Gå til innhold

6 ulemper med iPhone 6


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Her er enda en artikkel som er vinklet negativ til iPhone/Apple, Android hylekoret jubler. Vel det må de gjerne gjøre, Jeg foretrekker iPhone.

 

Flere av disse nettsidene serverer samme negative artiklene skrevet av de samme skribentene og sorterer under TEK.NO paraplyen.

 

Men, vi kan lese at "I dag får man ny iPhone", her siktes det til IOS 8. Kan Android leiren si det samme når ny utgave av Android kommer? Nei, for det er opp til den enkelte produsent og der er oppdateringer høyest variabelt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

 

Vi skrev innledningsvis at Apple fortsatt har et lite overtak på Android når det gjelder utvalg av apper. Derimot har app-utviklerne langt større spillerom på Android-plattformen enn iOS-plattformen. Det innebærer for eksempel at du kan få apper som 1881 til å slå opp nummeret automatisk når det ringer, eller at apper kan integreres på andre måter med grensesnittet.

 

 

Dette var vel et ekstremt dårlig eksempel ettersom iPhone 6 / 6+ slippes med iOS 8 og "Extensions" som faktisk legger opp til at ting som det som blir beskrevet her skal bli mulig med nye APIer.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Her er enda en artikkel som er vinklet negativ til iPhone/Apple, Android hylekoret jubler. Vel det må de gjerne gjøre, Jeg foretrekker iPhone.

 

Flere av disse nettsidene serverer samme negative artiklene skrevet av de samme skribentene og sorterer under TEK.NO paraplyen.

 

Men, vi kan lese at "I dag får man ny iPhone", her siktes det til IOS 8. Kan Android leiren si det samme når ny utgave av Android kommer? Nei, for det er opp til den enkelte produsent og der er oppdateringer høyest variabelt.

 

Vel, da Android L kommer til å rulle ut, så kan de skrive: "I dag får man en ny Nexus" At det kun er en telefon tilgjengelig for plattformen deres er ikke et problem Androidbrukerne sitter med.

 

Jeg merker meg at dere liker å trykke på at mange av produsentene er trege med oppdateringer, men Androidbrukere har også maskinvare som oppdateres fortløpende, og Nexus-serien er nettopp det. Så jo, Android leiren kan si det samme. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

 

 

Som Android-bruker får du muligheten til å legge opp hjem-skjermen akkurat som du måtte ønske. Da kan du for eksempel ha de 5-6 appene du bruker mest på den første siden, og utporsjonere de øvrige på de neste sidene.[/size]

Og det kan du ikke på iOS?
klart du kan,jeg har faktisk kun 6 aper oppe som jeg bruker mest,,,,
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Som Android-bruker får du muligheten til å legge opp hjem-skjermen akkurat som du måtte ønske. Da kan du for eksempel ha de 5-6 appene du bruker mest på den første siden, og utporsjonere de øvrige på de neste sidene.[/size]

Og det kan du ikke på iOS?
klart du kan,jeg har faktisk kun 6 aper oppe som jeg bruker mest,,,,

Det har du :) Oppe i venstre hjørne...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Å nei, å nei! All sivilisasjon, menneskeheten og universet går i oppløsning! ... Fordi man ikke kan plassere et ikon midt på hjemskjermen på en iPhone!

 

Akkurat dét synes jeg var et dårlig eksempel. Samme med at hjem-skjermen er "kjedelig", for det er veldig subjektivt. Jeg har aldri tenkt på hjemskjermen som spesielt kjedelig, og synes egentlig at jeg har et ryddig "system" på mine apper og mapper. Men smak og behag, selvfølgelig.

 

Som nevnt over her kommer jo integrasjon med "Extensions" som en del av iOS8, men om 1881 og automatisk oppslag av telefonnummer blir mulig vet jeg ikke.

 

I stedet for mange av disse subjektive punktene, kunne dere jo tatt med punkter som betyr noe?

 

En negativ ting jeg kommer på i farten er vel kameraet på iPhone 6. Det bygger litt ut på baksiden som en vorte. Det likte jeg ikke.

 

Jeg liker heller ikke at man er begrenset opp til 128Gb, men siden jeg ikke har klart å fylle dagens 64Gb modell blir det vel ikke et reelt problem for meg (eller de fleste), vil jeg tro.

Endret av magnusalex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her er enda en artikkel som er vinklet negativ til iPhone/Apple, Android hylekoret jubler. Vel det må de gjerne gjøre, Jeg foretrekker iPhone.

 

Flere av disse nettsidene serverer samme negative artiklene skrevet av de samme skribentene og sorterer under TEK.NO paraplyen.

 

Men, vi kan lese at "I dag får man ny iPhone", her siktes det til IOS 8. Kan Android leiren si det samme når ny utgave av Android kommer? Nei, for det er opp til den enkelte produsent og der er oppdateringer høyest variabelt.

 

Sannhet med modifikasjoner.

Dersom Apple hadde lisensiert IOS til andre produsenter, hadde det nok fortsatt bare vært de "ekte" Apple-produktene som automatisk fikk nytt OS ved lansering - Og akkurat det samme skjer med android. Alle "egne"/rene Android-produkter (som oftest under "NEXUS"-paraplyen) får nye oppdateringer når de kommer ut.

