Gå til innhold

Gjemmer nordmenn piratkopieringen sin med VPN? (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, har såvidt jeg ikke husker lastet ned en eneste sang etter jeg fikk Spotify - og filmer får jeg fra Netflix og andre streaming steder.

Jeg bruker 2 stk VPN - Astrill for å få tilgang til amerikansk netflix og annen lignende bruk, og iPredator når jeg en sjelden gang laster ned en film eller ellers ønsker å surfe relativt anonymt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har lastet ned musikk et par ganger etter jeg fikk spotify. Da er det regel fordi spotify er treg med å slippe musikken og jeg ønsker å høre på den der og da. Sletter albummet med engang det blir lagt ut på spotify.

 

Stor forbedring fra tidligere hvor jeg hadde mange hundre gigabyte med musikk nedlastet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spotify dekker hele mitt musikkbehov, og jeg foretrekker å gå på kino om jeg skal se de nyeste filmene jeg har gledet meg til. De eneste gangene jeg laster ned filmer er hvis det er noen som ikke ligger på hverken Netflix eller andre online abbonement-, kjøpe- eller leietjenester.

 

Ser ikke problemet i å laste ned en "utgått" film hvis utgiverne selv ikke en gang gidder å tilby den til meg mot betaling hverken på nett eller i butikk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg bor i Spania og bruker VPN for å få all norsk tv uten problemer. Norsk Netflix også pluss at jeg kjøper vanlige abonnement for TV2 sumo, Viaplay, Dplay alt selvfølgelig koblet til stor LCD-TV med kjempekvalitet. Nå er bildekvaliteten også blitt veldig bra uten noe buffering eller at det henger seg opp. Spesielt bra bildekvalitet på Netflix, Viasat-kanalene, TVNorge, MAX og de andre som hører til på Dplay.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bor i Spania og bruker VPN for å få all norsk tv uten problemer. Norsk Netflix også pluss at jeg kjøper vanlige abonnement for TV2 sumo, Viaplay, Dplay alt selvfølgelig koblet til stor LCD-TV med kjempekvalitet. Nå er bildekvaliteten også blitt veldig bra uten noe buffering eller at det henger seg opp. Spesielt bra bildekvalitet på Netflix, Viasat-kanalene, TVNorge, MAX og de andre som hører til på Dplay.

 

VPN med server i Norge? Hva VPN bruker du?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har satt opp VPN hjemme, så jeg kan bruke nettbank og e-post trygt når jeg bruker gratis wifi på offentlige steder. Man vet jo aldri om de analyserer trafikken.

 

Jepp, har gjort det samme. Funnet det spesielt nyttig på hoteller i utlandet f.eks. Synest VPN har for dårlig hastighet til å kunne bruke de til nedlasting, men mulig jeg bare har prøvd de feile leverandørene

Lenke til kommentar

 

Jeg har satt opp VPN hjemme, så jeg kan bruke nettbank og e-post trygt når jeg bruker gratis wifi på offentlige steder. Man vet jo aldri om de analyserer trafikken.

 

Jepp, har gjort det samme. Funnet det spesielt nyttig på hoteller i utlandet f.eks. Synest VPN har for dårlig hastighet til å kunne bruke de til nedlasting, men mulig jeg bare har prøvd de feile leverandørene

 

VPN fra HMA har i mange tilfeller økt hastigheten i forhold til det opprinnelige. De kjører et system som korter ned avstander ved å linke til nærmeste server har jeg blitt forklart? For et par år siden svekket omveien hastigheten, nå er det laget snarveier istedet. Spør meg ikke hvordan, men opplevelsen er så klart uklanderlig og egner seg derfor godt også på åpent wifi.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Går jo ikke ann å bruke VPN på nett om man bruker sosiale ting eller steder man logger inn på. VPN kan kun brukes bra på maskiner som ikke blir brukt til annet enn P2P eller andre aktiviteter. VPN er herlig saker, men er ganske så vanskelig å bruke nå som man må logge inn på alt for å se eller bruke nettsider. Er ikke mange som gir anonymitet ved å la det være åpent og om de åpner så vil det jo være rimelig kaos der (4chan) er jo et godt eksempel.

 

Edit: Om noen har andre erfaringer kom gjerne med dem, jeg er ikke google og kan ikke alt. Men det er det jeg har fått med meg når jeg selv brukte VPN.

