Gå til innhold

Oculus Rift-utvikler utsetter arbeidet på grunn av kvalme


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror det blir vanskelig å fikse dette problemet med VR-briller. Men man må huske at VR ikke er begrenset til briller, det er bare den billigste/ simpleste måten å få god innlevelse uten å måtte selge sjelen for å få råd :p

 

Sjekk denne videoen https://www.youtube.com/watch?v=B9ioVceVlvI Der beveger man seg fritt og bruker kroppen som styring/ kontroller, ikke mus/ tastatur slik at kroppen ikke vil få de rare signalene som skaper sjøsyke.

 

Men FB vet vel hva de har kjøpt opp, blir nok bra til slutt :)

9RrPWZm.png

  • Liker 8
Lenke til kommentar

Får følge med en hydraulisk stol med brillene^^

 

Eller man kan dra simuleringen enda et hakk lenger, med såkalt "Galvanic Vestibular Stimulation". Teknologien er helt i startgropa, men Palmer Luckey (utvikleren av OR) har allerede lekt seg litt med en hjemmelaget utgave.

 

[Edit:] Fant videoen hvor Luckey prater om GVS: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=8CRdRc8CcGY#t=595

Endret av Leftie
Lenke til kommentar

Bevegelsessyke med Oculus Rift kan komme av flere ting, men sjelden (etter min erfaring) av Oculus dev kittet.

Den største variabelen er FPS. Hvis ikke spillet greier 75 FPS stabilt med Rift DK2, så går det veldig ut over tracking, og man opplever det som folk kaller "judder". Dette gir lagg på tracking, og skaper dissonans mellom det indre øret og det øyet ser.

Den andre variabelen er hvordan spilleren er representert i spillet. Det triste faktum er at FPS-spill vil betone seg som sjøsykfremkallende for mange fordi opplevelsen av å være inne i en annen verden er så sterk at hjernen reagerer når man beveger kroppen i spillet og står stille i virkeligheten.

Oculus har selv sagt at de utvikler den første konsumer-riften til å være en "sitte-opplevelse". Altså de anbefaler ikke å stå oppreist. Dette er på grunn av at dissonansen mellom VR og virkelighet blir forsterket av å stå.

Spill som virkelig gjør seg godt med de versjonene av rift som har kommet, og den som kommer i butikken snart, er cockpit spill, som f.eks. Elite Dangerous.

Elite Dangerous går for å være en av de beste VR opplevelsene som finnes.

Personlig kan jeg sitte i timesvis og space-trucke uten å bli det minste bevegelsessyk. Men jeg var nødt til å skru av AO for å opprettholde 75 FPS og minimere judder. Dette blir bedre når utvikler integrerer siste versjon av Rift SDKet, og får implementert direct mode til brillene.

Det første jeg tenkte når jeg forhåndsbestilte Oculus Rift (på forumet før kickstarteren) var det at FPS, som Battlefield, ville bli hårreisende fett.

Første gang jeg tok de på meg forstod jeg at dette absolutt ikke er den beste sjangeren for VR, slik teknologien er nå.
Jeg tror spill med lavt tempo, og simuleringsspill vil få en renesanse. Opplevelsesspill og adventurespill vil nå et helt nytt nivå!

- RUNE

Endret av raserbil
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke bruke mine Oculus Rift glasøgon i mer enn et par minutter før jeg blir sjøsyk.

 

Jeg blei superkvalm sjøl, etter maks et par minutter. Det var dog på et DK1 lånt av en kompis, så jeg har bestemt meg for å hoppe over DK2 og rett og slett vente på forbrukerutgaven. Forhåpentligvis får de løst det meste av problemer innen da. Har hørt at DK2 allerede er mye bedre, blant annet på grunn av bildestrobinga de bruker.

 

Dissonansen mellom det indre øret og det øyet ser (som raserbil nevner) er - i alle fall i FPS - hovedsakelig forårsaket av at du har roteringer i viewporten, som ikke samsvarer med roteringer på hodet ditt.

F.eks. hvis du bruker musa for å snu deg rundt, så roterer viewporten, men du mangler de samsvarende signalene som balanseorganet skulle fått hvis det var ditt eget hode som roterte.

Det var ihvertfall slike bevegelser, både i Lunar Lander og i Rollercoaster demoene, som gjorde meg insta-kvalm.

 

Men som raserbil også skriver; det finnes mange kilder til bevegelsessyke med VR :)

Endret av Leftie
Lenke til kommentar

Høres jo mer ut som de har utviklet et spill som ikke passer seg til VR, hvis de blir så dårlige at de ikke en gang klarer å utvikle en VR versjon videre. Med et spill laget for VR, kan jeg fint sitte en time i DK2 uten noe form for kvalme....

 

Det er mye med VR som gjør det ulikt fra virkeligheten (i dagens form), noen folk får lett kvalme av slikt, uansett hvor godt spillet er lagd for VR.

 

AtW

Lenke til kommentar

Har hatt DK2 et par uker selv og synes det er synd at HW.no ikke har skrevet noe om Oculus Rift på flere måneder, og når det kommer en artikkel så handler det om et selskap som har forsøkt å presse inn Rift-funksjonalitet i et spill som tydelig ikke er utviklet med VR som utgangspunkt. Istedenfor å skildre en slik teknologisk revolusjon fra sidelinjen bør dere skaffe dere et DK2 selv og anmelde opplevelsene dette tilbyr. Dere er tross alt hardware.no - og OR er så hardware som det får blitt.

