Gå til innhold

REFLEKSJON: – Jernbanen er ett stort teknologisk forfall


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig enig med elgen. Det er politikeren det er problem med. De må tørre å øse av pengebingen, jo før jo heller. Det er noe som heter å spare seg til fant.

 

Problemet er vel forøvrig at det blir vanskelig å stoppe når pengeslusene er åpne. Litt mer hvert år, så plutselig er det "tomt".

 

Men for all del, enig i at mer burde brukes. Vi trenger ikke all den kapitalen 100 år frem i tid om vi kan gjøre nyvinninger i dag og fortsatt øke inntektene.

Lenke til kommentar

Sant nok. Helt enig, om man kan finne bærekraftige formål, så er jo det bra. Dessuten bør man vel kanskje opprette et helt eget departement som bare driver med analyser av virkning av forskjellige tiltak.

 

For eksempel trailertrafikken, som befrakter det meste av gods, så vil jo et bedre veinett ha en enormt stor innflytelse på produktiviteten til norske bedrifter, samt at forbruket øker, og dertil en mer effektiv MVA.-inndrivelse. Jeg synes slike ting er viktige å pønske ut.

 

Så kan det departementet ha rapporter som kommer løpende, om flotte bærerike tiltak som politikerne så kan velge å vrake i.

Lenke til kommentar

Et annet problem her er at man har de som motarbeider enkelte av disse "gode idene".

Bedre veier føre til mere trafikk , som igjen fører til mere forurensning heter det

 

og da skal man liksom tvinges over til kollektivtrafikk, der toget kommer inn under.

 

Da ender det med at "alle" skal tvinges over til tog og buss samtidig som det ikke bevilges nokk penger til det slik at det fungerer uten alle disse problemene hele tiden

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke meg på mitt eget land.

Det virker som politikerne vil ha et land som ikke er bærekraftig og som går hardt i minus. Fordi det er det vi har og får sett bort fra oljebransjen, som ikke varer evig.

Bygg ut infrastruktur. Jernbane helt til nord med forbindelser til landene i øst. Bygg ordentlige jernbaner som står. Fattige Norge i 1900 var veldig mye flinkere te dette enn Norge i dag.

Hvis det skal være mulig å drive bedrifter som produserer varer så bør dette komme på plass.

 

Ikke godta at folk naver uten skikkelig legeerklæring (umotivert / feil yrke er ikke godtnok). Og folk skal ikke få betalt for å være arbeidsløs.

Bli flinkt til noe (utdanning el.), få deg jobb og begynn å spar litt på si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fattige Norge i 1900 var veldig mye flinkere te dette enn Norge i dag.

 

Er kanskje der problemet ligger, vi var da fattige (før oljen) måtte vi finne måter og tjene penger på, og bygget dermed ut for vanvittige summer (Bergensbanen f.eks). Nå idag hviler vi på det vi har, og innser ikke at i fremtiden trenger vi god infrastruktur (Jernbane, Vei, VA, Fiber, Kollektiv mm.) for å være konkuransedyktige.

Lenke til kommentar

Veldig enig med elgen. Det er politikeren det er problem med. De må tørre å øse av pengebingen, jo før jo heller. Det er noe som heter å spare seg til fant.

Hørt om inflasjon?

 

Jo mer man "øser" av pengebingen, jo mindre blir det man øser ut verdt. Og plutselig er krona bare verdt en liten del av det den er i dag.

 

Jo mer penger i omløp, jo mindre verdt er hver enkelt enhet. Å bruke for mye penger er krise for et lands økonomi. Norge har en veldig god og balansert økonomi, og det at vi ikke bruker for mye penger bidrar til at Norge er et av verdens rikeste land.

 

Og du vil vel at det skal være igjen litt penger til pensjonen din når du blir gammel? Det vil ikke se bra ut om man nå øker den faste pengestrømmen betraktelig.

Lenke til kommentar

inflasjon ja ,men det er også noe som heter at man ikke har råd til bruke penger i frykt for at de skal bli mindre verd , da har man ingen nytte av pengene.

