Gå til innhold

GUIDE: Dolby Atmos (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Objektbasert lyd, neste steg i evolusjonen?

 

Såvidt jeg har fått med meg, er Dolby Atmos for hjemmekino forenklet på mer enn én måte i forhold til den Dolby Atmos man kan oppleve i kommersielle kinoer. At antallet høyttalere reduseres til 2 eller 4 takhøyttalere utover et 5.1-/7.1-oppsett nevnes allerede i artikkelen, men i tillegg er det vel snakk om at selve lydsporet blir forenklet. Dvs. at man neppe vil ha like mye informasjon om objekters plassering og baner, men allikevel nok til å mate et 7.1.4-oppsett. (Dette vil ikke ha noe å si for de aller fleste, men for hardbarka entusiaster betyr dette at et oppsett med svært mange kanaler ikke vil være liv laga, rett og slett fordi Blu-ray-filmene man får kjøpt ikke inneholder nok informasjon.)

 

Dolby Atmos må altså mikses ned for Blu-ray.

 

Det samme gjelder konkurrenten, DTS-UHD. Som Dolby Atmos er også dette objektbasert lyd, noe som betyr fri plassering av objekter og baner i et tredimensjonalt rom.

 

Med andre ord vil original Dolby Atmos måtte mikses ned for Blu-ray-distribusjon, enten det er snakk om "konsument-Atmos" eller DTS-UHD. Dette betyr igjen at det i prinsippet ikke vil være mer "ekte" med Dolby Atmos enn med DTS-UHD, siden ingen av dem representerer nøyaktig den samme informasjonen som finnes i originalmiksen.

 

Hva som da blir best av Dolby Atmos og DTS-UHD gjenstår å se. Mulighetene i formatet vil være avgjørende. Tradisjonelt sett har DTS alltid ligget litt foran Dolby, og det skulle ikke forundre meg om dette skjer også denne gang. Svaret finnes nok allerede. Jeg har bare ikke klart å finne nok informasjon om begge formatene ennå. (Det finnes en del informasjon om profesjonell Dolby Atmos, men konsumentvarianten samt DTS-UHD er jeg ikke så klok på ennå.)

 

Mulighetene for justering i 3D-rommet tror jeg vil være avgjørende for hva som blir det beste formatet, samt muligens antallet kanaler (for konsumenter). Jeg har ennå ikke klart å finne ut om Dolby Atmos for konsumenter krever at man plasserer 5.1 eller 7.1 i et tradisjonelt oppsett (pluss takhøyttalere på bestemte steder), eller om man - som på kinovarianten - kan plassere høyttalerne omtrent hvor man vil. I sistnevnte variant tegner man opp en 3D-modell av kinoen og bruker denne informasjonen til å generere objektorientert lyd. For konsumentmarkedet vil det være langt enklere å ta utgangspunkt i at høyttalerne står på forhåndsdefinerte plasser. Resultatet blir ikke like bra, men oppmåling og oppsett blir langt enklere.

 

Ut fra det DTS har oppgitt om sitt eget format, kan det virke som at DTS-UHD vil få en liten fordel over Dolby Atmos på dette punktet.

 

Når det gjelder hvilke lydformater som vil bli tilgjengelig for oss konsumenter, må vi nok vente til Blu-ray-standarden for UHD/4K er ferdig snekret. Jeg er optimist her og tror at standarden kommer til å gi rom for både Dolby Atmos og DTS-UHD. De som nå er tidlig ute og kjøper receivere som kan dekode førstnevnte, kommer derfor til å brenne seg og sitte med en enhet som ikke takler sistnevnte. Det gjenstår også å se om disse nye lydformatene blir tilgjengelig for filmer i gammeldags HD/1080p. Det kan godt hende at dette aldri vil skje, slik at man er nødt til å kjøpe filmen i 4K for å få det nye, gode lydsporet - den vanlige konspirasjonen for å få oss forbrukere til å oppgradere.

 

Dette påskuddet oppleves dessuten urimelig når det stilles i lys av at dagens filmer som regel ikke utnytter potensialet som ligger i Dolby True HD og DTD-HD mtp. høyoppløst lyd. La oss håpe at objektbasert lyd har mer for seg. Og la oss håpe det blir bra nok og avansert nok for oss forbrukere.

 

Skal du oppgradere? Kjøp gjerne, men vit at det snart kommer mer. Blu-ray for UHD/4K, Atmos, DTS-UHD, kanskje også 100/120Hz. Ja, og så de nye fargerommene, da. Og hva med lossy formater for kringkasting av objektbasert lyd?

 

NRK har også uttalt at de skal hoppe over 4K og gå rett på 8K. Jeg finner frem popcornet og ser en film så lenge ... :)

Endret av eha
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser poenget med dette. Håper virkelig alle høytalere blir trådløse.

