesielt i luften - som gjør droner enklere å implementere mht. sikkerhet og regelverk.

 

Får vi større droner med betydelig utvidet rekkevidde, så kan også spesielle leveringer som til forskningsgrupper i veldig grisgrente strøk bli utført. Det er mange av disse rundt omkring, og mange områder er også spesielt sensitive med tanke på trafikk; helikoptre forstyrrer dyrelivet, biler ødelegger naturområder og alle andre fraktmetoder (fots, snøscooter, osv.) krever en god del mannskap.

Lenke til kommentar

Interessant testcase og spesielt dronevennlig testrute! Det høres ut som en av DHL's minst lønnsomme ruter hittil. Tillit bygges opp over tid. Lang og feilfri fartstid kan føre til flere tillatelser og utvidet testbruk. Etter hvert vil det sikkert bli en normal tjeneste med god dekning.

 

Dette måtte jo vært en idé for norske posten. Hvor mange arbeidstimer postombæring kunne man ikke spart på å benytte droner i alt fra villaområder til mer spredt bebyggelse i distriktene? Kanskje vi hadde sluppet portoøkninger og underskudd i posten på en stund? Og sluppet hele debatten om postombæring færre dager i uka.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-271921

Enig. Kanskje vi etterhvert kan bestille instant-levering selv, sånn at man slipper å låse seg inne foran døra i 8 timer på leveringsdagen, bare for at budet kommer og går mens du sitter og legger undervannskabel.

 

Utrolig morsomt sagt. Fikk meg en god latter. Undervannskabel, ja den kjøper jeg og bruker jeg heretter. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...