 

inflasjonen tar ikke hensyn til at du sparer pengene

 

bruker du dem i dag så får man x antall enheter for dem

i fremtiden får man fortsatt ikke mer en x antall enheter for de samme pengene for da har både verdien på pengene økt og prisen på enhetene:

Det kan til og med henda at det koster litt mere

 

For det er kjøpe kraft det hel dreier seg om

Den endrer seg bare nåe fordelingen av pengene endres.

 

Om mange blir oppsagt fordi det ikke er jobb lenger ( hvis staten nekter å betale for å oppgrader jernbanesystemet ) så påvirker det også inflasjonen

 

 

Kanskjej har norge inflasjonen under kontroll , men å ha infrastrukturen under kontroll er nå heller tvilsomt

Mye av dette ( mest kjent er veibygging ) legger de i borgeren sine hender med bompenger eller ekstra avgifter

  • Liker 1
Lenke til kommentar

inflasjon ja ,men det er også noe som heter at man ikke har råd til bruke penger i frykt for at de skal bli mindre verd , da har man ingen nytte av pengene.

Det er snakk om å finne en balansegang her, og den er ganske hårfin. Jeg synes sentralbanken og regjeringen har klart denne oppgaven fint de siste årene, og jeg har tiltro til at Erna og Siv også har kontroll på dette.

Lenke til kommentar

 

inflasjon ja ,men det er også noe som heter at man ikke har råd til bruke penger i frykt for at de skal bli mindre verd , da har man ingen nytte av pengene.

Det er snakk om å finne en balansegang her, og den er ganske hårfin. Jeg synes sentralbanken og regjeringen har klart denne oppgaven fint de siste årene, og jeg har tiltro til at Erna og Siv også har kontroll på dette.

 

 

Ok, begynner med å skrive jeg ikke vet hvor hårfin den balansen er, og det med inflasjon. MEN, jeg lurer på om den blir påvirket i en stor grad om vi f.eks:

 

Bygger ut ett fungerende jernbane nett (F.eks Nordlandsbanen år 1-5, Bergensbanen år 5-10 etc.), altså; vi pøser ikke inn 4000mrd med en gang, men kanskje 40mrd i en 5års periode på ett enkelt prosjekt? Bygge ut E39 i sin helhet (100-200mrd), bygge ut E6 til 4-felt standard hele veien, bygge ut E18 til 4-felt? Jeg tror du skjønner tegninga, så, kan man dette? For å bygge 2km hvert 3 år, koster mer enn å bygge 100km i ett.

Lenke til kommentar

Grunnen til at mange veistrekninger blir dyre er at politikerne blander seg inn , etter at man er begynt med bygge prosessen. Da blir det fordyrende forsinkelser

 

Når det gjelder Nordlandsbanen så var dert snakk om å elektrifisere hele strekningen.

men det ble for kostbart

http://www.nrk.no/nordland/vil-ikke-prioritere-nordlandsbanen-1.8212929

 

Man har veldig behov , men nekter å bruke penger

 

en annen ting er at det var snakk om å utvide tunnelene der som da medføre en del solide utfordringer

( jeg finner ingen artikkel på det )

Lenke til kommentar

 

Veldig enig med elgen. Det er politikeren det er problem med. De må tørre å øse av pengebingen, jo før jo heller. Det er noe som heter å spare seg til fant.

Hørt om inflasjon?

 

Jo mer man "øser" av pengebingen, jo mindre blir det man øser ut verdt. Og plutselig er krona bare verdt en liten del av det den er i dag.

 

Jo mer penger i omløp, jo mindre verdt er hver enkelt enhet. Å bruke for mye penger er krise for et lands økonomi. Norge har en veldig god og balansert økonomi, og det at vi ikke bruker for mye penger bidrar til at Norge er et av verdens rikeste land.

