Gå til innhold

TEST: Apple iPhone 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan føles den i hånden med og uten deksel? Ta Apple sine offisielle deksel i silikon og skinn for eksempel? Bygger de såpass mye at telefonen blir mindre håndterlig, eller øker de ergonomien på grunn av bedre gripeevne? Regner med at deksler også eliminerer problematikken rundt at kameralinsa stikker litt ut av telefonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvorfor får ikke denne trekk for lav oppløsning på skjermen?

Om en toppmodell fra Samsung, Sony, HTC eller LG hadde blitt lansert med 720p-panel, hadde den fått slakt...

 

En pluss for det meste av teknologi.

Som over, så hadde en telefon fra hvilken som helst annen leverandør fått trekk om den ikke hadde ALT av teknologi.

 

Rant mode off. Endelig har den kommet i fornuftig størrelse!

 

 

Dette kan vel ha med flere ting å gjøre, for det første så har effekten av høyere oppløsning svært lite å si i praksis når PPI (piksler per tomme) uansett er så høy som den er. Vi er allerede på grensen til hva folk flest klarer å skille fra hverandre i utgangspunktet, her må du fort ha to skjermer side-om-side og sammenligne med loope for å se forskjellen, så hva er egentlig den reelle gevinsten?

 

Nå har jo DisplayMate.com, som er en profesjonell og objektiv tredjepart med mange års erfaring allerede konkludert og kommentert at iPhone 6+ har den beste LCD-skjermen som er å finne på noen mobiltelefon på markedet, den er rett og slett best kun slått av AMOLED fra blant annet Samsung Galaxy Note 4. Ergo en av de aller, aller beste i markedet, og de kommenterer at iPhone 6 er på mer eller mindre det samme nivået, og vurderer disse som bedre enn blant annet Sony Xperia Z1, Z1 Compact, Z2, HTC One (M7), HTC One (M8), Nokia Lumia 920, 925, 930, LG G2 og LG G3 osv..

 

 

Poenget er vel det at skjermoppløsning etterhvert har blitt en av de dårligste kriteriene for å måle skjermkvaliteten, når PPI uansett er så høy som den har blitt på dagens mobilskjermer så er det helt andre aspekter som fargemetting, kalibrering, farge og hvitbalanse osv.. Som skiller en middels, god og fantastisk skjerm fra hverandre. Dette er noe du sjeldent, om aldri klarer å lese deg frem til fra spesifikasjonene og på dette området, som DisplayMate.com understreker så er iPhone 6 og 6+ rett og slett best i klassen.

 

 

Mener du virkelig at skjermen uansett skal få trekk? Bare fordi oppløsningen ser litt lav ut på papiret? Apple fortjener vel heller skryt for å ikke jage høyere oppløsning, da det tilsynelatende ikke lenger er det som skiller en middels og god skjerm i dagens mobilmarked? Akkurat som de fleste har innsett at jaget etter høyere antall megapiskler på mobilkameraer ikke lenger er noe vits da det er helt andre aspekter som er viktig for bildekvaliteten.

 

 

 

Det kan også være at iPhone vurderes på et litt annet grunnlag enn hva Androidtelefoner gjør? Ettersom dette er det eneste reelle nye alternativet for iOS-brukere der ute, så kan det jo være at det vurderes på et noe annerledes grunnlag enn hva Android gjør da det er to noe forskjellige plattformer? Hva av spesifikk teknologi er det du savner, som du mener burde og skulle ha vært tilstede her?

 

 

Bra skrevet RamGuy!

 

Jeg opplever det slik at enkelte at den oppfatning at mer av X alltid utgjør et bedre produkt, uansett hva. Det samme gjelder i PC verden, selv innen PCMasterRace. Her ser vi ofte folk som legger 5-6 K i GPU, men handler lett to 1080p BenQ skjermer til 1295,-.

 

For mange er det nok lett å glemme samspillet mellom komponentene - ikke minst driverne. På den andre siden finnes det flere og flere modeller som kjører Android, og da blir det mer naturlig å bli opphengt i spesifikasjoner – selv om den reelle gevinsten ikke blir særlig stor. Det er greit det finnes alternativer til de fleste av oss, selv om de fleste Apple brukerne (deriblant meg) ikke er særlig opphengt i specs.

 

 

Angående størrelse; har i dag iPhone 5S som primærtelefon og en Samsung S3 som backup. S3 med sine 4,8” oppleves ikke veldig mye større enn 5S, men S5 virker derimot enorm. Jeg kom over dette bilde her om dagen;

thumb-zones-lineup.png

 

Er det noen som ikke har særlig store hender som har f.eks S5 eller har kjøpt/vurderer iPhone 6 Plus? Jeg frykter det kan bli slitsomt med enorm skjerm, selv om det er veldig greit når en leser mye.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Snipp

Nå var vel egentlig ikke poenget om skjermen hadde vært bedre med høyere oppløsning. Det var vel at om det hadde vært en annen telefon enn iphone ville den fått trekk for lav oppløsning. Ellers så er jeg helt enig med det du sier, jaget for høyeste oppløsning har blitt helt latterlig. Høyt strømforbruk og ingen merkbar økning i skarphet.

