Gå til innhold

Windows knuser Android på batterilevetid


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er jo glimrende nyheter! Nå som vi vet at det er et software-problem kan vi klage og håpe at det skjer noe med det.

 

Basert på en meget teknisk artikkel jeg leste for en stund siden, av en av de som hadde vært med å utvikle Android, så er det ikke så lett. Det er visst hele arkitekturen i Android, spesielt på grafikksiden om jeg ikke husker feil, som alltid vil kreve mye ressurser. Hvis denne skal skrives om så er den ikke bakoverkompatibel med eksisterende programmer/apper.

Men kanskje de har fått til noe nytt i Android L som gjør dette bedre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er jo glimrende nyheter! Nå som vi vet at det er et software-problem kan vi klage og håpe at det skjer noe med det.

 

Basert på en meget teknisk artikkel jeg leste for en stund siden, av en av de som hadde vært med å utvikle Android, så er det ikke så lett. Det er visst hele arkitekturen i Android, spesielt på grafikksiden om jeg ikke husker feil, som alltid vil kreve mye ressurser. Hvis denne skal skrives om så er den ikke bakoverkompatibel med eksisterende programmer/apper.

Men kanskje de har fått til noe nytt i Android L som gjør dette bedre?

Project Volta kommer nok til å hjelpe en del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Dette er jo glimrende nyheter! Nå som vi vet at det er et software-problem kan vi klage og håpe at det skjer noe med det.

 

Basert på en meget teknisk artikkel jeg leste for en stund siden, av en av de som hadde vært med å utvikle Android, så er det ikke så lett. Det er visst hele arkitekturen i Android, spesielt på grafikksiden om jeg ikke husker feil, som alltid vil kreve mye ressurser. Hvis denne skal skrives om så er den ikke bakoverkompatibel med eksisterende programmer/apper.

Men kanskje de har fått til noe nytt i Android L som gjør dette bedre?

Project Volta kommer nok til å hjelpe en del.

Volta er vel ikke noe annet enn en battery saver som slår av diverse funksjoner når du begynner å gå tom, og en slik funksjon er vell allerede på plass, Android kan tom klokke ned CPU'en.

 

Det er bl.a. brukt i denne testen av ArsTechinca.

 

http://arstechnica.com/gadgets/2014/08/htc-one-m8-for-windows-crazy-name-great-phone/2/

 

Men det mest overaskende i den testen er kanskje at IE11 slår Chrome i SunSpider testen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, ART er en ting, Volta en ting til, og videre omskrivninger vil nok komme. Det er strengt tatt nesten ALDRI nødvendig å skrive om et helt operativsystem samtidig - Apple kjøpte Next 11 år etter at det ble startet, og brukte fremdeles 6 år til før de var fornøyd nok til å installere OS X på alle maskiner de solgte. Personlig syntes jeg det ble et BRA operativsystem først i 2003 - 18 år etter at arbeidet startet.

 

Legg også merke til at det ikke er nødvendig å bytte ut alle programmer samtidig, selv om de skulle bytte ut kjernen. De kan bare bruke en emulator for gamle apps, og vente til folk har overført alle populære apps til det nye systemet før de sjalter ut emulatoren. Det var jo nettopp det Apple gjorde i overgangen fra PPC til Intel. Det tok bare fire år, og nesten alle ble sjokkert over hvor fort og glatt overgangen hadde gått...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo glimrende nyheter! Nå som vi vet at det er et software-problem kan vi klage og håpe at det skjer noe med det.

 

Hadde vært kjekt å få tak i en versjon som funker med M7, for å se om det er samme der? Uansett, nå ble jeg usikker på om min neste telefon blir M8 med Windows, eller ev. M9 - når den ev. kommer... ;-)

 

PS! Ikke hørt rykter, men så vellykket som HTC One er, regner jeg med at det kommer en M9 når M8 må erstattes av en nyere modell. Kanskje de likså godt legger med begge OS, så kan man velge OS selv, kanskje endog med mulighet for å teste begge versjoner før man tar et endelig valg?

Lenke til kommentar

Hadde vært kjekt om EKSTRA artikkelen som jeg betaler for iallefall kunne nevnt noe om hvilke prosesser som tar cputid/batteritid på både android/windows phone. Ser det er store forskjeller internt mellom android telefonene også. Hadde note3 tidligere og en Z2 nå men på sistnevnte har en utmerkede strømstyringsmekanismer som f.eks. Stamina mode. Da holder telefonen nesten dobbelt så lenge og jeg merker som bruker ikke mye forskjell. Så lenge hardware er identisk vil jeg anta at strømforbruket har mye med hva telefonen til enhver tid gjør. Derfor kunne artikkelen godt belyst dette litt bedre.

Lenke til kommentar

Det som er felles med strømsparing på alle plattformer er vel at smartmobilen ikke er fullt så smart med strømsparing på...

Har liggende en Lumia 920 nå for å teste. Mobilnett, WiFi, Bluetooth, posisjon står på men bruker den ikke. Skal bare sjekke standby mens den er "smart"

Foreløpig 4 døgn og 5 timer og 63% igjen på batteri.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...