Gå til innhold

Dette Nikon Df-kameraet har du neppe råd til


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Finnes det ikke mer interessant å skrive om, enn stygt jåleri ingen av leserne noen sinne kommer til å kjøpe? Photokina for eksempel? Hvilke nettsteder må man gå til for å få skikkelige fotonyheter på norsk nå for tida? Før brukte det å være Akam.

Ja, det har kome spennande ting som NX1 og LX100 og G7X (og sikkert noko uten "X" også)?

Lenke til kommentar

Finnes det ikke mer interessant å skrive om, enn stygt jåleri ingen av leserne noen sinne kommer til å kjøpe? Photokina for eksempel? Hvilke nettsteder må man gå til for å få skikkelige fotonyheter på norsk nå for tida? Før brukte det å være Akam.

Jeg tror at dessverre er akam slik vi kjente det en saga blott og vil neppe gjennoppstå. Forumet er og blitt til en skygge av seg selv og stort sett er det helst i etpar tråder om speilløse systemkamera det er litt bevegelse fremdeles når folk diskuterer et eller annet objektiv de har prøvd.

 

Men, og for å ta akam litt forsvar (noe jeg ikke trodde tidligere jeg ville gjøre), så er kameramarkedet etterhvert rimelig uoversiktelig med stadig nye modeller som spys ut med noenlunde like spesifikasjoner - dette gjelder særlig for speilløse systemkamera hvor det og finnes mange produsenter. Det ymtes stadig av enkelt om at speilrefleksprodusentene har stagnert i utvikilingen, mulig det, men det samme kan snart sies om speilløs produsentene også.

 

Jeg tror og at det er en naturlig utvikling, det er grenser for hva man kan få til i et kamera med dagens tekonlogiske nivå og man er antagelig kommet til punkt hvor neste steg er et godt stykke unna og dermed spys det ut med mer eller mindre like kloner inntil man en gang i fremtiden kommer et hakk videre.

 

Personlig tror jeg og at selv mobilmarkedet nærmer seg et lignende forhold i land som Norge og at det vil nå et metningspunkt hvor det kun helst er rene mobilnerder som er særlig interessert i dagens nyhet fra den eller den produsenten. Mobilene begynner å bli nesten kloner av sin eldre bror med kun små forskjeller - forskjeller som for de fleste egentlig betyr svært lite. Altså slik kameraverden er blitt over tid.

 

Norske nettsteder har som regel et lite antall besøkende/brukere i forhold til de store kjente internasjonale og dermed er de svært sårbare for utviklingstrender som den man nå ser i kameramarkedet og som vil skje i mobilmarkedet før eller senere.

 

Selvsagt er en nesten total mangel på rene gode kamera-artikler og tester med på å forsterke nedgangen for akam, men over tid tror jeg at det uansett ville blitt vanskelig å stå i mot påvirkningen av forholdene i kameramarkedet.

 

At mange i dag bruker mye av sin nett-tid på sosiale medier heller, betyr nok selvsagt en del når det gjelder forumet her. Men den utviklingen er det ingenting man kan gjøre med.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser forsvaret av Akam, men uoversiktlig antall modeller tror jeg har lite med saken å gjøre. Tidligere var det god dekning på kompakte kameraer i tillegg til systemkameraer. De kompakte forsvant mer eller mindre og nå har også systemkameraene nærmest forsvunnet. Det er også fint lite om objektiver, fototeknikker, fotosafarier nært og fjernt, fotoaktiviteter og arrangementer, lærerike guider osv.

 

De tekniske gode nyhetene, uansett merke og sjanger, har forsvunnet. Akam har blitt en klikkmagnetfelle. Søppelartikler som "10 tabber du må unngå" "iPhone ditt og datt" "markedsandelene rører på seg igjen" "prisguidens topp-10". Meningsløst pjatt etter min mening. Uengasjerende kopier og lim-inn "journalistikk". Hjernecellene kan ligge i dvale gjennom dagens Akam-surfing. Akam har blitt nettstedenes svar på gjenoppvarmet sykehjemspasta.

