Gå til innhold

Facebooks nettfly kan bli stort som en jumbojet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke for å anklage ingeniørene med å ikke ha gjort sine regnestykker, men 18-27km der er luften så vannvittig tynn at det trenges veldig mye løftekraft og steilekarakteristikken til vingene kommer til å være nokså ekstrem. Selvfølgelig er det "mer" sol der oppe (altså mindre luft og mindre filtrering av solstrålene) men allikevel... tynn luft, konstant temperatur på -50... høres veldig spekulativt ut.

Lenke til kommentar

Ikke for å anklage ingeniørene med å ikke ha gjort sine regnestykker, men 18-27km der er luften så vannvittig tynn at det trenges veldig mye løftekraft og steilekarakteristikken til vingene kommer til å være nokså ekstrem. Selvfølgelig er det "mer" sol der oppe (altså mindre luft og mindre filtrering av solstrålene) men allikevel... tynn luft, konstant temperatur på -50... høres veldig spekulativt ut.

Nettopp. Men jeg tror at de klarer det :D

Hadde vært veldig fint i hvert fall :)

Lenke til kommentar

Ikke for å anklage ingeniørene med å ikke ha gjort sine regnestykker, men 18-27km der er luften så vannvittig tynn at det trenges veldig mye løftekraft og steilekarakteristikken til vingene kommer til å være nokså ekstrem. Selvfølgelig er det "mer" sol der oppe (altså mindre luft og mindre filtrering av solstrålene) men allikevel... tynn luft, konstant temperatur på -50... høres veldig spekulativt ut.

 

Tynn luft ja, men dette er ikke uprøvd teknologi. U2 fløy i slike høyder for 50 år siden. Fysikken er igrunn ganske enkel, veldig stort vingespenn med et høyt sideforhold, samt lav vekt og riktig hastighet.

 

her, du kan regne det ut selv. L = (1/2) d v2 s CL

Lenke til kommentar

Tynn luft ja, men dette er ikke uprøvd teknologi. U2 fløy i slike høyder for 50 år siden. Fysikken er igrunn ganske enkel, veldig stort vingespenn med et høyt sideforhold, samt lav vekt og riktig hastighet.

 

her, du kan regne det ut selv. L = (1/2) d v2 s CL

 

Hvis du husker så fløy U2 i en helt spesifikk fart, husker ikke tallene men "speed envelope" var innenfor 20-30km fart, der den laveste farten betydde steiling og høyeste maks mach nr for vingeprofilen. Altså måtte piloten være på vakt 100% av tiden bare så flyet ville holde seg i den høyden. At et el.drevet fly aldri klarer å komme opp i noe mer enn 200-300 km/h betyr at vingen de skal bruke blir nokså ekstrem, på alle måter. Kritisk mach nr blir urelevalt med el motor/propell, mens at den ikke steiler betyr adskillig mer. Dette flyet vil ha lite eller ingenting med U2 å gjøre, og mer relatert til NASAs elektriske fly fra tidlig 2000 tallet.

Lenke til kommentar

 

De soldrevne dronene skal etter planen fly i en høyde på mellom 60 tusen og 90 tusen fot, noe som tilsvarer mellom 18 og 27 tusen meter over havet. I tillegg til at det er lite vær å snakke om i den høyden, er det heller ingen kommersiell lufttrafikk og ingen strenge luftfartsregler å forholde seg til.

Men ikke alt er solskinn riktig ennå – teamet er bekymret for at det også vil innføres regler for denne høyden, noe som kan lage problemer i ettertid.

 

Hva er levetiden på disse solcellepanelene i en slik høyde? For det må jo være betydelig mer kosmisk stråling der oppe, og det sliter jo på nesten hva som helst over tid.

Lenke til kommentar

 

Tynn luft ja, men dette er ikke uprøvd teknologi. U2 fløy i slike høyder for 50 år siden. Fysikken er igrunn ganske enkel, veldig stort vingespenn med et høyt sideforhold, samt lav vekt og riktig hastighet.