 

Og du vil vel at det skal være igjen litt penger til pensjonen din når du blir gammel? Det vil ikke se bra ut om man nå øker den faste pengestrømmen betraktelig.

 

 

Ja, det er kjæledyret som Jens kommer drassende med hver gang det er valginnspurt og i en hver debatt omtrent hvor pengebruk står på dagsorden.

 

Har du hørt om å benytte utenlandske selskaper med utenlandsk arbeidskraft. Det er en pen måte å unngå at pengene forblir i Norge. Ja, de må nok handle mat her, eller må de egentlig det. Det man kan gjøre er så sørge for å kjøpe mat i utlandet og få det importert fra det landet man leier folkene fra. Så kan det landet få slite med inflasjon i 2 porsjoner - først for lønnen disse arbeiderne da mottar fra Norges stat + maten Norge importerer fra hjemlandet til kontraktøren.

 

Man kan til og med noen måneder i forveien leie inn utenlandsk hotellekter hvor de kan få innkvarteres. Det er i det hele tatt mye som kan importeres. Og stålet som går med kan man importere fra f.eks. England. Betongen kan man nok få kjøpt i utlandet. Også videre.

 

Der har du tegningen på LØSNINGEN

 

 

 

 

 

 

inflasjon ja ,men det er også noe som heter at man ikke har råd til bruke penger i frykt for at de skal bli mindre verd , da har man ingen nytte av pengene.

Det er snakk om å finne en balansegang her, og den er ganske hårfin. Jeg synes sentralbanken og regjeringen har klart denne oppgaven fint de siste årene, og jeg har tiltro til at Erna og Siv også har kontroll på dette.

 

Ok, begynner med å skrive jeg ikke vet hvor hårfin den balansen er, og det med inflasjon. MEN, jeg lurer på om den blir påvirket i en stor grad om vi f.eks:

 

Bygger ut ett fungerende jernbane nett (F.eks Nordlandsbanen år 1-5, Bergensbanen år 5-10 etc.), altså; vi pøser ikke inn 4000mrd med en gang, men kanskje 40mrd i en 5års periode på ett enkelt prosjekt? Bygge ut E39 i sin helhet (100-200mrd), bygge ut E6 til 4-felt standard hele veien, bygge ut E18 til 4-felt? Jeg tror du skjønner tegninga, så, kan man dette? For å bygge 2km hvert 3 år, koster mer enn å bygge 100km i ett.

 

 

 

Her jeg bor er det en minst tre partier av 4-felts eksisterende motorvei som burde vært 6 til 8-felts.

 

Det er i Stavanger-regionen. For å unngå rush-køene ville noen partier med slik feltutvidelse fått køene vekk fra motorveien.

 

Ved Kvadrat kjøpesenter bør veien være 8-felts, og siden det er et utviklingsområde, så kan den nok være 6 felts helt til neste sted som krever feltutvidelser. Jeg tenker da ved Sola-splitten og avkjørselen til Hinna. Neste sted som krever feltutvidelse er i dag ved avkjørsel til Universitetssykehuset og andre siden går dessverre E39 nordover nå i dag ved samme sted. Dette vil forflyttes i løpet av noen år, så da vil Universitetssykehuset være den gjenstående korkskaper. Men, så har de snakket om å bygge nytt sykehus, om det i det hele tatt kommer til å skje da. Ofte snakker jo politikere om fremtidsvyer i minst 40 år før noe skjer, eller til og med lengre tidsperspektiv.

 

Politikeren vil heller bruke penger så mye som overhode mulig på planlegging, fordi det gir politikeren muligheten for å karre til seg penger fra å stille opp på ekstra møtevirksomhet.

 

Selv om også Universitetssykehuset i Stavanger skulle flytte ut, så går det en vei-nerve videre til østre bydel i tunneller fra samme avkjørsel. Så uansett vil en utvidelse være ikke helt bortkastet investering. Jeg har nå sett mer hårreisende pengebruk en til det flaskehalspunktet jeg her nevner. For ikke å snakke om ekstra enkelt for ambulanser å komme med legefrakt til og fra.

