Gå til innhold

GUIDE: Sikkerhet i iCloud


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

En annen funksjon du bør passe på er sikkerhetskopiering til nettskyen. Dette er noe mange vil klare seg uten. For det første spiser det kostbar iCloud-lagringsplass, og for det andre kan du heller ta sikkerhetskopier lokalt til en eller flere av dine private datamaskiner, noe som er enkelt å gjøre via iTunes.

 

Jeg synes dette er et dårlig råd. Den store fordelen med iCloud-backup er at den tas hver natt, helt automatisk. De fleste løper en større risiko for å miste verdifulle data/bilder enn for at dette skal stjeles og spres, og for dem er dette rådet direkte dumt.

 

Det man bør gjøre, om man har ting man ikke vil at noen skal få tak i, er å bruke en app med kryptering av innhold (photo vault for bilder f.eks) og ha private ting der. Disse vil fortsette å være krypterte av appen også om noen får tak i backupen.

Lenke til kommentar

Manuell backup har en tendens til å ikke bli gjort... De få gangene jeg har hatt behov for å finne igjen en backup har lært meg at det er best å la det gå automatisk. Enten til en lokal server eller til skyen.

 

Jeg tror den viktigste lærdommen The Fappening har lært oss er veldig enkel: Ikke ta nakenbilder med mobilen din.

 

Forsøkte å finne ut betingelsene for når en backup tas til iCloud (kona har iPhone og iPad), men det eneste jeg fant var:

Your device is powered on,
Your device is connected to the Internet via Wi-Fi,
Your device is connected to a power source,
Your device has the screen locked (i.e. turned off), and
It has been at least 24 hours since the last successful backup occurred.

 

 

Så i praksis aldri om man ikke lader med wifi på og det har gått minst 24 timer siden sist...? Det forklarer hvorfor det manglet et døgn da vi måtte ta restore av konas iPhone etter at hun hadde tastet feil pin x ganger... Og det går vel neppe an å endre disse innstillingene? I kjent Apple-stil?

Lenke til kommentar

Det er kun to enkle steg for sikkerhet på både iCloud, Dropbox og andre cloud-tjenester.

 

1. Brukt et sterkt passord, og ikke bruk samme passord på flere tjenester.

2. Bruk totrinns-verifisering.

 

Hvis man bruker mobilen til å ta nakenbilder og er ekstra paranoid så kan man jo selvsagt slå av Bildestrøm.

 

Så bør man jo også være obs på at hvis man installerer Dropbox så vil også Dropbox prøve å få deg til å automatisk laste opp bilder. Flere Android-telefoner vil også automatisk laste opp bildene dine til Google hvis du setter opp telefonen din standard.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...