Gå til innhold

Nettgigant lanserer kortbetaling til mobilen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Amazon har vokst seg fra nettbokhandel til netthandelsgigant, og mange mener nå selskapet er blitt for stort og mektig."

 

For hvem..? Misunnelige konkurrenter? Hvis et selskap vokser seg enormt uten å bryte lover/regler og med en OK etikk i behold, betyr det jo bare at de er best, og da fortjener de veksten - da er det ikke noe som heter _for_ stor.

Lenke til kommentar

Det er nettopp det som er problemet. Amazon er så stort på enkelte markedsområder at de begynner å komme på kant med loven (konkurranselovgivning). Etikken har ofte en sammenheng med loven. Stadig flere mener de er for store i betydningen at de enten misbruker sin størrelse bevist eller størrelsen bare gir negative ringvirkninger uten direkte intensjon.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er nettopp det som er problemet. Amazon er så stort på enkelte markedsområder at de begynner å komme på kant med loven (konkurranselovgivning). Etikken har ofte en sammenheng med loven. Stadig flere mener de er for store i betydningen at de enten misbruker sin størrelse bevist eller størrelsen bare gir negative ringvirkninger uten direkte intensjon.

Men det er jo derfor man har et lovverk og rettsvesen. Granted, det er ikke alltid det fungerer, men det er det nærmeste vi kommer - så man må nesten bare stole på at dersom de går over streken så vil rettsvesenet ramme dem passende. Det går ikke an å kritisere noen for å være store bare fordi de er store, men gjør de noe upassende kan dette selvsagt kritiseres og rettsforfølges. Det skal mye til å bli så stor at du er større enn loven(selv om det vel er nesten mulig i praksis).

Lenke til kommentar

 

Det er nettopp det som er problemet. Amazon er så stort på enkelte markedsområder at de begynner å komme på kant med loven (konkurranselovgivning). Etikken har ofte en sammenheng med loven. Stadig flere mener de er for store i betydningen at de enten misbruker sin størrelse bevist eller størrelsen bare gir negative ringvirkninger uten direkte intensjon.

Men det er jo derfor man har et lovverk og rettsvesen. Granted, det er ikke alltid det fungerer, men det er det nærmeste vi kommer - så man må nesten bare stole på at dersom de går over streken så vil rettsvesenet ramme dem passende. Det går ikke an å kritisere noen for å være store bare fordi de er store, men gjør de noe upassende kan dette selvsagt kritiseres og rettsforfølges. Det skal mye til å bli så stor at du er større enn loven(selv om det vel er nesten mulig i praksis).

 

 

Å mene at markedet har bedre av at ett selskap ikke er så stort og mektig er ikke det samme som at det forekommer lovbrudd, eller en direkte kritikk av selskapet som sådan.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Det er nettopp det som er problemet. Amazon er så stort på enkelte markedsområder at de begynner å komme på kant med loven (konkurranselovgivning). Etikken har ofte en sammenheng med loven. Stadig flere mener de er for store i betydningen at de enten misbruker sin størrelse bevist eller størrelsen bare gir negative ringvirkninger uten direkte intensjon.

Men det er jo derfor man har et lovverk og rettsvesen. Granted, det er ikke alltid det fungerer, men det er det nærmeste vi kommer - så man må nesten bare stole på at dersom de går over streken så vil rettsvesenet ramme dem passende. Det går ikke an å kritisere noen for å være store bare fordi de er store, men gjør de noe upassende kan dette selvsagt kritiseres og rettsforfølges. Det skal mye til å bli så stor at du er større enn loven(selv om det vel er nesten mulig i praksis).

 

 

Å mene at markedet har bedre av at ett selskap ikke er så stort og mektig er ikke det samme som at det forekommer lovbrudd, eller en direkte kritikk av selskapet som sådan.

 

AtW

 

Det var derfor jeg åpnet med "Amazon har blitt for stor og mektig" For hvem..?

