Gå til innhold

REFLEKSJON: 50A vs 50L


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sigma 50mm f/1.4 "Art"s store styrke er at det gir så sylskarpe bilder som det gjør, men det er også det som er dets svakhet, hvor det gir dårlig bokeh siden detaljene blir for detaljerte, selv ut av fokus.

 

Jeg tenkte en periode at jeg skulle bytte ut 50'en min med dette, men det ser jeg ikke for meg å gjøre, likevel. Det er likevel et godt objektiv, til sitt formål. Jeg synes dog det er betenkelig at de ikke har værforseglet det. Det hadde jeg forventet i denne klassen.

Lenke til kommentar

"Som fotograf har man heller ikke alltid tid til å skru på alle deksler og lokk når man

skifter objektiv, og da er det kjekt å ha optikk
som holder skitt og støv ute."

 

Du må forklare hvordan værtettingen hindrer støv og skitt fra å komme inn i objektivet gjennom fatningen når lokket ikke er satt på... :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det i artikkelen skrives: "Et område er fargegjengivelse, her gir Sigmaen jevnt over bilder med sterkere farger enn 50L gjør."

Så betyr vel dette at SIgma sitt objektiv slipper gjennom mer av de faktiske fargene som entrer objektivet? Dette kan vel ikke være noe annet en superpositivt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Virkelig flott artikkel av artikkelforfatter - her har resten av dere i Akam mye å lære av!!

Jeg foretrekker 50L over 50A av de samme grunnene som artikkelforfatteren. 50L gir en egen karakter i bildene jeg ikke får med 50A. Førstnevnte er ikke liten, men føles liten når Sigmabeistet er montert på kameraet. Skyter som oftest på større blender enn f/2.8 og jeg har derfor ingen behov for den lille ekstra skarpheten 50A måtte tilby der motivet -faktisk- er i fokus i det tynne skarphetsplanet som f/1.2-2.0 gir. Bokeh og 'pop' i bildene derimot så vinner Canon i mine øyne.


@Flageborg: Finn en litt mindre teknisk perfekt test er du snill... :shrug:

@fo2re: Mitt Minolta MC Rokkor 55mm f/1.7 fra 196x leverer fantastiske bilder til 1/30 av prisen for en Sigma, men den er langt bedre enn 1/30 så bra. Hvorfor skal jeg overhode kjøpe Sigma til syv store pengelapper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virkelig flott artikkel av artikkelforfatter - her har resten av dere i Akam mye å lære av!!

 

Jeg foretrekker 50L over 50A av de samme grunnene som artikkelforfatteren. 50L gir en egen karakter i bildene jeg ikke får med 50A. Førstnevnte er ikke liten, men føles liten når Sigmabeistet er montert på kameraet. Skyter som oftest på større blender enn f/2.8 og jeg har derfor ingen behov for den lille ekstra skarpheten 50A måtte tilby der motivet -faktisk- er i fokus i det tynne skarphetsplanet som f/1.2-2.0 gir. Bokeh og 'pop' i bildene derimot så vinner Canon i mine øyne.

 

 

@Flageborg: Finn en litt mindre teknisk perfekt test er du snill... :shrug:

@fo2re: Mitt Minolta MC Rokkor 55mm f/1.7 fra 196x leverer fantastiske bilder til 1/30 av prisen for en Sigma, men den er langt bedre enn 1/30 så bra. Hvorfor skal jeg overhode kjøpe Sigma til syv store pengelapper?

 

Herlighet Shocktrauma, hva skal du med Canon sitt 50mm 1.2, hvis du bruker blender 2.8 eller større??? Denne testen må være helt urelevant for deg!

Lenke til kommentar

Merkelig test, mulig merketilhørigheten er høy ?

 

Hvis penger ikke har noe å si så er det greit, men Canon sitt er ikke dobbelt så bra med mindre man kun tar bilder når det regner ute...

Jeg satte pris på denne artikkelen fordi det ikke var en test. Det er massevis av tester, men færre gode refleksjoner. At de må bli subjektive må man ta med på kjøpet. Etter mitt syn er det lite problematisk når det er så godt begrunnet som her. Og merketilhørigheten er tydelig flagget innledningsvis, så det kan leseren ta høyde for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig, sylskarpe bilder er ikke alt! Hadde 50A en uke, leverte det tilbake med angreretten og fikk meg et Nikon 58 1.4 isteden. Angrer ikke et sekund, det er helt fantastisk, også på største blender. På langt nær så skarpt som 50A, man får noe helt annet, som gir den ekstra gode følelsen i bildet!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...