 

Tilbake til område ved Kvadrat kjøpesenter igjen. Ved avkjørselen til Sandnes Legevakt går motorveien plutselig over i 2-felts. Dette bør utvides til 4-felts. Mens ved kvadrat mener jeg fremdeles det hadde vært fordelaktig med 8-felts. Ikke kun for framtidsperspektivet, men også for å få en av de aller værste køoppsamlerene vekk. Fordi det går nemlig en 4-felts avstikker i retningen Bryne omtrent ved Kvadrat kjøpesenter.

 

My 3 cents. Ihvertfall for min region og flaskehalsene der. :)

 

 

Jernbanen:

Det har skjedd mye positivt med jernbanen i Stavanger-regionen. Problemet er at det er alt for lite folk som gidder nyttiggjøre seg den.

 

Dette burde avløses med flere kostnadseffektive tiltak. Da tenker jeg på at biltrafikken og veislitasje kan reduseres noe.

 

Tiltakene bør være bygging av store, og da mener jeg virkelig store parkeringshus på flere av de større stedene langs denne jernbanen.

 

Et annet tiltak bør være noen gratisbusser som kan frakte folk en viss avstand fra jernbanen og ut i periferien. Bussene bør ha en bakre del hvor man kan ha plass til ekstra mange sykler. Det høres kanskje selvmotsigende ut, å plassere sykler på bussen. Fordelen dette kan gi er at bussene kan kun frakte folk et visst stykke ut i periferien gratis, og med en sykkel kan man nå ganske mye lengre. For ikke å snakke om værfaktorer, som regionen er plaget med. Poenget er å gjøre det ekstra attraktivt å ønske å benytte toget.

 

Jernbanen 2:

Stavanger lufthavn, Sola.

Flyplassen bør få en egen jernbanearm, eventuellt gratis bussforbindelse til nærmeste togstasjon på eksisterende jernbane, f.eks. ved Forus eller noe sånn. Det har vært snakk om en slik jernbanearm. Men blir det noe av det? Det er en veldig kostbar ting å utvide på jernbanenettet.

 

Flyplassen er blitt så populær og bra etterhvert, at jeg tror det kunne bidratt til at å fly vil kunne bli enda mer populært. En flyplass skaper ringvirkninger. En bedre flyplass skaper nok enda bedre ringvirkninger.

 

World Trade Center - Forus:

Tro det eller ei - men det har faktisk vært nevnt allerede. Det er Seabrokers som er så vågale i sin tankegang:

 

http://www.seabrokers.no/

 

http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=781576

 

En jernbanearm fra Forus-stasjon og forbi kommende WTC, og direkte til flyplassen ville vært gull for regionen. Tenk på hvilke ringvirkninger et World Trade Center ville gitt :)

Endret av G
Lenke til kommentar

 

 

Veldig enig med elgen. Det er politikeren det er problem med. De må tørre å øse av pengebingen, jo før jo heller. Det er noe som heter å spare seg til fant.

Hørt om inflasjon?

 

Jo mer man "øser" av pengebingen, jo mindre blir det man øser ut verdt. Og plutselig er krona bare verdt en liten del av det den er i dag.

 

Jo mer penger i omløp, jo mindre verdt er hver enkelt enhet. Å bruke for mye penger er krise for et lands økonomi. Norge har en veldig god og balansert økonomi, og det at vi ikke bruker for mye penger bidrar til at Norge er et av verdens rikeste land.

 

Og du vil vel at det skal være igjen litt penger til pensjonen din når du blir gammel? Det vil ikke se bra ut om man nå øker den faste pengestrømmen betraktelig.

 

 

Ja, det er kjæledyret som Jens kommer drassende med hver gang det er valginnspurt og i en hver debatt omtrent hvor pengebruk står på dagsorden.

