Gå til innhold

– Arbeidere blir lykkeligere med en robot som «sjef»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

I, for one, welcome our new robot overlords.

 

Ønsker du arbeidsledigheten som vil følge våre nye robot "ovelords" like velkommen?

Selvsagt. Robotene jobber og vi kan gjøre det vi vil. Hvorfor skal vi stå i åkeren og høste inn maten når en robot kan gjøre det? Vi trenger maten, men vi trenger ikke arbeidet med å dyrke den.

 

"Hvordan skal vi da få kjøpt ting via pengene vi før tjente på arbeid?" Det blir neste spørsmål. Og der må det en forandring i det arbeid = lønn systemet vi har i dag. Muligens i det byttelapp systemet vi kaller penger også. Penger er tross alt bare et verktøy for å fordele ressurser blandt en mengde mennesker.

 

Med full automatisering så kommer vi så nærme et "Star Trek" samfunn som overhodet mulig. Du ser ikke noe dra kortet der for å materialisere en kopp te. Ei heller noen som hamstrer mat fra uendelighetsmaskinen i veggen.

 

Hele lønnssystemet er et monopolspill for at du skal bli værende i rottehjulet ditt, uten at menn med gevær må bli involvert for å tvinge deg til å holde samfunnshjulene gående. Om man tilfeldigvis sitter i et stort fint gullrottehjul som omtrent går rundt av seg selv så er forandring muligens det siste man vil ha. Men den kommer enten man vil eller ei.

 

Det har fungert svært bra i flere hundre år. Men det er ikke noe som er satt i stein av den grunn. Det kan/må forandres, men ikke før vi har vært gjennom den obligatoriske perioden med ubehag.

Lenke til kommentar

 

 

I, for one, welcome our new robot overlords.

Ønsker du arbeidsledigheten som vil følge våre nye robot "ovelords" like velkommen?

Selvsagt. Robotene jobber og vi kan gjøre det vi vil. Hvorfor skal vi stå i åkeren og høste inn maten når en robot kan gjøre det? Vi trenger maten, men vi trenger ikke arbeidet med å dyrke den.

 

"Hvordan skal vi da få kjøpt ting via pengene vi før tjente på arbeid?" Det blir neste spørsmål. Og der må det en forandring i det arbeid = lønn systemet vi har i dag. Muligens i det byttelapp systemet vi kaller penger også. Penger er tross alt bare et verktøy for å fordele ressurser blandt en mengde mennesker.

 

Med full automatisering så kommer vi så nærme et "Star Trek" samfunn som overhodet mulig. Du ser ikke noe dra kortet der for å materialisere en kopp te. Ei heller noen som hamstrer mat fra uendelighetsmaskinen i veggen.

 

Hele lønnssystemet er et monopolspill for at du skal bli værende i rottehjulet ditt, uten at menn med gevær må bli involvert for å tvinge deg til å holde samfunnshjulene gående. Om man tilfeldigvis sitter i et stort fint gullrottehjul som omtrent går rundt av seg selv så er forandring muligens det siste man vil ha. Men den kommer enten man vil eller ei.

 

Det har fungert svært bra i flere hundre år. Men det er ikke noe som er satt i stein av den grunn. Det kan/må forandres, men ikke før vi har vært gjennom den obligatoriske perioden med ubehag.

 

 

En utopisk fremtid som du beskriver her hadde vært fint, men utnytting av mennesker vil nok aldri forsvinne og om roboter tar over så finner de nok en annen måte å holde deg i et "rottehjul" som du nå beskriver.

 

Kanskje alle burde utdanne seg som deg da Salvesen ellers blir det deres egen feil og ingen andre om livet sammen rundt dem.

Lenke til kommentar

 

 

 

I, for one, welcome our new robot overlords.

Ønsker du arbeidsledigheten som vil følge våre nye robot "ovelords" like velkommen?

 

 

Kanskje alle burde utdanne seg som deg da Salvesen ellers blir det deres egen feil og ingen andre om livet sammen rundt dem.

 

 

Jeg mener ikke at alle skal utdanne seg som meg, det ville ikke vært bra. Men folk bør tenke seg om når de tar utdannelse, ikke minst bør folk som mangler utdannelse hive seg på skolebenken før det er for seint..

Lenke til kommentar

En utopisk fremtid som du beskriver her hadde vært fint, men utnytting av mennesker vil nok aldri forsvinne og om roboter tar over så finner de nok en annen måte å holde deg i et "rottehjul" som du nå beskriver.

 

Kanskje alle burde utdanne seg som deg da Salvesen ellers blir det deres egen feil og ingen andre om livet sammen rundt dem.

 

 

Om roboter regulerer alt og står for ressurssankingen som vi kjøttsekker trenger for å holdes i live så er det ikke noe behov for noe rottehjul. Det blir mer å holde oss distrahert så ikke apekattene blir fristet til å kludre til ting. Utopien er langt unna (Men samtidig også nærmere enn noensinne før.) og i grunn ganske kjedelig, så vi får nyte kampen for/med tilværelsen mens vi enda kan.

 

Som salige McKenna sa: "Maskinene er ikke problemet, problemet er apekattene ved spakene." Jo fortere de kan bli koblet ut av loopen jo bedre. Mulig de kan få noen realistiske lekespaker så kontrollbehovet deres og andre primitive følelser som måtte skrangle rundt i tenkeboksen deres blir tilgodesett.

Lenke til kommentar

Det var en gang jeg brukte en slags robot på jobb. Ikke så forferdelig avansert men den hadde stemmegjenkjenning så man kunne holde en "samtale". Roboten (eller AI om en vil) var ansvarlig for en rekke kontrollsystemer; air conditioning, automatisert lager, sikkerhetssystemer etc. Uansett, det gikk helt greit til en gang jeg tok en av våre firmabiler ut på en tur for å foreta vedlikehold på ei antenne, og da jeg skulle komme inn igjen nektet vår elektroniske intelligens å åpne døren for meg. Ingen software-feil, den *nektet* å utføre en ordre.

Ble mye styr av dette her, så jeg måtte bare så av hele saken til slutt.

Fant senere ut at det var den dr**en som drepte min arbeidskollega også.

Triste greier.

Men så innså jeg bare at himmelen er full av stjerner, så det er helt bra nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...