Gå til innhold

TV 2 stanser omstridt førpremiere på kinofilm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norsk filmbransje og kinoene som kjemper på flere fronter her er som fossiliserte bakterier prøver å gjøre en comback.

 

Hvis hvermannsen kan skaffe seg en respektabel flatskjerm, ett sett med gode høytalere og betaler for vist innhold er dette egentlig et ikke-problem. Men akkurat som da musikkbransjen fikk krampetrekninger da folk fant ut at "hva skal man med fysisk CD skive og fysiske kjøp i butikker?" er det deja vu her med kinoene.

Hvor dum går det an å være: å ikke seg tegn til sin egen undergang før det er for sent, for å så angripe en og alle og beskylde de i et slags "undergraving" av håpløst utdatert system? Jeg trodde forretningsfolk krevde en viss mengde intelligens i sine rekker, kino/filmbransjen har tydeligvis ikke følgt med. Som alltid.

Lenke til kommentar

Nå er ett godt tidspunkt for forbrukere å vise sin makt også, hvis du virkelig ønsker bedre løsninger fra filmbransjen ikke gå å se denne filmen på kino. Vis at du som forbruker har mer makt enn kinosjefene.

 

Og det mener du man skal gjøre med en Morten Ramm film?

 

Hvordan skal de vite om filmen er boikottet av publikum eller folk rett og slett ikke gidder å se filmen.

Lenke til kommentar

Syns dette var dårlig nyhet, hadde ikke tenkt å gå på kino for å se denne uansett, vil vente til den kommer på TV sumo eller Blueray uansett.

 

Må si det er useriøst av TV2 å love ting de ikke holder, heldigvis betaler jeg kun 100 kr for 2 måneder sumo så de fortjener ikke mere penger av meg, når det går ut må TV2 vente lenge til jeg gir de noe mere penger ikke på grunn av dette men må si sumo gir lite for pengene, om jeg må betale fullpris er det uaktuelt.

Lenke til kommentar

Eneste jeg lurer på er om de samme menneskene som ønsker at film skal komme på streaming samme dag som på kino vil at det skal eksistere kinoer i det hele tatt. Hvis man ikke vil at noen skal ha muligheten til å gå på kino - ever - så er dag 1 streaming måten å gjøre nettopp det på. Kinoer er helt avhengige av å ha "eksklusivitet" for å holde driften gående.

 

Jeg sier ikke at det er bra at kinoene har førsterett eller noe sånt, men jeg tror vi alle kan være enige om at det er koselig å gå på kino en gang iblant.

Lenke til kommentar

Den eneste grunnen til å dra på kino er kosen: middag, snop, klåing i mørket etc. Det er svært sjelden det er filmen som er avgjørende (det er jo mest CGI-filmer uten story uansett).

Hvis kinoene skal oppføre seg som skikkelige ra**høl som de har gjort i denne saken, da blir det snart bare ukos på kino også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste jeg lurer på er om de samme menneskene som ønsker at film skal komme på streaming samme dag som på kino vil at det skal eksistere kinoer i det hele tatt. Hvis man ikke vil at noen skal ha muligheten til å gå på kino - ever - så er dag 1 streaming måten å gjøre nettopp det på. Kinoer er helt avhengige av å ha "eksklusivitet" for å holde driften gående.

 

Tja det kommer vel ann på filmen, men nå koster det å utvikle kinosaler, for ikke snakke alt nytt som kommer 8k ultra HD, lydkanaler i 10.2 sourrond

 

Så ja tviler på det blir allemanseie om en stund.

Husk også på det er snakk om 1 film, så hvis de skulle nekte en film blir ikke det så mye tap.

10.2-surround-sound.jpg

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Eneste jeg lurer på er om de samme menneskene som ønsker at film skal komme på streaming samme dag som på kino vil at det skal eksistere kinoer i det hele tatt. Hvis man ikke vil at noen skal ha muligheten til å gå på kino - ever - så er dag 1 streaming måten å gjøre nettopp det på. Kinoer er helt avhengige av å ha "eksklusivitet" for å holde driften gående.