 

Har du hørt om å benytte utenlandske selskaper med utenlandsk arbeidskraft. Det er en pen måte å unngå at pengene forblir i Norge. Ja, de må nok handle mat her, eller må de egentlig det. Det man kan gjøre er så sørge for å kjøpe mat i utlandet og få det importert fra det landet man leier folkene fra. Så kan det landet få slite med inflasjon i 2 porsjoner - først for lønnen disse arbeiderne da mottar fra Norges stat + maten Norge importerer fra hjemlandet til kontraktøren.

 

Man kan til og med noen måneder i forveien leie inn utenlandsk hotellekter hvor de kan få innkvarteres. Det er i det hele tatt mye som kan importeres. Og stålet som går med kan man importere fra f.eks. England. Betongen kan man nok få kjøpt i utlandet. Også videre.

 

Der har du tegningen på LØSNINGEN

 

 

 

 

 

 

inflasjon ja ,men det er også noe som heter at man ikke har råd til bruke penger i frykt for at de skal bli mindre verd , da har man ingen nytte av pengene.

Det er snakk om å finne en balansegang her, og den er ganske hårfin. Jeg synes sentralbanken og regjeringen har klart denne oppgaven fint de siste årene, og jeg har tiltro til at Erna og Siv også har kontroll på dette.

 

Ok, begynner med å skrive jeg ikke vet hvor hårfin den balansen er, og det med inflasjon. MEN, jeg lurer på om den blir påvirket i en stor grad om vi f.eks:

 

Bygger ut ett fungerende jernbane nett (F.eks Nordlandsbanen år 1-5, Bergensbanen år 5-10 etc.), altså; vi pøser ikke inn 4000mrd med en gang, men kanskje 40mrd i en 5års periode på ett enkelt prosjekt? Bygge ut E39 i sin helhet (100-200mrd), bygge ut E6 til 4-felt standard hele veien, bygge ut E18 til 4-felt? Jeg tror du skjønner tegninga, så, kan man dette? For å bygge 2km hvert 3 år, koster mer enn å bygge 100km i ett.

 

 

 

Snip

 

Hei, jeg er uenig i deg mtp. 6-8 felt motorsvei, ja i bynære strøk kan 6 felt være greit nok, men å bygge noe MER enn det, er feil strategi. Dobbeltspor jernbane knuser alt veinett i skoene (spesielt mtp. cargo). Å få infrastruktur i de 5 største byene mtp. cargo håndtering og jernbanenett i mellom, kan mange lastebiler være vekk på veien.

 

Samme gjelder persontrafikk, 15min på tog, eller 30min i bil, hva velger du? Her må prisene på kollektiv være mikroskopisk, f.eks 10 kroner for en strekning som tar 15min, da får man ned trafikken.

 

Forslag: Alle "E" veier i Norge som 4 felt (disse blir da ryggraden i veinettet), dobbeltspors jernbane:

 

Oslo - Bergen

Oslo - Kristiansand - Stavanger - Bergen

Oslo - Trondheim - Bodø - Mo i Rana - Kirkenes

Bergen - Trondheim (Her langs ny E39)

 

Men å drive å kjeppjage billister med ulike køprisninger/bompenger er feil, tvang funker ikke, å gi en gulerot må til (Bare se på piratkopieringen, der smekk ikke funker).

Lenke til kommentar

 

 

 

Veldig enig med elgen. Det er politikeren det er problem med. De må tørre å øse av pengebingen, jo før jo heller. Det er noe som heter å spare seg til fant.

Hørt om inflasjon?

 

Jo mer man "øser" av pengebingen, jo mindre blir det man øser ut verdt. Og plutselig er krona bare verdt en liten del av det den er i dag.

 

Jo mer penger i omløp, jo mindre verdt er hver enkelt enhet. Å bruke for mye penger er krise for et lands økonomi. Norge har en veldig god og balansert økonomi, og det at vi ikke bruker for mye penger bidrar til at Norge er et av verdens rikeste land.

 

Og du vil vel at det skal være igjen litt penger til pensjonen din når du blir gammel? Det vil ikke se bra ut om man nå øker den faste pengestrømmen betraktelig.

