Gå til innhold

Se el-flyet ta av vertikalt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

GL-10 er et modellfly med 3 meters vingespenn, mens hver av rotorene på V-22 Osprey er 11 meter i diameter.
Disse 10 små motorene er nok elektriske, men GL-10 er egentlig et dieselelektrisk hybridfly.
Mer detaljer i denne artikkelen:
http://www.extremetech.com/extreme/188338-nasas-electric-vertical-takeoff-airplane-takes-first-flight-aims-to-eventually-replace-the-helicopter
(Tar jeg ikke feil så har Andrull noen kommentarer i den artikkelen).

 

I følge dokumentene fra NASA som det linkes til i artikkelen så er det bare 2 av de 10 motorene som brukes under vanlig horisontal flyvning, mens effektbehovet femdobles under vertikal flyving. For å beholde flydyktigheten mens vingene vris så må hele vingene utsettes for luftstrøm, derfor har de valgt 10 små motorer og propeller fremfor 2 eller 3 store.

En fordel med små propeller er at de kan lande som et vanlig fly uten å ha understell på stylter.

http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20140001088.pdf

Endret av Frobe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er feil at "løftet produsert av en «vanlig» motor med fossilt drivstoff er enormt sammenlignet med det du får fra en elektrisk motor".

 

En elektromotor er betydelig sterkere (kW/kg) enn en typisk stempelmotor, og gjerne også bedre enn turbojetmotorer. Elmotorer er å foretrekke fremfor forbrenningsmotorer i fly da de er mye mer pålitelige, langt enklere å vedlikeholde, og støyer mye mindre.

 

Problemet med elmotorer er å lagre energien de skal bruke. Batterier er fremdeles langt mindre effektive (energilagringskapasitet/masse) enn tradisjonelle tanker med flytende drivstoff. Solcellepanel har begrenset effekt, selv om ubemannede Pathfinder fint holder seg (høyt!) oppe hele dagen, og bemannede Solar Impulse har vært oppe i over 26 timer i strekk.

 

Men se på moderne modellfly, det aller meste er el-drevet i dag :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke artikkelforfatteren helt har forstått dimensjonsforskjellen mellom et stort modellfly og et stort helikopter på mange tonn da han kjapt skrev artikkelen.

Effektiviteten i en jet-turbin er mye lavere enn i en elektromotor, men effekten er likevel enorm siden de kan pøse på med drivstoff på en annen måte enn stempelmotorer.

Det er dårlig utvalg i lette elektromotorer i denne effektklassen (som kan løfte mange tonn helikopter) i dag siden det ikke er et marked for det, men hvem vet om 10 år?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...