 

Beklager at jeg går så hardt ut mot dere Akam. Det er over hodet ikke personlig ment. Jeg tror av hele mitt hjerte at dere ønsker å gjøre deres beste for oss fotointeresserte. Det bare skjer ikke, sikkert av grunner jeg ikke aner noe om eller har noe med. Fra utsiden er det bare trist å se et tidligere flott og innholdsrikt nettsted lide en langsom død. RIP Akam. :cry:

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette var pent sa ingen noensinne.

 

Nå er jo det ingen gal pris, Leica kommer jo med småserie modeller til denne prisen annenhver uke.

 

Audi sin Leica M modell burde fått større dekning da for det er jo det kameraet mange har gnåla om her i mange år - ingen skjerm for det er sååå moderne.

Lenke til kommentar

Jeg ser forsvaret av Akam, men uoversiktlig antall modeller tror jeg har lite med saken å gjøre. Tidligere var det god dekning på kompakte kameraer i tillegg til systemkameraer. De kompakte forsvant mer eller mindre og nå har også systemkameraene nærmest forsvunnet. Det er også fint lite om objektiver, fototeknikker, fotosafarier nært og fjernt, fotoaktiviteter og arrangementer, lærerike guider osv.

 

De tekniske gode nyhetene, uansett merke og sjanger, har forsvunnet. Akam har blitt en klikkmagnetfelle. Søppelartikler som "10 tabber du må unngå" "iPhone ditt og datt" "markedsandelene rører på seg igjen" "prisguidens topp-10". Meningsløst pjatt etter min mening. Uengasjerende kopier og lim-inn "journalistikk". Hjernecellene kan ligge i dvale gjennom dagens Akam-surfing. Akam har blitt nettstedenes svar på gjenoppvarmet sykehjemspasta.

 

Beklager at jeg går så hardt ut mot dere Akam. Det er over hodet ikke personlig ment. Jeg tror av hele mitt hjerte at dere ønsker å gjøre deres beste for oss fotointeresserte. Det bare skjer ikke, sikkert av grunner jeg ikke aner noe om eller har noe med. Fra utsiden er det bare trist å se et tidligere flott og innholdsrikt nettsted lide en langsom død. RIP Akam. :cry:

Det positive er at det nå er plass til å starte opp en side for de som er interessert i artikler som har litt substans.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Jeg ser forsvaret av Akam, men uoversiktlig antall modeller tror jeg har lite med saken å gjøre. Tidligere var det god dekning på kompakte kameraer i tillegg til systemkameraer. De kompakte forsvant mer eller mindre og nå har også systemkameraene nærmest forsvunnet. Det er også fint lite om objektiver, fototeknikker, fotosafarier nært og fjernt, fotoaktiviteter og arrangementer, lærerike guider osv.

 

De tekniske gode nyhetene, uansett merke og sjanger, har forsvunnet. Akam har blitt en klikkmagnetfelle. Søppelartikler som "10 tabber du må unngå" "iPhone ditt og datt" "markedsandelene rører på seg igjen" "prisguidens topp-10". Meningsløst pjatt etter min mening. Uengasjerende kopier og lim-inn "journalistikk". Hjernecellene kan ligge i dvale gjennom dagens Akam-surfing. Akam har blitt nettstedenes svar på gjenoppvarmet sykehjemspasta.

 

Beklager at jeg går så hardt ut mot dere Akam. Det er over hodet ikke personlig ment. Jeg tror av hele mitt hjerte at dere ønsker å gjøre deres beste for oss fotointeresserte. Det bare skjer ikke, sikkert av grunner jeg ikke aner noe om eller har noe med. Fra utsiden er det bare trist å se et tidligere flott og innholdsrikt nettsted lide en langsom død. RIP Akam. :cry:

Vet egentig ikke så mye mer enn andre her inne, men i denne tråden kom det faktisk et aldri så lite livstegn; https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1620190&do=findComment&comment=21966855

Så får vi se rundt midten av oktober og utover om det faktisk skjer noe mht. Akam, også.... :hmm:

Lenke til kommentar

Nå ligger vel nordmenn på verdenstoppen når det gjelder å ha råd til ting hvor nytteverdien sjeldent har vært mindre enn smartmobiler.

Aner ikke hvor mange som ikke kan bruke elementære funksjoner som å klare å lagre ett bilde eller en fil, GPS inkl navigering, Bluetooth osv.

 

Men stygge mørketall er det ingen tvil om...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...