Gå til innhold

SNIKTITT: Gabriel Knight: Sins of the Fathers - 20th Anniversary Edition


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Selv om spillets innpakning har fått seg et realt løft og blitt lidderlig pen er jeg usikker på om de tjue år gamle pek-og-klikk-gåtene har overlevd tidens tann.

 

Skulle ønske jeg sluttet å lese her.

 

Dette er dessverre noe av det svakeste jeg noensinne har lest på Gamer. Det er som å lese en Beliebers beskrivelse av Dark Side of The Moon. Ingen autotune. Lange, schedelige sanger. Ikke er vokalisten noe pen heller, også sier han stygge ting i intervjuer. .

 

Skjønner ikke hvorfor du skriver om disse klassiske eventyrspillene, fordi du viser gang på gang at du ikke forstår hva som gjør dem bra (eller rett og slett ikke liker klassiske eventyrspill), og det er ingen eventyrspillfans som har interesse av å lese dette, og nykommere til sjangeren kan i verste fall bli lurt.

 

Hvis Gamer ikke har noen å sende som har den faglige tyngden til å dekke området, så bør de unngå å dekke sjangeren. Du har mye mer å fare med i (puzzle)platform-sjangeren, og jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal dekke eventyrsjangeren også. Det er mange spill i den sjangeren som ikke er dekket av Gamer hvor du kunne brukt din kunnskap der for å formidle det til fans av den sjangeren om det er for lite å gjøre på Gamer.

 

Man kunne like gjerne fått en COD-forumbruker til å skrive denne sniktitten, for han/hun hadde sagt de samme tingene, men COD-fans kommer aldri til å kjøpe dette spillet uansett, og de kommer ikke engang til å lese om hvor gammeldags dette spillet er, og gud forby at hovedpersonen har en personlighet som er noe helt annet enn en helgen.

 

Når det er sagt, så ser jeg ikke noe poeng for eventyrspillfans å kjøpe denne nyversjonen. Originalen fungerer utmerket, og er like fantastisk som før. Eneste må være om de vil spille det på iPad.

 

Originalen kan forøvrig kjøpes på GOG, og er fremdeles, også i 2014, et av tidenes beste spill og veldig mye av det skyldes sitt gamle indre.

 

http://www.gog.com/game/gabriel_knight_sins_of_the_fathers

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette må vel være noe av det dårligste jeg har lest på lenge. Kanskje skribenten burde ha testet ut originalen før han kritiserer det som er i remaken. Karakteren gabriel er en kynisk mannsjåvenist som slåst med indre demoner. Dette er noe man får innblikk i gjennom hvordan karakteren utvikler seg gjennom spillet. Ja dette er en klassiker og jeg spilte det i min barndom. Så neste gang dere skal la noen lage en sniktitt kan der vennligst gi den oppgaven til noen som 1. Har spilt originalen. 2. Har spilt et eller flere andre eventyrspill 3. Ikke fremstår som en som er født på begynnelsen av 2000tallet og ikke spiller annet en skytespill og lignende der man ikke trenger og bruke de små grå;-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vet ikke helt jeg. Denne remaken gir meg bare lyst til å spille originalen igjen. Pixel-arten fra den ser ennå bra ut, mens remaken ser ganske sjelløs ut dessverre.

 

Litt enig i det du sier. Spilte orginalen i fjor, via GOG og det holder seg godt, med strålende stemmeskuespill. (Mark Hamill ftw!)

 

All ære til Jane Jensen men hun bør finne seg et nytt utviklerstudio. Phoenix Online imponerte ikke akkurat meg med Moebius....

Lenke til kommentar

Dette må vel være noe av det dårligste jeg har lest på lenge. Kanskje skribenten burde ha testet ut originalen før han kritiserer det som er i remaken. Karakteren gabriel er en kynisk mannsjåvenist som slåst med indre demoner. Dette er noe man får innblikk i gjennom hvordan karakteren utvikler seg gjennom spillet. Ja dette er en klassiker og jeg spilte det i min barndom. Så neste gang dere skal la noen lage en sniktitt kan der vennligst gi den oppgaven til noen som 1. Har spilt originalen. 2. Har spilt et eller flere andre eventyrspill 3. Ikke fremstår som en som er født på begynnelsen av 2000tallet og ikke spiller annet en skytespill og lignende der man ikke trenger og bruke de små grå;-)

 

1. Synes det er rart at min mening ikke skal være legitim fordi jeg ikke har spilt originalen. Jeg ser på spillet med nye øyne, uten å være fargelagt av hvor godt jeg likte eller ikke likte originalen, og det må da også være en legitim måte å se på spillet?

 

2. Jeg har spilt flere andre eventyrspill. Er storfan av Broken Sword 2, anmeldte Broken Sword 5 (som jeg gav god kritikk), og har anmeldt hele Cognition-serien for Gamer.no. Synes det i det minste gir meg et grunnlag for å uttale meg om eventyrspill. Vokste forsåvidt også opp med Police Quest og Leisure Suit Larry.

 

3. Jeg er født i 1988 og spiller ganske så sjeldent skytespill, men hvis jeg fremstår som litt pubertal og hyperaktiv kan jeg nok forsøke å gjøre noe med det

 

 

 

Selv om spillets innpakning har fått seg et realt løft og blitt lidderlig pen er jeg usikker på om de tjue år gamle pek-og-klikk-gåtene har overlevd tidens tann.

 

Skulle ønske jeg sluttet å lese her.

