Gå til innhold

– Skjønner ikke hvordan det er mulig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spennende at plankton når helt opp til 350 km over jorda. Det er innenfor exosfæren så det er ikke helt lufttomt der, men tettheten trykket er i hvert fall ekstremt lav, ca 10-12 atm.

Dette sier også litt om hvordan plankton, liv, kan spre seg i rommet, omtrent som sporer fra en røyksopp i bris. Solvinden blåser ofte deler av exosfæren av gårde utover i solsystemet og videre utover. Dette avslører mer av hvordan liv kan spres fra en planet og utover i rommet, potensielt til andre stjernesystemer. På samme måte kan det i jordas tidlige historie ha blitt spredt fra andre stjernesystemer og hit. Måten det kan ha kommet seg utenfra og hit mot solvinden er via kometer og meteoritter.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-vpGeLVii

Hvis sjøplankton, bakterier og andre enkle organismer kan overleve i verdensrommet, så kan det bety at livet på Jorda kanskje stammer fra stjernene, og at livet som fenomen er eldre enn planeten vår.

 

Jeg tror nok at den allmenne vitenskaplige oppfatningen er at livet på jorden stammer fra meteoritter som har truffet planeten vår for ca 3,5 milliarder år siden. Meteorittene har inneholdt bakterier og alger. Evolusjonen tok seg av resten.

Lenke til kommentar

 

Hvis sjøplankton, bakterier og andre enkle organismer kan overleve i verdensrommet, så kan det bety at livet på Jorda kanskje stammer fra stjernene, og at livet som fenomen er eldre enn planeten vår.

 

Jeg tror nok at den allmenne vitenskaplige oppfatningen er at livet på jorden stammer fra meteoritter som har truffet planeten vår for ca 3,5 milliarder år siden. Meteorittene har inneholdt bakterier og alger. Evolusjonen tok seg av resten.

Kilde? Etter det jeg har lest mener forskerne at det har kommet aminosyrer og enkle proteiner fra rommet, men cellene oppstod her.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spennende at plankton når helt opp til 350 km over jorda. Det er innenfor exosfæren så det er ikke helt lufttomt der, men tettheten er i hvert fall ekstremt lav, ca 10-12 atm.

 

Dette sier også litt om hvordan plankton, liv, kan spre seg i rommet, omtrent som sporer fra en røyksopp i bris. Solvinden blåser ofte deler av exosfæren av gårde utover i solsystemet og videre utover. Dette avslører mer av hvordan liv kan spres fra en planet og utover i rommet, potensielt til andre stjernesystemer. På samme måte kan det i jordas tidlige historie ha blitt spredt fra andre stjernesystemer og hit. Måten det kan ha kommet seg utenfra og hit mot solvinden er via kometer og meteoritter.

 

 

Hvordan får du til å måle tetthet med en enhet for trykk, egentlig? Så vidt jeg ser sier det nada om tettheten til til "lufta" rundt romstasjonen direkte, bare fordi trykket er lavt. Det blir implisitt pga. trykket, men du kan vel likevel ikke oppgi tettheten i atm...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...