Gå til innhold

Ny Intel-prosessor åpner for skred av lydløse laptoper


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nettopp denne som gir meg en litt uggen følelse rett etter å ha kjøpt Surface Pro 3. Spørsmålet er om jeg ventet en generasjon for lite, selv om det er noe man alltids kan si ved kjøp av datautstyr. Denne skal jo primært erstatte Haswell-Y som dere nevner, blir også interessant å se ytelsestester mot blant annet i5-4210U og i5-4300U fra dagens generasjon.

 

Spennende nyhet, men skremmende at Intel har et så solid grep som de har. Det er de som bestemmer når vi får se mye nyskapingen i sluttproduktene. Kanskje denne finner veien til neste generasjons vifteløse MacBook Air?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nettopp denne som gir meg en litt uggen følelse rett etter å ha kjøpt Surface Pro 3. Spørsmålet er om jeg ventet en generasjon for lite, selv om det er noe man alltids kan si ved kjøp av datautstyr.

 

Som eier av en Yoga 2 Pro ser jeg helt klart hva du mener, men også at det fortsatt kan drøye noe før disse nye CPU'ene dukker opp i produkter som vi individuellt finner tiltalende nok til å trekke i avtrekkeren og kjøpe det. I mellomtiden har vi hatt mye nytte av det vi har, og maskinene våre er trolig over et år gamle og nesten halvveis til tid for utskiftning.

 

Ellers er buyers remorse så vanlig og naturlig at jeg lurer på om det feiler meg noe som ikke kjenner den selv. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt morsomt at TDP-en på denne prosessoren er lavere enn det en USB-lader til mobiltelefoner trekker av maskinen.

 

"Oi, burde ikke lade telefonen i PC-en nå på toget siden den trekker mer strøm enn surfing" :D

 

Vel, når jeg først er igang med å rette på ting... PC'en trekker mye mer strøm enn bare prosessoren alene, så utsagnet blir feil :p

 

Edit, så du hadde omformulert deg, men alikevel... :D

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

Det er nettopp denne som gir meg en litt uggen følelse rett etter å ha kjøpt Surface Pro 3. Spørsmålet er om jeg ventet en generasjon for lite, selv om det er noe man alltids kan si ved kjøp av datautstyr. Denne skal jo primært erstatte Haswell-Y som dere nevner, blir også interessant å se ytelsestester mot blant annet i5-4210U og i5-4300U fra dagens generasjon.

 

Spennende nyhet, men skremmende at Intel har et så solid grep som de har. Det er de som bestemmer når vi får se mye nyskapingen i sluttproduktene. Kanskje denne finner veien til neste generasjons vifteløse MacBook Air?

 

Du kan trøste deg med at det neppe kommer noen ny Surface før til neste vår uansett. Sannsynligvis med Windows 9 i mars/april.

Lenke til kommentar

Godt godt, venta på denna en stund =)

 

Da blir det snart en orntlig x86 pad uten vifter! Egentlig ikke noe i veien med 4kjerne atom CPUen men av noen grunn så har dem bare laget budget versioner med lav opploesning, lite ram og pinelige 64gb lagring.

 

Hva er poenget å selge en datamaskin som er full når den kommer ut fra fabrikken?

Lenke til kommentar

Godt godt, venta på denna en stund =)

 

Da blir det snart en orntlig x86 pad uten vifter! Egentlig ikke noe i veien med 4kjerne atom CPUen men av noen grunn så har dem bare laget budget versioner med lav opploesning, lite ram og pinelige 64gb lagring.

 

Hva er poenget å selge en datamaskin som er full når den kommer ut fra fabrikken?

Å få nok "suckers" til å kjøpe den til at det blir overskudd.

Lenke til kommentar

Det er nettopp denne som gir meg en litt uggen følelse rett etter å ha kjøpt Surface Pro 3. Spørsmålet er om jeg ventet en generasjon for lite, selv om det er noe man alltids kan si ved kjøp av datautstyr. Denne skal jo primært erstatte Haswell-Y som dere nevner, blir også interessant å se ytelsestester mot blant annet i5-4210U og i5-4300U fra dagens generasjon.

