Gå til innhold

Kickstarter lanseres i Norge neste måned


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@Lucifer24; Ja staten kan ta skatt av pengene som samles, er ikke sikker på hvordan reglene i forhold til formålet (non-profitt for eksempel) er.

 

"Samtidig blir det en kjempeutfordring for de norske aktørene at storebror kommer løpende med hele maskineriet sitt, forteller han."

 

Hvis dere mener skattesystemet og andre regler så er jo ikke dette en utfordring. Bare å følge reglene og melde inn de tallene/ opplysningene som kreves så ordner det seg selv. Reglene i Norge er egentlig ikke så vanskelige og staten sender en faktura for hva de krever. Hvis man skal begynne å krangle så blir jo det hele mer komplisert, men det synes jeg er meningsløst å gjøre.

 

Blir nok samme regler som for andre bedrifter eller privatpersoner som får penger gjennom investorer og diverse :)

Lenke til kommentar

"Samtidig blir det en kjempeutfordring for de norske aktørene at storebror kommer løpende med hele maskineriet sitt, forteller han."

 

Hvis dere mener skattesystemet og andre regler så er jo ikke dette en utfordring.

 

Han mente nok at det kan bli en utfordring for de andre aktørene at Kickstarter braser inn i Norge.

Lenke til kommentar

 

Ser det står at det må igjennom det respektive land sitt skattesystem, hva menes med det? Viss jeg gir bort penger til et prosjekt jeg liker, så stikker staten av med en viss andel?

 

Alle må skatte på inntekt

Kan no ikke være siden dette er mer dugnadsarbeid om ikke du kjøper produkter fra prosjektet samtidig som du gir penger.

 

Til og med da er det utvikter produkt, tror ikke det skattes på samme måte, men nå gjetter jeg bare.

Lenke til kommentar

 

Ser det står at det må igjennom det respektive land sitt skattesystem, hva menes med det? Viss jeg gir bort penger til et prosjekt jeg liker, så stikker staten av med en viss andel?

 

Alle må skatte på inntekt

Kan jo legge til at dette selvsagt også gjelder Kickstarter-prosjekter i andre land. Det er noe mange glemmer når de diskuterer folkefinansiering. En ganske betydelig del av pengene man samler inn faller bort i form av skatter og andre kostnader.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

"Samtidig blir det en kjempeutfordring for de norske aktørene at storebror kommer løpende med hele maskineriet sitt, forteller han."

 

Hvis dere mener skattesystemet og andre regler så er jo ikke dette en utfordring.

 

Han mente nok at det kan bli en utfordring for de andre aktørene at Kickstarter braser inn i Norge.

 

 

Hahaha, selvfølgelig. Jaja, fint med feiltolkninger :p

Lenke til kommentar

@Lucifer24; Ja staten kan ta skatt av pengene som samles, er ikke sikker på hvordan reglene i forhold til formålet (non-profitt for eksempel) er.

 

 

For ditt eget vedkommende:

Spørsmålet må vel heller bli om du har kjøpt en vare/tjeneste, eller om du har donert vekk penger. Jeg trodde det i norsk skattesystem var tillatt å gi vekk pengegave opp til kr 10.000,- per år skattefritt.

 

Om du har kjøpt en vare/tjeneste så kommer vel MVA.-spørsmålet krypende innpå deg.

 

For mottaker:

Hva bidragsmottaker må forholde seg til, kommer vel helt an på tilknyttelse til Norge eventuellt, dersom det er norsk skatt man snakker om. Om det er utenlandske tilknyttelser, så kan det jo hende enkelte land har mildere skattesystem enn hva Norge har?

Endret av G
Lenke til kommentar

Ser det står at det må igjennom det respektive land sitt skattesystem, hva menes med det? Viss jeg gir bort penger til et prosjekt jeg liker, så stikker staten av med en viss andel?

 

Det er moms på alle kjøp. Det du gjør er ikke å donere penger, men heller å kjøpe en tjeneste. I tillegg må selskapet skatte på et eventuelt overskudd.

Lenke til kommentar

 

 

Ser det står at det må igjennom det respektive land sitt skattesystem, hva menes med det? Viss jeg gir bort penger til et prosjekt jeg liker, så stikker staten av med en viss andel?

 

Alle må skatte på inntekt

Kan no ikke være siden dette er mer dugnadsarbeid om ikke du kjøper produkter fra prosjektet samtidig som du gir penger.

 

Til og med da er det utvikter produkt, tror ikke det skattes på samme måte, men nå gjetter jeg bare.

Dette er ikke dugnader. Det er selskaper som selger varer og tjenester over en uortodoks plattform. Husk at selv når du gir penger uten å få et produkt, er det fortsatt en tjeneste de har solgt deg.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...