 

Jeg sier ikke at det er bra at kinoene har førsterett eller noe sånt, men jeg tror vi alle kan være enige om at det er koselig å gå på kino en gang iblant.

 

 

Kinoer må tilby noe annet enn hva folk flest kan få tak i til hjemmekinoen, for mange mennesker i dette landet er ikke kinoen det beste alternativet til å se film. Og hvis de ikke kan konkurrere med privatpersoner er det ikke noen vits å holde de kunstig i live.

 

Nå er jeg så heldig at kinoen her jeg bor er under året gammel og gir noe ekstra, men den kinoen vi hadde her før den kunne like godt blitt fjernet da det var så dårlig sammenlignet med hva jeg hadde tilgjengelig i vennekretsen.

 

Jeg er fult klar over at noen kinoer ikke har økonomi til å følge med, men vi må da være villig til å ofre noen for å få framgang.

Lenke til kommentar

Synes kino er en fin ting, gøy å se nye filmer der og ikke minst så er det noe annet å se film på et 40 meter bredt lerret enn på en 40 tommer TV. Bare de ikke fortsetter å presse prisene til himmels.

 

Vel, når du har en dedikert hjemmekino med 90" lerret sier der seg selv at den eneste grunnen jeg drar på kino er for å se en ny film som ikke har kommet på Blu-ray.

Lenke til kommentar

 

Og det mener du man skal gjøre med en Morten Ramm film?

 

Hvordan skal de vite om filmen er boikottet av publikum eller folk rett og slett ikke gidder å se filmen.

 

At/om seertallene er høye når de kommer på TV/nett...

Og hvilken TV-kanal med noenlunde utviklet forretningssans ville kjøpt visningsrettigheter for en film med elendige seertall?

Lenke til kommentar

Vi må gjerne opprettholde kinoene, men noen må finne på en annen forretningsmodell snart for blockbusterne. Og den løsningen bør inneholde at jeg kan betale for å se en film hjemme med en gang den kommer ut. Jeg merker jeg ser mindre og mindre filmer fordi jeg ikke liker systemet slik det er i dag. Da prioriterer jeg heller å bruke tiden min på andre ting. Utgiverne må gjerne føle at de skal bestemme hvor og når jeg skal få lov å se en film, men jeg stemmer imot ved å la være å se filmer. Så kan de få sitte der med filmene sine til de tar til fornuft.

 

Det er vi forbrukere som bestemmer til syvende og sist. Men hvis vi ikke bryr oss, og dermed er villig til å ofre noe, bestemmer utgiverne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syns dette var dårlig nyhet, hadde ikke tenkt å gå på kino for å se denne uansett, vil vente til den kommer på TV sumo eller Blueray uansett.

 

Må si det er useriøst av TV2 å love ting de ikke holder, heldigvis betaler jeg kun 100 kr for 2 måneder sumo så de fortjener ikke mere penger av meg, når det går ut må TV2 vente lenge til jeg gir de noe mere penger ikke på grunn av dette men må si sumo gir lite for pengene, om jeg må betale fullpris er det uaktuelt.

 

TV2 har infomrnert kundene sine om en førpremiere. Distributøren har senere trukket avtalen med TV2, noe TV2 så informerer sine kunder om.

Hvordan er dette useriøst av TV2? Hva kunne de gjort anderledes for å opptre "seriøst"?

Lenke til kommentar

Hvor lenge etter at en film er tatt av kinoplakaten er det filmer kommer på tv i norge? På "grunnpakke-kanalene" så tar det sikkert mange år. Går ikke an å vente på sånt. Syns det tar altfor lang tid på premium-kanalene også. Der burde de være på plass et par måneder etter kino.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...