 

 

Ja, det er kjæledyret som Jens kommer drassende med hver gang det er valginnspurt og i en hver debatt omtrent hvor pengebruk står på dagsorden.

 

Har du hørt om å benytte utenlandske selskaper med utenlandsk arbeidskraft. Det er en pen måte å unngå at pengene forblir i Norge. Ja, de må nok handle mat her, eller må de egentlig det. Det man kan gjøre er så sørge for å kjøpe mat i utlandet og få det importert fra det landet man leier folkene fra. Så kan det landet få slite med inflasjon i 2 porsjoner - først for lønnen disse arbeiderne da mottar fra Norges stat + maten Norge importerer fra hjemlandet til kontraktøren.

 

Man kan til og med noen måneder i forveien leie inn utenlandsk hotellekter hvor de kan få innkvarteres. Det er i det hele tatt mye som kan importeres. Og stålet som går med kan man importere fra f.eks. England. Betongen kan man nok få kjøpt i utlandet. Også videre.

 

Der har du tegningen på LØSNINGEN

 

 

 

 

 

 

inflasjon ja ,men det er også noe som heter at man ikke har råd til bruke penger i frykt for at de skal bli mindre verd , da har man ingen nytte av pengene.

Det er snakk om å finne en balansegang her, og den er ganske hårfin. Jeg synes sentralbanken og regjeringen har klart denne oppgaven fint de siste årene, og jeg har tiltro til at Erna og Siv også har kontroll på dette.

 

Ok, begynner med å skrive jeg ikke vet hvor hårfin den balansen er, og det med inflasjon. MEN, jeg lurer på om den blir påvirket i en stor grad om vi f.eks:

 

Bygger ut ett fungerende jernbane nett (F.eks Nordlandsbanen år 1-5, Bergensbanen år 5-10 etc.), altså; vi pøser ikke inn 4000mrd med en gang, men kanskje 40mrd i en 5års periode på ett enkelt prosjekt? Bygge ut E39 i sin helhet (100-200mrd), bygge ut E6 til 4-felt standard hele veien, bygge ut E18 til 4-felt? Jeg tror du skjønner tegninga, så, kan man dette? For å bygge 2km hvert 3 år, koster mer enn å bygge 100km i ett.

 

 

 

Snip

 

Hei, jeg er uenig i deg mtp. 6-8 felt motorsvei, ja i bynære strøk kan 6 felt være greit nok, men å bygge noe MER enn det, er feil strategi. Dobbeltspor jernbane knuser alt veinett i skoene (spesielt mtp. cargo). Å få infrastruktur i de 5 største byene mtp. cargo håndtering og jernbanenett i mellom, kan mange lastebiler være vekk på veien.

 

Samme gjelder persontrafikk, 15min på tog, eller 30min i bil, hva velger du? Her må prisene på kollektiv være mikroskopisk, f.eks 10 kroner for en strekning som tar 15min, da får man ned trafikken.

 

Forslag: Alle "E" veier i Norge som 4 felt (disse blir da ryggraden i veinettet), dobbeltspors jernbane:

 

Oslo - Bergen

Oslo - Kristiansand - Stavanger - Bergen

Oslo - Trondheim - Bodø - Mo i Rana - Kirkenes

Bergen - Trondheim (Her langs ny E39)

 

Men å drive å kjeppjage billister med ulike køprisninger/bompenger er feil, tvang funker ikke, å gi en gulerot må til (Bare se på piratkopieringen, der smekk ikke funker).

 

 

Det er greit å være uenig. Jeg er uenig med deg også. Fordi jeg mener man skal kunne utbedre både på veinettet og jernbane samtidig.

 

Merk at det er kun en meget kort strekning jeg ønsker 8-felts motorvei, altså rett før og etter Kvadrat kjøpesenter. Årsaken er at det går en 4-felts avstikker, som det har en tendens å hope seg opp litt ved. Samt at det ligger en betydelig flaskehals i 2-felts motorveien bare noen få steinkast lenger fram sørover på denne motorvei.