 

Når det gjelder testen generelt synes jeg det er utrolig dårlig at det ikke ligger noen batteritest til grunn for scoren. "Bedre enn forrige modell" er ikke godt nok. Hva med å teste slik som GSM arena gjør? Noen av testene så langt har vel vist at iphone 6 har dårligere batteri enn iphone 5s, mens iphone 6 plus er en del bedre.

 

Dessuten så er det vel utvilsomt en stor ulempe med glass som kurver nærmest over kanten uten en skikkelig ramme rundt, noe som drop-tester så langt har bekreftet. Vil nok se mange knuste skjermer på denne også.

Endret av Chriselv
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fantastisk bra telefon og fantastisk bra anmeldelse. Nå kjenner jeg at jeg gleder meg ekstra mye til å skaffe meg den så kjapt som mulig (har reservert, håper jeg får den 26. september 2014). Når det kun er så få og små ulemper ( Kan bare synkroniseres mot én PC av gangen, Ikke minnekortstøtte, og Proprietær kabel) fortjener den like så godt 10/10 syntes nå jeg, men det er jo deres mening. For meg har ikke noe av det betydning, men det har det sikkert for andre.

 

Kan bare synkroniseres mot én PC av gangen - Bare bruk den ene PC'n da, eller faktisk begynne å bruke Spotify/wimp.

 

Ikke minnekortstøtte - Kanskje litt kjip, men når telefonen tilbyr så mye (byggekvalitet, funksjonalitet, design, kamera, iOS) er det ikke noe å utsette på at den koster litt mer. Om du skaffer deg en iPhone er den uansett litt dyr uavhenging om den hadde hatt minnekortstøtte eller ikke. Ikke vet jeg, kanskje Apple har funnet ut at deres minnekort er tryggere, og at tyver o.l. ikke like lett bare kan ta et minnekort ut av telefonen? (ser for meg at det går an for en person å stjele informasjon med å ta ut minnekortet?)

 

Proprietær kabel - Du får jo den med i esken, og den lader vel også kjappere enn en "vanlig" Micro-USB kabel etter det jeg har erfart. Også et stort pluss at den kan plugges inn begge veier.

 

Jaja, kanskje jeg er en liten Apple (iPhone) fanboy da, men jeg bryr meg ikke. Liker alt med telefonen, og går aldri over til Android. 9/10 er vel forresten veldig bra, men ja :p

 

Please no hate <3

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Gjør litt mer research før dere trekker for Apple sin lighting kabel. Den kan blandt annet levere 12 Watt mot 9 Watt hos USB 3.0, noe som er mer viktigere enn overføringshatighet når den primert blir brukt til å lade.

 

At en strøm kabel bare passer til et produkt er vel ikke noe nytt verken hos apple eller konkurenter ?

 

USB3 er da ikke teknisk begrenset til 9 watt?

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

RamGuy: Vi har faktisk ikke et deksel til telefonen vi har foreløpig, men det pleier å være blant tilbehøret vi får med når offisielle testprodukter dukker opp, og det gjør de om veldig kort tid. Spørsmålet om linsen dekkes er også interessant. Testen av Plus-modellen vil handle veldig mye om hvordan den er å holde, og å bruke i praksis, så der passer det veldig godt inn å ta med effekt av deksler, både for den og for den minste som sammenlikning.

 

Ref skjermen som har blitt nevnt noen ganger - RamGuy har mer eller mindre besvart spørsmålet. Antall piksler er ikke alt som gjør en god skjerm. Et annet viktig moment ved vår vurdering av denne handler om at vi kanskje har blitt vant til å tenke på litt for høy oppløsning som standard - og da spesielt på grunn av HTC One (M7). Etter å ha tatt Google-hatten på finner vi at det nesten ikke er, eller har vært, andre telefoner på markedet med så høy oppløsning koblet mot så (relativt) liten skjerm. Full-HD-skjermene er først og fremst å finne fra fem tommer og opp.

 

Derimot har de fleste dyrere mobiler med 4,8 tommer eller mindre skjermer vanlig 1280 x 720-skjerm. Om noe er altså iPhone 6 (marginalt) bedre også på dette området enn mange av konkurrentene med like stor skjerm.

 

ATWindsor: Umulig å være uenig med deg om prisen. Den er dyr. Men vi ser også at prisene på Android-toppmodeller har økt litt i det siste. Fra å ha vaket ganske jevnt rett under 5000 ved lansering, har siste generasjon kommet inn mellom 5500 og 6000 kroner, altså samme nabolag som iPhone 6 starter i.

 

At man betaler i overkant mye for lagringsplassen i dyrere modeller har vi tatt med i testen, men når man har valget om hvilket steg på stigen man klatrer inn på, ville det blitt en misvisende karakter av å trekke mye for at dyreste utgave koster 7600 kroner, når billigste starter på 5600 kroner :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...