 

Jeg har selv holdt demonstrasjoner for flere som opplever kvalme i begynnelsen, og har begynt å se et mønster i hvorfor dette skjer. Hvis man viser en VR-fersk person en demo med veldig mye bevegelse (som ikke korresponderer med den faktiske bevegelsen som kroppen gjør) så blir man naturligvis kvalm av dette. Det skjedde med meg også, den første kvelden jeg satt og testet demoer. Det som derimot har skjedd med alle jeg har vist den til er at denne effekten avtar etterhvert - og man blir immun mot kvalmen, og selv kan jeg nå sitte i omtrent hvilken som helst ekstrem berg og dalbane, og ikke merke noe ubehag. (faktisk litt småskuffende. :))

 

Det er også flere andre ting som kan skape ubehag bortsett fra at man er uvant med effekten, ofte har dette med uoptimale innstillinger i synsfeltet å gjøre. Det følger med et superenkelt verktøy der man skal lage profiler for hver enkelt bruker som skal bruke Riften, og dette er svært viktig å definere riktig for å unngå ubehag i begynnelsen. Dette verktøyet måler øyeavstand, og man fyller inn høyden på personen for at programmer/spill skal kunne vise deg bilder på en behagelig måte. I demohensikter er ofte ikke dette verktøyet brukt da det vil gjøre at man må bruke litt tid på å sette det opp for hver bruker.

 

En annen årsak kan for eksempel være at personen er nærsynt på kun ett øye, og da trenger man ofte å korrigere dette på forhånd, ved brillebruk/linsebruk - eller justering av de medfølgende linsene.

 

Det siste, og kanskje en av de vanligste årsaken til kvalme er som Rune/raserbil sier "judder", eller hakking når man snur hodet. (Grrr...hvorfor støtter ikke alle DK2-programmer Direct to Rift?!) Ofte skyldes dette at skjermkortet ikke klarer å dytte nok bilder i sekundet for å lage en jevn opplevelse - men det kan også skyldes at hovedskjermen kjører i lavere hz enn Oculus Rift - og noen skjermkort gjør at Riften "tvinges" ned på tilsvarende nivå (60hz).

 

Og til sist er det så klart spill/opplevelser som ikke er laget på en god måte for OR. Jeg takler selv Half Life 2 helt fint i DK2 - og kan kjøre det i flere timer i strekk uten å bli sliten, men det er jo ganske tydelig at dette ikke er optimalt gameplay for VR. Opplevelsen av tilstedeværelse er i høysetet - og til man får full interaksjon i alle kroppsdeler vil det være sittende opplevelser/simulatorer som vil fungere desidert best.

 

Det finnes et mindretall av personer som vil bli kvalme uansett hvor mye man korrigerer synet - men det er fortsatt forsvinnende få av disse som ikke vil kunne lære seg å bli vant til opplevelsen.

 

Alle tingene jeg nevner vil bli enklere å justere i nyere versjonen av Oculus Rift - og opplevelsen går bare en vei - fremover.

 

Sjøsyk ja :-D DET har jeg visst siden (cirka)1998 ...vfx1 headgear :-P

 

 

Du burde prøve Oculus Rift, du vil bli positivt overrasket. :)

 

Å sammenligne VFX1 med OR er som å sammenligne Damocles Sword fra 1968 med VFX1.

 

Screen_Shot_2013-06-06_at_11.34.51_AM_1.

Endret av novaster
Lenke til kommentar

Jeg skjønner godt at folk blir "sjøsyke" (simulation sickness?), jeg ble det selv etter noen minutter med brillene. Nå har jeg bare prøvd første DevKit-et, så jeg vet ikke hvor stor forbedring det er på det og DevKit 2 (DK1 og DK2 er i min verden forbeholdt Dungeon Keeper)

 

Men jeg har hatt liknende opplevelser selv uten Oculus Rift. Både Duke Nukem 3D[PC] og COD:MW2[PS3] (eller var det MW3?) har gitt meg liknende fysiske reaksjoner med kvalme, svette, litt svimelhet osv. Noen som vet hvorfor? Husker Colin McRae 2 også fikk fram den følelsen.

Lenke til kommentar

Det jeg reagerte mest på når jeg testet HL2 med OR var bråe overganger som "uendelig" akselerasjon når man starter å bevege seg og ikke minst den totale frysingen av bildet ved lasteskjermer. Dette er scenarier som ikke oppstår i det daglige og hjernen klarer ikke helt å takle de på en god måte. Da ligger oppkastrefleksen løst.

Lenke til kommentar

Hvis de bruker gjenomsiktig plast i 'sidene' på VR-brillene mister man noe av innlevelsen, men hjernen får ett viktig holdepunkt for å avlyse "hjelp, jeg er forgiftet og opplever hallunisasjoner" rutinen som fremkalles. Når man så har blitt vant til dette og ikke lenger like lett opplever ubehag kan man klapse på et cover og få full VR-innlevelse uten kvalmen.

Endret av h0ih0i
Lenke til kommentar

 

Får følge med en hydraulisk stol med brillene^^

 

Eller man kan dra simuleringen enda et hakk lenger, med såkalt "Galvanic Vestibular Stimulation". Teknologien er helt i startgropa, men Palmer Luckey (utvikleren av OR) har allerede lekt seg litt med en hjemmelaget utgave.

 

[Edit:] Fant videoen hvor Luckey prater om GVS: https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=8CRdRc8CcGY#t=595

 

 

 

Så vis man ikke kan fikse brillene og annen input, så reklamerer du varmt for at man skal "fikse hjernen" ?

 

Noen som har prøvd:

 

post-30484-0-92695800-1409095122_thumb.jpg

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...