Gå til innhold

Dette er et laservåpen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Takk for at USA driver teknoligien fremover. Hadde det ikke vært for USA hadde vi vel fremdeles brukt kulerammer.

Synd det de skal bruke det til da. Og du forventer vell ikke at de skal dele?

 

Vel, det er en kjent sak at mye av det vi har god nytte av i dag stammer fra militærteknologi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Takk for at USA driver teknoligien fremover. Hadde det ikke vært for USA hadde vi vel fremdeles brukt kulerammer.

Synd det de skal bruke det til da. Og du forventer vell ikke at de skal dele?

 

Vel, det er en kjent sak at mye av det vi har god nytte av i dag stammer fra militærteknologi.

 

 

Ingen tvil om det. Er vel også den eneste positive tingen som kommer fra krigføring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er rekkevidden på en sånn lasergunner? Hva skjer når de bommer på målet? Ser for meg at de skyter en lengre stråle, ikke bare små pulser, og hvis dette rekker ned til bakken kan det bli skummelt for de der nede (som man kanskje beskytter). Eller ei litt uheldig salve og TV-en blir mørk, eller GPS-en litt mindre nøyaktig :hmm:

Lenke til kommentar

Hva er rekkevidden på en sånn lasergunner? Hva skjer når de bommer på målet? Ser for meg at de skyter en lengre stråle, ikke bare små pulser, og hvis dette rekker ned til bakken kan det bli skummelt for de der nede (som man kanskje beskytter). Eller ei litt uheldig salve og TV-en blir mørk, eller GPS-en litt mindre nøyaktig :hmm:

 

Værre med kuler og bomber da gitt. Laseren er akkurat kraftig nok til å brenne hull/varme opp metallskroken til en missil i fokuspunktet. Lengre unna vil både atmosfæten og fokuspunktet kunne føre til at laseren er rimelig svak. Og med et fly som beveger seg flere hundre/tusen km/t og mål som beveger senæg enda raskere, så vil den bare sveipe over bakken og ikke kunne varme opp ett sted.

 

Da er det nok verre med splinter fra at missilen/flyet eksploderer og vrakrester.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Takk for at USA driver teknoligien fremover. Hadde det ikke vært for USA hadde vi vel fremdeles brukt kulerammer.

Synd det de skal bruke det til da. Og du forventer vell ikke at de skal dele?

Vel, det er en kjent sak at mye av det vi har god nytte av i dag stammer fra militærteknologi.

Ingen tvil om det. Er vel også den eneste positive tingen som kommer fra krigføring.

Utrolig (men sant) hvor mye godt som kommer (har kommet) ut av at kloke hoder settes sammen for å finne opp den beste måten å drepe/overvåke fienden sin på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva er rekkevidden på en sånn lasergunner? Hva skjer når de bommer på målet? Ser for meg at de skyter en lengre stråle, ikke bare små pulser, og hvis dette rekker ned til bakken kan det bli skummelt for de der nede (som man kanskje beskytter). Eller ei litt uheldig salve og TV-en blir mørk, eller GPS-en litt mindre nøyaktig :hmm:

Værre med kuler og bomber da gitt. Laseren er akkurat kraftig nok til å brenne hull/varme opp metallskroken til en missil i fokuspunktet. Lengre unna vil både atmosfæten og fokuspunktet kunne føre til at laseren er rimelig svak. Og med et fly som beveger seg flere hundre/tusen km/t og mål som beveger senæg enda raskere, så vil den bare sveipe over bakken og ikke kunne varme opp ett sted.

 

Da er det nok verre med splinter fra at missilen/flyet eksploderer og vrakrester.

 

Ok. Så det er snakk om å fokusere på samme punkt over tid pga. lav effekt? Ikke noe Star Wars -effekter da, kun sikte- og stabilitets-teknologien som er kommet lengre.

 

Bomber brukes vel sjelden til bekjempelse av fly og missiler, annet enn på film. Kuler er det verre med, kan tenke meg at vådeskudd fra luftkamper har forekommet. Missiler er det vel lett å lage selvødeleggelses-mekanismer til som trår til ved bom.

Endret av madammim
Lenke til kommentar

 

 

Ok. Så det er snakk om å fokusere på samme punkt over tid pga. lav effekt? Ikke noe Star Wars -effekter da, kun sikte- og stabilitets-teknologien som er kommet lengre.

Hehe, nei det er nok ikke noe lignende star-wars greier, dessverre. :p

Er nok ganske så "lav effekt" kontra det man måtte hatt om man skal skyte en kjapp puls som kan gjennomtrenge stål.

 

Ellers kunne man jo sikkert brukt det til annet enn bare å skyte ned missiler, og heller brukt det mer offensivt. De fokuserer og holder strålen i en del sekunder før det kan meldes om skade, noe ala slik: https://www.youtube.com/watch?v=OmoldX1wKYQ#t=23

(mulig det går raskere når du varmer opp et stridshode som vil eksplodere på et gitt tidspunkt)

 

 

 

Bomber brukes vel sjelden til bekjempelse av fly og missiler, annet enn på film. Kuler er det verre med, kan tenke meg at vådeskudd fra luftkamper har forekommet. Missiler er det vel lett å lage selvødeleggelses-mekanismer som trår til ved bom.

Er nok sikkert sjeldent brukt bomber i en dogfight ja, med mindre man slipper dem for å bli raskere/bedre manøvrering. :p Tenker mer på at om du har et fiendefly over hodet ditt, så hadde jeg heller uroet meg for å få en bombe i hode (pga. bombing av byen), enn at en kamp mellom vennlig og fiendens fly skal resultere i å svi meg med laser.

 

Vådeskudd er et ukontrollert skudd, altså at du skyter når du ikke hadde tenkt å skyte. Det skjer nok sjeldent/aldri i fly. Men at ikke alle skudd treffer er nok et sant, og disse kan sikkert ha drept mennesker. Og selv om en missil detonerer, så er det fortsatt høyenergi metallrester som flyr gjennom luften. :)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...