At samsung-eiere må vente på samsung er helt naturlig, det er ikke Google som har laget deres OS - det er Samsung som har laget det med base i Android.

 

Det skal også sies at alle Android-telefoner med 2 håndgrep(root+rom) kan oppdateres til mer eller mindre ofisielle versjoner av både ren og moddet android, helt gratis.

Lenke til kommentar

Men, vi kan lese at "I dag får man ny iPhone", her siktes det til IOS 8. Kan Android leiren si det samme når ny utgave av Android kommer? Nei, for det er opp til den enkelte produsent og der er oppdateringer høyest variabelt.

 

Vel, dette er jo en sannhet med svært store modifikasjoner. Overskriften kunne jo like gjerne vært "I dag får man en 4 år gammel Android-telefon, nesten".

 

Når en oppdatering er klar til ios inneholder den sjelden noe som ikke allerede har vært tilgjengelig på Android-plattformen i en årrekke.

 

Spørsmålet er hva er viktigst for deg?

1: Å kunne skryte av at jeg har siste versjon

2: Å kunne dra nytte av funksjonene i telefonen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som iPad-bruker med Android-telefon blir jeg alltid overrasket når noen trekker frem brukervennlighet som en fordel med iOS. Det er svært subjektivt (blant annet med tanke på brukerens kompetanse) og var et steg tilbake i mitt tilfelle. Ser likevel ut som om iPhone 6 er en god oppgradering for dem som ønsker seg en ny iPhone og artikkelen tar for seg de mest nyttige ankepunktene noen måtte ha. Endelig en skikkelig skjerm!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Som iPad-bruker med Android-telefon blir jeg alltid overrasket når noen trekker frem brukervennlighet som en fordel med iOS. Det er svært subjektivt (blant annet med tanke på brukerens kompetanse) og var et steg tilbake i mitt tilfelle. Ser likevel ut som om iPhone 6 er en god oppgradering for dem som ønsker seg en ny iPhone og artikkelen tar for seg de mest nyttige ankepunktene noen måtte ha. Endelig en skikkelig skjerm!

"Brukervennlighet" i Apple-sammenheng impliserer "for fruen på hjørnet" - den er enkel, lett for hvem som helst å ringe med, ta bilde med eller sende en melding.

Du tenker nok mer på brukervennlighet fra et synspunkt med teknisk innsikt, det er noe helt annet - du(og jeg) anser brukervennlighet som at det er enkelt og intuitivt å endre halve eller hele systemet og oppsettet til eget behov, at "alt" kan endres på og modifiseres. Det er egentlig det motsatte av Apple-brukervennlighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er enig med IceImp. Android er, i de fleste tilfeller, blitt mer brukervennlig enn ios. Ikke fordi man skulle ønske seg å gjøre radikale endringer, men fordi det krever kun få minutter før man er inni det, og fordi funksjoner er langt mer logisk plassert enn i ios. Spesielt noe så banalt som at man alltid har en fast tilbake og meny-knapp, men også fordi ios har gått veldig på tvers av det typiske med hvor de legger inn ulike valg. Jeg hadde for eksempel aldri vært borti verken Android eller ios sine e-post apper, og skulle sette opp pop3 i begge. Jeg brukte en halvtime på ios før jeg ga opp. I Android var det om mulig enda mer intuitivt enn i Tunderbird, og alt var der man kunne forvente å finne det.

Så å trekke frem ios som brukervennlig må i såfall være et argument som kun er gyldig for dem som aldri har brukt en smarttelefon, en annen mobiltelefon med litt mer enn bare en dreieskive, en datamaskin eller noe annet liknende i hele sitt liv. Imidlertid finner vi flest av disse menneskene i fattige deler av verden, og der er det ingen som kjøper iphone. Dermed blir det litt misforstått nødhjelp etter min mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan man legge andre ting på menyene?

En ting er at du ikke kan endre plassering (praktisk, men ikke dødelig nødvendig), men når det gjelder andre ting?

 

F.eks gruppere i mapper, eller ha klokke/alarm, enkeltkontakter, lommelykt, diverse funksjoner, mail, musikk, bilder, overvåkning og andre app-spesifikke funksjonalitet?

 

Og ikke bare noe dumme/statiske ikoner du må inn på for å overvåke eller utføre oppgaver.

 

For slik det ser ut på bilder så blir hjemmeskjermen litt ubrukelig. Det blir da en statisk liste av apper, og ikke et egenkonfigurert brukerpanel. En helt sentral og viktig del av OSet.

 

Windows phone har sin versjon av dette grensesnittet, mens android har sin. Men har iOS noe lignende overhode?

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Nei, ios har rett og slett ikke noe slikt. Om du ønsker værmelding, kalender, nyheter, hendelser osv, men også så banale ting som direkte av/på for funksjoner på telefonen rett på hjemmeskjermen så er ikke apple et alternativ. Det er kun en mer eller mindre enkel samling med snarveier til apper og et svært begrenset utvalg andre funksjoner på telefonen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...