 

her, du kan regne det ut selv. L = (1/2) d v2 s CL

 

Hvis du husker så fløy U2 i en helt spesifikk fart, husker ikke tallene men "speed envelope" var innenfor 20-30km fart, der den laveste farten betydde steiling og høyeste maks mach nr for vingeprofilen. Altså måtte piloten være på vakt 100% av tiden bare så flyet ville holde seg i den høyden. At et el.drevet fly aldri klarer å komme opp i noe mer enn 200-300 km/h betyr at vingen de skal bruke blir nokså ekstrem, på alle måter. Kritisk mach nr blir urelevalt med el motor/propell, mens at den ikke steiler betyr adskillig mer. Dette flyet vil ha lite eller ingenting med U2 å gjøre, og mer relatert til NASAs elektriske fly fra tidlig 2000 tallet.

prinsippet med stort vingespenn og smale vinger, også kalt "høyt sideforhold" er gammelt og det kom absolutt ikke med NASAs elektriske fly. Det handler om å optimalisere løft mens en minimerer drag og vekt og tilsvarende design har eksistert siden andre verdenskrig.

Å holde disse flyene på vingene innenfor de eksisterende fysiske lover er ingen problemer, selv seilfly har kommet opp i over 50000 fot og elektriske fly har toppet 95000 fot. Et elektrisk propellfly er faktisk å foretrekke i slike høyder, siden både jetmotorer og stempelmotorer får pusteproblemer.

 

I slike høyder er det heller ikke noe vær, så flyene vil alltid ha sol på dagen og alltid ha stabile vindforhold. De klatrer om dagen og daler sakte om natten på helt forutsigbart vis.

 

 

ps: jeg er pilot selv.

Lenke til kommentar

prinsippet med stort vingespenn og smale vinger, også kalt "høyt sideforhold" er gammelt og det kom absolutt ikke med NASAs elektriske fly. Det handler om å optimalisere løft mens en minimerer drag og vekt og tilsvarende design har eksistert siden andre verdenskrig.

Å holde disse flyene på vingene innenfor de eksisterende fysiske lover er ingen problemer, selv seilfly har kommet opp i over 50000 fot og elektriske fly har toppet 95000 fot. Et elektrisk propellfly er faktisk å foretrekke i slike høyder, siden både jetmotorer og stempelmotorer får pusteproblemer.

 

I slike høyder er det heller ikke noe vær, så flyene vil alltid ha sol på dagen og alltid ha stabile vindforhold. De klatrer om dagen og daler sakte om natten på helt forutsigbart vis.

 

ps: jeg er pilot selv.

 

Det er flott at du er pilot, men det endrer ikke problemstillingen med at disse fly må mest sannsynligvis holde en helt spesifikk min. fart for å forbli i luften, pga så tunn luft kombinert med veldig lav hastighet betyr at steiling vil oppstå på en mye HØYERE fart enn ved lavere høyder. Jeg sier ikke at det er umulig, jeg bare påpeker at det er flere ting man må ta høyde for:

1) Pga flyet, og spesiellt propellet blir optimalisert for lavt trykk og lave omdreininger blir den ueffektiv helt til marsjhøyden er nådd.

2) Siden det blir elektrisk, spørs det om flyet i det hele tatt klarer å klatre så høyt på en dag, før den må roe seg ned litt og lade batteriene.

3) I den høyden er det konstant -50 grader, og selv om flyet får oppleve sol lengre og mer intensiv stråling, blir solcellene aldri snudd "helt rett" mot solen hele tiden. Så spørsmålet om det er nok sol til å lade batteriene fullstending slik at flyet klarer seg gjennom hele natten er et vanskelig spørsmål.

4) Lav temperatur betyr ikke bare lavere kapasitet, men at opp og utladesykluser blir mye mer ekstreme - pluss så skal den ha nok kraft til å sende/motta all den trafikken. Idag bruker sattellitter en helt spesiell type trykksatt gassbatteri, noe som blir uaktuelt for dette flyet (den tåler flerfoldige titusen lasdesykluser), så valget blir enten Li-Po-Ion eller Li-Po batterier, som med disse ytelseskrav vil vare ca 500 sykluser.

5) Økt kosmisk stråling vil skade alle komponentene ombord .

 

IMHO kunne dette løses mye billigere med geostasjonære sattellitter (finnes alrede nettleverandør i Norge som tilbyr akseptabel fart for ca 400 NOK), siden utstyret på bakken blir ikke noe vanlig nettverksruter uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...