Skal de gå på batteri, da? Eller har du masse stikkontakter i taket? "Trådløs" er et begrep som ofte misbrukes om høyttalere. Hvis man erstatter høyttalerkabelen med en strømkabel, er man da trådløs? :)

Lenke til kommentar

Gleder meg til å ta i bruk Dolby Atmos hjemme :D Hjemmekino er ikke komplett uten OLED 4K TV og Dolby Atmos :)

 

Btw: liste over Dolby Atmos filmer :)

http://www.dolby.com/us/en/experience/dolby-atmos/movies.html

Det gjenstår å se om disse blir å finne i et format man får kjøpt. Lydsporene kommer under alle omstendigheter til å være mikset ned enten til konsument-varianten av Atmos, eller til DTS-UHD (eller begge deler...). For ikke å snakke om at jeg må kjøpe flere av filmene om igjen...

 

OLED 4K, ja. Helst minst 100''. Det blir artig, det. Spørs om ikke det blir en 4K-projektor på vei mot det målet.

Endret av eha
Lenke til kommentar

Og her er et rack med Dolby Atmos (totalt 35 amps - klikk for større bilde):4QXJqOf.jpg

Hjemme kommer du derimot langt med eksempelvis Yamaha RX-A3040. Sleng på en liten effektforsterker så har du 7.2.4, hvis du tør å gamble på at du klarer deg uten DTS-UHD :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

 

Jeg ser poenget med dette. Håper virkelig alle høytalere blir trådløse.

Skal de gå på batteri, da? Eller har du masse stikkontakter i taket? "Trådløs" er et begrep som ofte misbrukes om høyttalere. Hvis man erstatter høyttalerkabelen med en strømkabel, er man da trådløs? :)

 

 

Jeg har hørt om en ny wifi teknologi som kan gi energi trådløst over wifi signalet og derfor drifte trådløse ting som feks høytalere. http://www.technologyreview.com/news/529576/mobile-gadgets-that-connect-to-wi-fi-without-a-battery/

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

 

Jeg har hørt om en ny wifi teknologi som kan gi energi trådløst over wifi signalet og derfor drifte trådløse ting som feks høytalere. http://www.technologyreview.com/news/529576/mobile-gadgets-that-connect-to-wi-fi-without-a-battery/

Høyttalere til hjemmekino krever foreløpig mye, mye mer strøm enn slik teknologi kan levere. Hundrevis av ganger mer.

 

 

synd det da. Men strømledinger er litt bedre enn å strekke kabler rundt over alt.

Lenke til kommentar

Eneste som er kraftig nok er god gammeldags induksjon. Legg ned en kjempesvær spole i gulvet, så går det nok greit å få nok effekt i tak og til andre høyttalere.

 

Effektiviteten ville nok vært horribel, men ikke så ille at det blir umulig. Men så var det om det ble lettere å legge en massiv spole og styreenhet under gulvet da... :p

 

Anyways. Kule saker, og noe man bør vurdere å legge klart når man pusser opp / bygger om til kino. :)

 

Mange har jo kanskje strøm i taket, men mangler uttak. Selv om det nok er like lett med passive høyttalere og noe vanlig høyttalerledning.

 

Det som faktisk er vanskelig er vel å montere høyttalere i taket. Det kommer nok til å stå for brorparten av utfordringen.

Lenke til kommentar

Eneste som er kraftig nok er god gammeldags induksjon. Legg ned en kjempesvær spole i gulvet, så går det nok greit å få nok effekt i tak og til andre høyttalere.

 

Effektiviteten ville nok vært horribel, men ikke så ille at det blir umulig. Men så var det om det ble lettere å legge en massiv spole og styreenhet under gulvet da... :p

 

Anyways. Kule saker, og noe man bør vurdere å legge klart når man pusser opp / bygger om til kino. :)

 

Mange har jo kanskje strøm i taket, men mangler uttak. Selv om det nok er like lett med passive høyttalere og noe vanlig høyttalerledning.

 

Det som faktisk er vanskelig er vel å montere høyttalere i taket. Det kommer nok til å stå for brorparten av utfordringen.

 

Dette er vel kun et "problem" for de som leier samt de som bor i leiligheter med betong i taket. Alle de som har eneboliger kan, om man er tilstrekkelig overbevist til å ta kostnaden og innsatsen, relativt lett ta jobben selv. Er ofte verre å skru høyttalere i veggen enn i taket, om man vil ha skjult anlegg. Går man for høyttalere i taket, tar man gjerne kabling til bak og sidehøyttalerne i samme slengen, om man ikke har gjort det allerede.

 

For AV-entusiaster som meg, som leier leilighet, så er det ille nok å ha et 7.x-anlegg med projektor og lerret utplassert (jeg kjører uten subber, da frontene mine dekker bassen godt nok for min smak), da det er begrenset hva man kan/vil gjøre av ledningsføring og hull-tagning. Er tross alt en dag man må pakke sakene å flytte, og da vil man begrense behovet for sparkling og maling ved utflytt.

 

;-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å fysisk montere høyttalere (om det ikke er skjult anlegg)er nok ikke verdens største problem, men om du tillater at det ikke er skjult, så ser jeg ikke for meg at en liten kabelkanal vil stikke særlig ut eller gi noe problem å sette opp. :)

 

Uansett, greit å ha en grei huseier når man leier. :) Blir nok en del sparkling når jeg drar, mens huseier tok på seg jobben å male.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...