Gå til innhold

Plasma-TV er ut


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Med andre ord, det er på tide å ta adjø med plasma-TV-ene ...

Fra en selgers synspunkt ja.

Fra en forbrukers synspunkt så er det ikke på tide å ta adjø med plasmaen før den blir ødelagt, svekket eller blir forbigått av noe som frister nok til at man selger den til en ny forbruker som vil ha glede av den en stund til.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

jeg venter fortsatt på en skjerm som er 4k+ med 120hz+ og er OLED, og det kan hende at kommer fortere nå:D

 

for OLED er både mindre forsinkelse OG bedre farger enn alle typer LED, raskere enn TN og bedre farger en IPS.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat skaffet meg LGs 50" Plasma (50PN650T) til 3.499 da den var på tilbud hos Komplett.

Ble en fin oppgradering fra min 2008-isj 42" 720p Panasonic.

 

LG-plasmaen er riktignok litt mer utsatt (enn den gamle Panasonicen) for midlertidig innbrenning, (image retention) men dette er blitt mye bedre etter noen ukers bruk.

 

All midlertidig innbrenning går uansett vekk når du setter på normale bevegelige TV-bilder. Denne TVen får holde til prisene på OLED går ned til et mer spiselig nivå.

Lenke til kommentar

Fikk akkurat skaffet meg LGs 50" Plasma (50PN650T) til 3.499 da den var på tilbud hos Komplett.

Ble en fin oppgradering fra min 2008-isj 42" 720p Panasonic.

 

LG-plasmaen er riktignok litt mer utsatt (enn den gamle Panasonicen) for midlertidig innbrenning, (image retention) men dette er blitt mye bedre etter noen ukers bruk.

 

All midlertidig innbrenning går uansett vekk når du setter på normale bevegelige TV-bilder. Denne TVen får holde til prisene på OLED går ned til et mer spiselig nivå.

Kjøpte 60tommeren for 4,9 som vente-tv

Kalibrerte den, 3 av verdiene var mellom 50 og 70 feil..

Lenke til kommentar

Mine har vart i 2-3 år.

Kondensatorer dør så man ikke får slått de på.

I ett års til bungerer det å ta ut og inn strømmen for å lade de og slå på fort.

Nå blir vel alle hobby-radio-nerdene glade.

 

Hvis de varer bare i 2-3 år, har man heldigvis reklamasjonstid på 5 år. Selv sitter jeg med en Panasonic VT30 fra 2011, fungerer like bra i dag :]

Lenke til kommentar

 

Mine har vart i 2-3 år.

Kondensatorer dør så man ikke får slått de på.

I ett års til bungerer det å ta ut og inn strømmen for å lade de og slå på fort.

Nå blir vel alle hobby-radio-nerdene glade.

Hvis de varer bare i 2-3 år, har man heldigvis reklamasjonstid på 5 år. Selv sitter jeg med en Panasonic VT30 fra 2011, fungerer like bra i dag :]

 

Ja om man orket tanken på å sende den inn. Da den må stå kan man jo drømme om at det skjer med posten^^ Esken er kastet og foten er rotet bort.

Endret av War
Lenke til kommentar

Er ikke plasma-TVer kjent for å gå i stykker etter kort tid?

I så fall er det neppe lenge før de fleste er byttet ut med noe annet.

Så vidt jeg vet er det ikke noe problem, men du må gjerne fortelle mer dersom du har noe god statistikk på det.

Plasma er mer effektkrevende enn LCD og får derfor høyere driftstemperatur og kan tørke ut kondensatorene raskere.

LCD med CCFL baklys (ikke LED) kan i tillegg oppleve at rørene i baklyset ryker.

 

Hva som har dårligst levetid av Plasma og LCD med CCFL aner jeg ikke, men jeg tror de er relativt like. Med normal bruk tror jeg det er liten risiko for svikt innen reklamasjonstida. Står de på 12-24 timer i døgnet (f.eks små ankomsttavler på flyplasser) tipper jeg mange av de ryker før reklamasjonstida er ute.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke mer om plasmaskjermer en andre gjør.

Har bare hørt at de har kort levetid. Trodde det var velkjent.

 

Jeg er ikke fornøyd med et apparat som ryker rett over garantiperioden.

Jeg vil selv bestemme når apparatet skal byttes i noe nytt. Og da havner det gamle apparatet på bruktmarkedet.

Plasma og LCD (inkludert LED baklyste LCDer) har omtrent samme levetid i dag. 60000 timer har vært ett vanlig tall på begge teknologier selv om flere produsenter opererer med 100000 timer i dag på begge. Så kortere levetid på plasma er en myte på nyere tv'er.

 

Edit: Og for å sette det i perspektiv. 60000 timer tilsvarer ca 8 timer per dag i 20 år (34 år for 100000 timer)

Endret av tberg72
  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...