Gå til innhold

– Apple skal snart lansere en 27-tommers Mac med 5K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den kommer vel til å koste 40.000 eller mer.. :ohmy:

 

Det er nå jeg tror du tar feil. Jeg ser for meg at Apple kommer med en fantastisk skjerm til 10k ca som erstatter dagens Thunderbolt Display også med nye iMacer i samme prisklasse, kanskje en lapp ekstra bare. Det kommer til å tvinge alle andre skjermer ned på samme prisklasse. Det er hvertfall mitt håp. :D

Lenke til kommentar

 

Den kommer vel til å koste 40.000 eller mer.. :ohmy:

Det er nå jeg tror du tar feil. Jeg ser for meg at Apple kommer med en fantastisk skjerm til 10k ca som erstatter dagens Thunderbolt Display også med nye iMacer i samme prisklasse, kanskje en lapp ekstra bare. Det kommer til å tvinge alle andre skjermer ned på samme prisklasse. Det er hvertfall mitt håp. :D

 

 

27-tommer med 4k koster jo allerede mindre enn 10k om man vil? Men jeg tror heller ikke denne vil koste i nærheten av 40k.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hvis dette ryktet stemmer er jeg meget spent på skjermkortet de skal stappe inn i maskinen. Med mindre de gjør noe helt nytt kommer maskinen til å operere som første generasjons MBP Retina 13"..

 

Tja, 2d osv er ingen problem på 5k med et 780M som du får i en iMac.

Klarer 2D fint på en 10k skjerm om man tenker på kort som 780M.

 

Må huske at retina 13 tommer kom vel med Intel HD 4000 først.

Intel 4000 hadde vel 16 kjerner mot 1536 på 780M ddr3 minne mot gddr5 osv.

 

Dagens hw i iMac er mye bedre rustet til å ta i mot 5k enn det MBP var til å ta imot retina.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

27-tommer med 4k koster jo allerede mindre enn 10k om man vil? Men jeg tror heller ikke denne vil koste i nærheten av 40k.

 

AtW

 

40k er kanskje litt over kanten, men en vet jo aldri med apple.

Lenke til kommentar

 

 

 

Den kommer vel til å koste 40.000 eller mer.. :ohmy:

Det er nå jeg tror du tar feil. Jeg ser for meg at Apple kommer med en fantastisk skjerm til 10k ca som erstatter dagens Thunderbolt Display også med nye iMacer i samme prisklasse, kanskje en lapp ekstra bare. Det kommer til å tvinge alle andre skjermer ned på samme prisklasse. Det er hvertfall mitt håp. :D

27-tommer med 4k koster jo allerede mindre enn 10k om man vil? Men jeg tror heller ikke denne vil koste i nærheten av 40k.

 

AtW

Dog ikke med IPS som Apple helt sikkert vil kjøre :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Den kommer vel til å koste 40.000 eller mer.. :ohmy:

Det er nå jeg tror du tar feil. Jeg ser for meg at Apple kommer med en fantastisk skjerm til 10k ca som erstatter dagens Thunderbolt Display også med nye iMacer i samme prisklasse, kanskje en lapp ekstra bare. Det kommer til å tvinge alle andre skjermer ned på samme prisklasse. Det er hvertfall mitt håp. :D

27-tommer med 4k koster jo allerede mindre enn 10k om man vil? Men jeg tror heller ikke denne vil koste i nærheten av 40k.

 

AtW

Dog ikke med IPS som Apple helt sikkert vil kjøre :)

 

 

Joa, men 24-tommer med 4k koster godt under 10k, og 32-tommere litt over. Uansett er det svært kort tid før slike produkter kommer.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med 5k på bare 27"? Da ser man jo nesten ingenting med mindre man blåser opp GUI noe voldsomt.

 

Det er masse vits med det, problemet er at de som lager OS ennå ikke har fått det inn i hodet at de må vektorisere de grafiske elementene, Apple er ikke så mye bedre da de insisterer på å drive med dobling av oppløsningen for å utsette problemet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er masse vits med det, problemet er at de som lager OS ennå ikke har fått det inn i hodet at de må vektorisere de grafiske elementene, Apple er ikke så mye bedre da de insisterer på å drive med dobling av oppløsningen for å utsette problemet.