Endret av deaf
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Går jo ikke ann å bruke VPN på nett om man bruker sosiale ting eller steder man logger inn på. VPN kan kun brukes bra på maskiner som ikke blir brukt til annet enn P2P eller andre aktiviteter. VPN er herlig saker, men er ganske så vanskelig å bruke nå som man må logge inn på alt for å se eller bruke nettsider. Er ikke mange som gir anonymitet ved å la det være åpent og om de åpner så vil det jo være rimelig kaos der (4chan) er jo et godt eksempel.

 

Edit: Om noen har andre erfaringer kom gjerne med dem, jeg er ikke google og kan ikke alt. Men det er det jeg har fått med meg når jeg selv brukte VPN.

 

Jeg har VPN klient på PCen sjøl, men utover å få tilgang til noen amerikanske tjenester (sånn som Pandora), bruker jeg den ytterst sjelden.

 

Det er dog ikke noe teknisk i veien for å sette opp en VPN på en ruter som f.eks. kjører OpenWRT eller Tomato, hvor du i tillegg kan sette opp selektiv ruting. Dette kan være, som du antyder, en dedikert maskin på nettverket ditt, eller det kan være spesifikke trafikktyper filtrert på TCP port, eller en kombinasjon av det.

 

Spørsmålet er bare hvor mye tid og krefter man er villig til å legge ned i slike løsninger, siden strømmetjenester o.l. bare blir bedre og bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt i å piratkopiere. Det at det blir sammenlignet med stjeling er bare patetisk. Man kan ikke sammenligne å kopiere noe fra noen med å stjele noe fra noen.

 

Jeg noterer at det er en stund siden ditt innlegg, men ser likevel gjerne at du utdyper litt mer det du skriver.

 

Du ser ikke noe galt i å piratkopiere?

 

Kan ikke sammenlignes med å stjele?

 

Stjele hva?

Lenke til kommentar

Argumentet med kvalitet er BS. For video er streaming begrenset av internett-båndbredden, mens torrents er begrenset av hvor lenge man gidder å vente. Klart at det er mye rart på pirat-nettsider, men hvis man tenker litt gir det mye større valgfrihet, og man kan velge akkurat hva man vil ha av kvalitet og format.

 

For musikk er det nok vanskelig å finne bedre kvalitet enn det man kan laste ned lovlig, men tror det er ganske greit å finne det man vil ha. (Har ikke lastet ned i det siste, men tviler litt på at folk tar seg bryet med å rippe CDer og dele dem for å få bedre kvalitet, lettere å bare dele lovlig nedlastede filer)

 

Personlig er jeg ikke overbevist av streaming, føler at det var bedre når man fikk noe permanent for pengene. Men det er litt feil å laste ned ulovlig også, så jeg ender opp med å kjøpe musikk i FLAC o.l. når jeg kan, og se mye mindre på video.

Lenke til kommentar

Uten piratkopiering hadde ingen av de tjenestene vi ser i dag vokst frem. Mye bra har skjedd på kort tid.

 

Forskning viser at piratkopering er god PR for bransjen og fører til innovasjon. Uten piratkopering hadde markedet vært mindre og man hadde sittet på de samme løsningene som for 10 år siden uten å ville rikke på seg.

 

Anti-piratene er en stor milliardindustri som skal legitimere seg selv. Konsulenter og advokater håver inn honorarer. Hadde bransjen droppet dem hadde bransjen blitt mye mer konkurransedyktig. Nøkkelen er å skjønne at forbrukeren alltid har rett og at markedet må tilrettelegges for forbruker slik at volumsalg øker.

 

I Norge hadde knapt noen artister eksistert i dag uten piratkopering og P2P. Vi hadde Åge Aleksandersen! A-HA var de eneste som slo igjennom... med P2P ble Röyksopp så populær at de fikk plass på MTV. Aqua ble spredd til Tyskland som tidligere bare hadde hært på Wenche Myhre. Siden har norske artister vokst i alle kriker og kroker.

 

Piratkopiering og netløsninger gjør at bransjen vokser og forbruket av innhold øker. Bransjen må bare finne nye modeller å tjene inn penger på å nå ut til flere forbrukere som hver for seg bare betaler litt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...