Gå til innhold

Bruker du riktig type sykkelhjelm?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant. Introen tar litt hardt i dog, Transportøkonomisk institutt erkjenner begrensningene til dagens lette og små hjelmer.

:

 

 

De aller fleste eksperter, bortsett fra hjernekirurgen Ian McEwan, anbefaler på det sterkeste at du bør bruke hjelm når du sykler.

For å sitere meg selv fra kommentarene til den forrige saken som er lenket til i sitatet over:

 

 

Hvis du titter på de lenkene med meta-studier jeg henviste til tidligere i tråden, så er bildet mer komplisert enn som så. Dagens "lette og luftige" hjelmer kan se ut til å ha liten effekt, kanskje best effekt ved alvorlige hodeskader, men øker sjansen for nakke & hals skader.

 

 

Hvis man ser alle typer hjelm under ett, ser det ut til at både hodeskader og ansiktsskader reduseres med nærmere 30 % ved bruk av hjelm. Skader på hals eller nakke ser ut til å øke. For skader på hode, ansikt eller hals/nakke sett under ett, ser sykkelhjelm ifølge nye undersøkelser ikke ut til å redusere antall skader. Harde sykkelhjelmer gir større nedgang i skader enn myke sykkelhjelmer. Flere av resultatene er imidlertid meget usikre.


En re-analyse av en tidligere meta-analyse av studier av sykkelhjelm (Attewell, Glase og McFadden, 2001) tyder på at resultatene kan være påvirket av publikasjonsskjevhet (Elvik, 2011). Dette innebærer at resultater som viser små virkninger av sykkelhjelm sjeldnere blir publisert enn resultater som viser større virkning. Re-analysen fant videre en tendens til at nyere undersøkelser finner mindre virkninger av sykkelhjelm enn eldre undersøkelser. Hvis man bygger bare på undersøkelser publisert etter 2000, korrigerer for publikasjonsskjevhet og benytter en variabel-effekt (random-effects) analysemodell, forsvinner virkningen av sykkelhjelm helt. Dette reiser et spørsmål om hvilke undersøkelser man bør bygge på når den nyeste kunnskapen om virkninger av sykkelhjelm skal presenteres. I tabell 4.10.1 er resultater av nye undersøkelser lagt til grunn, selv om få av disse skiller mellom ulike hjelmtyper. Tallene i tabell 4.10.1 for ulike hjelmtyper overvurderer sannsynligvis virkningene av sykkelhjelm. http://tsh.toi.no/doc682.htm

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg burde bruke hjelm eller ikke.

Satt på sykkel i årevis uten hjelm, kjøpte meg en og falt av samme dagen.

Brukte ikke hjelm på et par år etter og fikk en ny, datt av samme dagen.

Hadde ikke hjelm i en periode og ble påtvunget av kona, datt av samme dagen.

4 år etter dette kjøpte jeg hjelm igjen og datt av samme dagen.

 

 

1) Sykt flaks?

2) Annet kjøremønster med hjelm på? /falsk trygghet?

 

Uansett grunn så frister det ikke å kjøpe en ny..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg lurer på om jeg burde bruke hjelm eller ikke.

Satt på sykkel i årevis uten hjelm, kjøpte meg en og falt av samme dagen.

Brukte ikke hjelm på et par år etter og fikk en ny, datt av samme dagen.

Hadde ikke hjelm i en periode og ble påtvunget av kona, datt av samme dagen.

4 år etter dette kjøpte jeg hjelm igjen og datt av samme dagen.

 

 

1) Sykt flaks?

2) Annet kjøremønster med hjelm på? /falsk trygghet?

 

Uansett grunn så frister det ikke å kjøpe en ny..

 

 

Sure.........

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...