 

Apple har i sine API'er hatt støtte for vektorgrafikk ganske lenge nå. Det er utviklerne som har hengt igjen. Tredjepartsverktøy som PaintCode har også native kodegenerering av grafikk som smetter rett inn i apper. Jeg har gått bort fra raster-grafikk siden første Apple produkt med retina skjerm, og det samme har mange flere. @2x og @3x er kun for dem som ønsker å inkludere raster-grafikk.

Lenke til kommentar

 

Det er masse vits med det, problemet er at de som lager OS ennå ikke har fått det inn i hodet at de må vektorisere de grafiske elementene, Apple er ikke så mye bedre da de insisterer på å drive med dobling av oppløsningen for å utsette problemet.

Apple har i sine API'er hatt støtte for vektorgrafikk ganske lenge nå. Det er utviklerne som har hengt igjen. Tredjepartsverktøy som PaintCode har også native kodegenerering av grafikk som smetter rett inn i apper. Jeg har gått bort fra raster-grafikk siden første Apple produkt med retina skjerm, og det samme har mange flere. @2x og @3x er kun for dem som ønsker å inkludere raster-grafikk.

 

 

Utviklerene som henger etter? Det er masse i selve OSX som ikke er vektorisert.

 

AtW

Lenke til kommentar

Hva er vitsen med 5k på bare 27"? Da ser man jo nesten ingenting med mindre man blåser opp GUI noe voldsomt.

 

Sånn var det på tidlig 2000 tall, men man kunne da også rette mye ved å sette på høyere DPI. Nå har både apple og microsoft lagd løsninger for å skalere opp programmer, og på linux var det meste allerede ok hvis man satt opp DPI.

 

4K på 27" skjermer er på samme nivå som 1080p eller høyere på 13" laptoper. Det ser klarere og bedre ut, men det gjør ikke underverker, man er jo begrenset av øynene og skjermstørrelsen.

Lenke til kommentar

 

 

Den kommer vel til å koste 40.000 eller mer.. :ohmy:

Det er nå jeg tror du tar feil. Jeg ser for meg at Apple kommer med en fantastisk skjerm til 10k ca som erstatter dagens Thunderbolt Display også med nye iMacer i samme prisklasse, kanskje en lapp ekstra bare. Det kommer til å tvinge alle andre skjermer ned på samme prisklasse. Det er hvertfall mitt håp. :D

27-tommer med 4k koster jo allerede mindre enn 10k om man vil? Men jeg tror heller ikke denne vil koste i nærheten av 40k.

 

AtW

Jeg tror den blir dyr (kanskje ikke akkurat 40K?), da Apple ikke kommer til å nøye seg med noe TN panel på skjermene sine.. Tipper den får IPS/IGZO.

 

Se bare på dagens 32" med 4k IPS/IGZO, fort 13-20k, om man da skal introdusere 5k, så blir de enda dyrere..

 

Også skal man ha hardware til å drive 5k.. Jeg har en 4K skjerm på lån fra en produsent og sliter nok med 4K selv om jeg har Crossfire skjermkort. Å drive selve OSet og nettleser osv er selvfølgelig ikke noe problem

 

Men så fort man begynner med litt heftig grafiske operasjoner eller spill, så krever det altså fire ganger så mye å drive det samme bildet, som om du skulle brukt en vanlig full HD/1080P skjerm..

 

Så om Apple sikter at den 5K iMacen skal drive noe mer enn desktop og simple operasjoner, holder det ikke med noe "Intel Iris" grafikk her.. Med andre ord blir den dyr.

 

 

Kan også legge til at 4K på 27" er relativt ubrukelig uten skalering.. Jeg har GODT syn, og det er nesten så man må myse i Windows..

 

Antar Apple har en bedre integrasjon på skalering, men i Windows er skalering ubrukelig.. tredjepart applikasjoner svømmer oppå hverandre, teksten skalerer seg ikke riktig og alt blir bare feil..

 

Jeg har prøvd å spille og div. på 4K, det er en drøm, fantastisk bilde.. Har fra før en Dell U2713 2560x1440 IPS skjerm, så har en god skjerm å sammenligne med.. 4K skjermen gjør bare narr av 3K skjermen i bildekvalitet.

 

 

Men ikke forvent god FPS i f.eks BF4 på Ultra og 4K ;) Sett utallige og ekstreme tester, hvor man ikke klarer å oppnå 60FPS selv med 4x780Tier, eller Titans..

 

Skjermteknologien er der, resten er ikke der enda..

Endret av Shelke88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...