Gå til innhold

– Det er enkelt å hacke trafikklys


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det jeg lurer på er hvorfor bruke trådløst?

 

Installasjonskostnaden for ett kabla nett kan umulig være så stor, og da får man i tillegg fordelen med fysisk sikring av alle signaler. Det er ganske så stor forskjell på å sitte med en laptop/radio på en cafe nær ett lyskryss og det å stå med vinkelsliper for å åpne metallstolpen for å få tak i kabelen.

 

Saken får meg til å lure på om det kanskje er andre systemer som også kjører trådløst og ukryptert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor bruke trådløst?

 

Installasjonskostnaden for ett kabla nett kan umulig være så stor, og da får man i tillegg fordelen med fysisk sikring av alle signaler. Det er ganske så stor forskjell på å sitte med en laptop/radio på en cafe nær ett lyskryss og det å stå med vinkelsliper for å åpne metallstolpen for å få tak i kabelen.

 

Saken får meg til å lure på om det kanskje er andre systemer som også kjører trådløst og ukryptert.

 

I veldig mange byer i USA skal Ambulanser. Politi og Brannvesen ha mulighet til å overstyre trafikk lysene.

 

Her i norge kjører disse bare på rødt lys men I den del amerikanske byer ville det vært livsfarlig.

 

Så derfor skal de ha mulighet til å få grønt lyst.

 

Det var i hvertfall slik før og private personer kunne fint lage seg en slik radiosender selv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor bruke trådløst?

 

Installasjonskostnaden for ett kabla nett kan umulig være så stor, og da får man i tillegg fordelen med fysisk sikring av alle signaler. Det er ganske så stor forskjell på å sitte med en laptop/radio på en cafe nær ett lyskryss og det å stå med vinkelsliper for å åpne metallstolpen for å få tak i kabelen.

 

Saken får meg til å lure på om det kanskje er andre systemer som også kjører trådløst og ukryptert.

 

Det var vel noen (dagbladet?) som kom inn på vannverket i Oslo sine systemer, riktignok ikke via trådløst men via web, blir litt av det samme. Dagbladet kjørte vel en stund noen artikler på usikra systemer som de kalte null_ctrl. Trafikklys kan man også komme inn på via web.

 

Har selv kommet inn på bl.a overvåkingskameraer i en butikk i russland :p et kontor, og noe som så ut som et industriområde her i Norge. Vel å merke er dette usikra nettverk, via shodanhq.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hvorfor bruke trådløst?

 

Installasjonskostnaden for ett kabla nett kan umulig være så stor, og da får man i tillegg fordelen med fysisk sikring av alle signaler. Det er ganske så stor forskjell på å sitte med en laptop/radio på en cafe nær ett lyskryss og det å stå med vinkelsliper for å åpne metallstolpen for å få tak i kabelen.

 

Saken får meg til å lure på om det kanskje er andre systemer som også kjører trådløst og ukryptert.

 

 

Det fordrer en ekstra oppgave på sentralen. Som igjen trafikkpolitiet må ringe/tekste inn spesifikkasjoner om hvor de ønsker en endring av lysreguleringen. Med riktig utstyr i bilen, så kan jo trafikkpolitiet fikse endringen selv på strak arm.

Endret av G
Lenke til kommentar

Da vet vi hvorfor det blinker gult lys.

 

:nei::rofl:

Men man vet jo ikke om statens veiveisen har samme systemer som USA, så på den måten kan man aldri være sikker. Med mindre man jobber der selvsagt.

 

Hehe, her så er det alltid minst ett kryss som blinker gult, og når de har fiksa det så er det et annet som begynner å blinke,

Lenke til kommentar

Det fordrer en ekstra oppgave på sentralen. Som igjen trafikkpolitiet må ringe/tekste inn spesifikkasjoner om hvor de ønsker en endring av lysreguleringen. Med riktig utstyr i bilen, så kan jo trafikkpolitiet fikse endringen selv på strak arm.

 

Har ikke disse bilene allerede en kryptert kommunikasjon med sentralen? Om den sentrale datamaskinen ga grønne lys til utrykningskjøretøy med blålys påslått basert på gps posisjon hadde da ikke det vært så dårlig løsning, og trenger ikke nødvendigvis gi mer arbeid til menneskene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...