 

Spennende nyhet, men skremmende at Intel har et så solid grep som de har. Det er de som bestemmer når vi får se mye nyskapingen i sluttproduktene. Kanskje denne finner veien til neste generasjons vifteløse MacBook Air?

 

Min følelse akkurat, kjøpte jo i5 SP3 forrige helg og var jo klar over dette. Men slik er det alltid dessverre, men erfaringmessig så skryter dem av 60% tall men praktisk bruk tilsier mye mindre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ikke for å være teit, men kan dere forklare hvorfor dere har skrevet; "Med det følger fordeler som redusert strømforbruk og ditto varmeutvikling". Det er ikke riktig bruk av ordet ditto.

Joda, det er det...

 

ditto (it egentlig 'det som er sagt', av dire 'si) av samme slag, lik, fork. do.

 

Altså: redusert strømforbruk og redusert varmeutvikling

Lenke til kommentar

Hmm, kjenner jeg produsentene rett, vil de totalt overse mulighetene denne teknologien byr på. De vil fortsatt insistere på å kjøre tunge fancy grafikkløsninger, og ha 4K-oppløsning på skjermene som trekker mer strøm.

 

Ærlig talt har vi nå 50-tommers OLED TV-skjermer og OLED på tablets og telefoner. Det er på tide at produsentene får unnagjort litt og faktisk tatt det neste steget. I løpet av generasjonen som kommer, hadde dette vært en mulighet:

 

15.6" 1920x1080 OLED

Intel Core M-5Y70

LP DDR3

9000 mAH

 

Bygg en PC-ramme rundt de spesifikasjonene, og du har en testvinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei, når kommer du til desktops med ca 82-140W TDP, Broadwell?

 

Det er faktisk ikke sikkert vi får se så mye Broadwell Desktop. For en stund tilbake lekket det noen slides som viste at de skulle hoppe rett til Skylake, hvertfall for top i7/i5, Broadwell ble bare for mer low end (lavere i5 og i3).

Gir mening ettersom Broadwell egentlig skulle ha kommet i mai ~, og Skylake alltid var planlagt for mai ~ 2015

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hei, når kommer du til desktops med ca 82-140W TDP, Broadwell?

Det er faktisk ikke sikkert vi får se så mye Broadwell Desktop. For en stund tilbake lekket det noen slides som viste at de skulle hoppe rett til Skylake, hvertfall for top i7/i5, Broadwell ble bare for mer low end (lavere i5 og i3).

Gir mening ettersom Broadwell egentlig skulle ha kommet i mai ~, og Skylake alltid var planlagt for mai ~ 2015

 

 

Håper du har rett der! Skylake er Intel's neste 'Tock' også så spennende å se hvordan disse blir.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Hei, når kommer du til desktops med ca 82-140W TDP, Broadwell?

Det er faktisk ikke sikkert vi får se så mye Broadwell Desktop. For en stund tilbake lekket det noen slides som viste at de skulle hoppe rett til Skylake, hvertfall for top i7/i5, Broadwell ble bare for mer low end (lavere i5 og i3).

Gir mening ettersom Broadwell egentlig skulle ha kommet i mai ~, og Skylake alltid var planlagt for mai ~ 2015

 

 

Håper du har rett der! Skylake er Intel's neste 'Tock' også så spennende å se hvordan disse blir.

 

 

Blir morsomt å se hva mer de bestemmer seg for å integrere i prosessoren, om de fortsetter trenden slik det ha vært til nå. Kanskje northbrigde blir det neste? Jeg mistenker også at de kommer til å integrere GPU-biten mer i den vanlige pipelinen.

 

Satser på at det ikke kommer til å være alt for store forsinkelser på Skylake, slik det har vært de siste par generasjonene, AMD har falt såpass langt bak at Intel har vært litt for lax på å dytte på fremgang i mine øyne. ARM begynner sakte men sikkert å bli en aktør på markedet da, så siden Intel presser på effektivitet vil de etter hvert kanskje nærme seg samme nivå siden ARM-arkitekturen ser mest på fremgang på ytelsesfronten :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...