 

Dette er dessverre noe av det svakeste jeg noensinne har lest på Gamer. Det er som å lese en Beliebers beskrivelse av Dark Side of The Moon. Ingen autotune. Lange, schedelige sanger. Ikke er vokalisten noe pen heller, også sier han stygge ting i intervjuer. .

 

Skjønner ikke hvorfor du skriver om disse klassiske eventyrspillene, fordi du viser gang på gang at du ikke forstår hva som gjør dem bra (eller rett og slett ikke liker klassiske eventyrspill), og det er ingen eventyrspillfans som har interesse av å lese dette, og nykommere til sjangeren kan i verste fall bli lurt.

 

Hvis Gamer ikke har noen å sende som har den faglige tyngden til å dekke området, så bør de unngå å dekke sjangeren. Du har mye mer å fare med i (puzzle)platform-sjangeren, og jeg skjønner ikke hvorfor du på død og liv skal dekke eventyrsjangeren også. Det er mange spill i den sjangeren som ikke er dekket av Gamer hvor du kunne brukt din kunnskap der for å formidle det til fans av den sjangeren om det er for lite å gjøre på Gamer.

 

Man kunne like gjerne fått en COD-forumbruker til å skrive denne sniktitten, for han/hun hadde sagt de samme tingene, men COD-fans kommer aldri til å kjøpe dette spillet uansett, og de kommer ikke engang til å lese om hvor gammeldags dette spillet er, og gud forby at hovedpersonen har en personlighet som er noe helt annet enn en helgen.

 

Når det er sagt, så ser jeg ikke noe poeng for eventyrspillfans å kjøpe denne nyversjonen. Originalen fungerer utmerket, og er like fantastisk som før. Eneste må være om de vil spille det på iPad.

 

Originalen kan forøvrig kjøpes på GOG, og er fremdeles, også i 2014, et av tidenes beste spill og veldig mye av det skyldes sitt gamle indre.

 

http://www.gog.com/game/gabriel_knight_sins_of_the_fathers

 

 

Synes ikke eventyrspill er utenfor mitt kompetanseområde da jeg har spilt det jeg synes er en grei mengde av dem opp igjennom årene. Grunnen til at jeg skriver om dem er fordi jeg har en interesse for dem, og det er bare et par stykker jeg har vært direkte negativ mot. Vil jeg at eventyrspillene skal være som skytespill? Nei, absolutt ikke! Spiller jeg mange skytespill? Nei, faktisk ikke. Jeg synes ikke sniktitten min har tråkket på noen store tær, og jeg mener jeg stiller spørsmål som er verdt å stille.

 

Jeg sier heller ikke at Gabriel Knight skal ha hovedpersonen til en helgen, bare det at han er en vanskelig hovedperson å like. Artikkelen er basert på spillets to første dager, og hvis han viser mer dybde etter hvert er jo det fantastisk! Jeg sier jo til og med at jeg har lyst til å spille videre for å se hva slags personlig utvikling han får gjennom historien. Det er ikke direkte noe negativt i en kjip hovedperson, så fremt han har en god karakterutvikling, men førsteinntrykket er at han er en dust, så da skriver jeg det.

 

Og hva Dark Side of the Moon angår synes jeg det er en ganske kjedelig og middelmådig plate. Money er ålreit, men plata er litt som musikkversjonen av Shawshank Redemption: helt ålreit, men gir meg ikke så mye rent personlig. Er ikke så veldig fan av Bieber heller, forsåvidt.

Endret av Jens Erik
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det første GK-spelet held seg etter mi meining bra opp i dag. Eg plukka det opp på GOG for nokre få år sidan (2-3?), og spelte igjennom det. Det var første gong eg prøvde spelet, so eg var definitivt ikkje påverka av nostalgi.

 

Når det gjeld nyversjonen, ser bileta bra ut, men det gjenstår å oppleve heile pakken for å vite om dei har klart å halde på stemninga. Det eg er mest bekymra for, og som artikkelforfattar òg nemner, er stemmeskodespelet. Dette var av eit svært høgt kaliber i originalen, og eg har vanskeleg for å tru at dei klarar å nå opp til samme nivå denne gongen.

 

Kay

Lenke til kommentar

Jeg er litt enig med Stig79 i det med grafikken. Men jeg vil gjerne trekke frem at 2d-tegningene i dialogsekvensene så betraktelig bedre ut. Når det gjelder 3d i 2d miljø så var jeg overrasket over hvor bra det fungerte i Vampyre Story. Der hadde de fått til noen veldig bra ting med grafikkene på figurene som gjorde at de gled inn. Dette er noe som sikkert hadde vært mulig i nye GK også, selv om det i utgangspunktet er et spill med en litt mer realistisk grafikk...

Lenke til kommentar

What do you know... about voodoo?! Nåhja, jeg skal vel være enig med at det var veldig rart å høre de legendariske ordene bli uttalt i langt bedre lydkvalitet av en kar som hørtes ut til å ville gå William Shatner i næringen når det gjelder skuespill. Det er ingen Tim Curry, men det er det vel også de færreste som er. Jeg har jo det problemet at jeg har sett Rocky Horror Picture Show noen ganger for mye slik at jeg sliter med å se for meg Tim Curry som noe annet enn Frank'n'Furter. Selv om rollen åpenbart er forskjellig. Så for meg får originale Gabriel Knight en litt kuriøs vibbe da jeg ser for meg Frank'n'Furter tasse rundt i høyhælte sko i en søken etter å løse noen mystiske drap.

 

Jeg tror dog at jeg kan bli vant til den nye stemmeskuespilleren, men det kan jo bli spennende å se hvordan han har løst mange av de andre dialogene. For det er jo mye snakking i dette spillet...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...