 

Jeg tror ikke noen hundre meter eller en kilometer eller to med 8-felts motorvei pløyer særlig mye dypere i "lommeboka til staten" når man først setter i gang arbeidene. Det som koster ekstremt er all planlegging og all trenering pga. politikere som ikke klarer å bestemme seg og politikere som sitter inhabile med sugerør inn i planleggingskommitéene. For all del, politikeren må gjerne delta litt i planleggingen, men "for guds skyld" finn en kort prosess og kom fram til en enighet, når "dere" først tar på dere en slik samfunnsoppgave !!

 

Det er et argument mot godstrafikk på jernbanenettet også, og det er at det kan være til hinder for høyhastighets persontogtrafikk.

 

Jeg liker heller ikke bompengeløsningen så godt. Men, det har ihvertfall skaffet til veie sårt trengte utbyggingsmidler i Stavanger-regionen. Så kan man like det så godt eller dårlig man bare vil.

 

Når man først er i gang om veiplanleggingsdiskusjon:

Jeg synes at man med fordel kunne ha bygget en god del flere forbikjøringsstrekk, som tar vekk mye av risikoen for ulovlige forbikjøringer. Men, når man først bygger dem, ikke kun bygg disse i oppoverbakker. Og for all del legg gjerne på en ekstra kilometer med 4-felts forbikjøringsveistrekk. Evt. 3-felts der det er en bedre løsning. Men da får man ikke med seg utbedring for motsatt kjørestrekning, og man må gjerne plassere en ekstre 3-felts løsning for dem et annet sted i nærheten.

 

Forbikjøringsforebyggelse:

Dersom det går an å bygge ut mye 3-felts eller 4-felts vei som jeg her spør etter, så kan man med fordel introdusere noen strekk flere med sperrevegg/sperregjerde mellom motgående trafikk.

 

Men det sier seg jo selv at det må bli tilstrekkelig med muligheter til forbikjøring. For enten man liker det eller ei, så vil det alltid være noen litt tregere kjøretøy, eller overforsiktige sjåfører som skaper kø.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ok, begynner med å skrive jeg ikke vet hvor hårfin den balansen er, og det med inflasjon. MEN, jeg lurer på om den blir påvirket i en stor grad om vi f.eks:

 

Bygger ut ett fungerende jernbane nett (F.eks Nordlandsbanen år 1-5, Bergensbanen år 5-10 etc.), altså; vi pøser ikke inn 4000mrd med en gang, men kanskje 40mrd i en 5års periode på ett enkelt prosjekt? Bygge ut E39 i sin helhet (100-200mrd), bygge ut E6 til 4-felt standard hele veien, bygge ut E18 til 4-felt? Jeg tror du skjønner tegninga, så, kan man dette? For å bygge 2km hvert 3 år, koster mer enn å bygge 100km i ett.

Gjør man det, så vil både helsevesenet, skolene, resten av vei/tog-Norge og alle andre instanser ha en tilsvarende økning/oppgradering. Man skal ikke forskjellsbehandle mye før man pådrar seg veldig mange fiender. Så skal alle ha en like stor økning, så snakker vi kraftig inflasjon i løpet av kort tid.
Lenke til kommentar

Har du hørt om å benytte utenlandske selskaper med utenlandsk arbeidskraft. Det er en pen måte å unngå at pengene forblir i Norge.

Det høres i utgangspunktet ut som en god løsning for oss som har litt tankevirksomhet, men hva tror du den jevne Ola Nordmann vil si når han/hun hører at det leies inn utenlandsk arbeidskraft/firmaer mens det er arbeidsledighet i Norge og norske firma går konkurs, at milliarder av kroner pøses ut av landet hver år. De fleste ser ikke lenger enn til akkurat det, og da er det garantert at den regjeringen ikke vinner neste valg.

 

Det er uansett ikke så enkelt som du skisserer. Det er andre faktorer å ta hensyn til her også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...