 

Jeg er overhodet ikke sikker på at de som mener det har forbrukers beste til hensikt - massene hadde ikke handlet fra amazon om ikke amazon ga dem det de vil ha.

Om de gir forbrukeren de h*n vil ha og har massiv omsetning som resultat, så fungerer det vel egentlig akkurat slik det skal, så blir det opp til konkurrentene å bli bedre om de vil ha en kakebit.

Lenke til kommentar

Loven har noen klare krav og noen som er mye mer opp til tolkning. Jeg bare observerer at stadig flere kritiserer selskapets praksis (som de er i stand til på grunn av sin størrelse). Amazon er forsåvidt langt i fra alene om å motta kritikk relatert til størrelse og bruk av markedsmakt.

 

Det virker som ting ofte går ganske langt og lenge ut over folks moralske grenser før det blir fulgt opp av etterforskning og rettsystemet og til slutt dom og eventuelt straff.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det er nettopp det som er problemet. Amazon er så stort på enkelte markedsområder at de begynner å komme på kant med loven (konkurranselovgivning). Etikken har ofte en sammenheng med loven. Stadig flere mener de er for store i betydningen at de enten misbruker sin størrelse bevist eller størrelsen bare gir negative ringvirkninger uten direkte intensjon.

Men det er jo derfor man har et lovverk og rettsvesen. Granted, det er ikke alltid det fungerer, men det er det nærmeste vi kommer - så man må nesten bare stole på at dersom de går over streken så vil rettsvesenet ramme dem passende. Det går ikke an å kritisere noen for å være store bare fordi de er store, men gjør de noe upassende kan dette selvsagt kritiseres og rettsforfølges. Det skal mye til å bli så stor at du er større enn loven(selv om det vel er nesten mulig i praksis).

Å mene at markedet har bedre av at ett selskap ikke er så stort og mektig er ikke det samme som at det forekommer lovbrudd, eller en direkte kritikk av selskapet som sådan.

 

AtW

Det var derfor jeg åpnet med "Amazon har blitt for stor og mektig" For hvem..?

 

Jeg er overhodet ikke sikker på at de som mener det har forbrukers beste til hensikt - massene hadde ikke handlet fra amazon om ikke amazon ga dem det de vil ha.

Om de gir forbrukeren de h*n vil ha og har massiv omsetning som resultat, så fungerer det vel egentlig akkurat slik det skal, så blir det opp til konkurrentene å bli bedre om de vil ha en kakebit.

Les om historien til amerikanske duPont. Pga stor markedsandel har de mange ganger blitt oppdelt uten at de har gjort noe "galt".

De gjør det så bra at de gang på gang vokser seg for store.

 

Jeg er enig i at ingen ikke bør straffes for å gjøre det for bra, men husk at dette er SELSKAP og ikke personer. Det er bedre at de deles opp litt enn at de blir for mektige ovenfor forbrukere og stat.

Lenke til kommentar

nei, magnetstripen på nye kort kan ikke lengre brukes i norge.

 

Ok, da vet jeg det, men det forhindrer vel ikke bruk av denne kortleseren i Norge,

da jeg regner med at stripen fortsatt fungerer viss man er i ett land som ikke har chipleser,

eller er det noe lovverk som ikke tillater bruk av magnetstripe i Norge?

Lenke til kommentar

 

nei, magnetstripen på nye kort kan ikke lengre brukes i norge.

Ok, da vet jeg det, men det forhindrer vel ikke bruk av denne kortleseren i Norge,
da jeg regner med at stripen fortsatt fungerer viss man er i ett land som ikke har chipleser,
eller er det noe lovverk som ikke tillater bruk av magnetstripe i Norge?

 

 

Stripen på norske kort fungerer vel fortsatt like fint som de alltid har gjort, det er vel heller terminalene i bruk her til lands som ikke vil lese dem men heller chip (jeg har fått beskjed av flere terminaler "kan ikke lese chip, prøv stripe"). Så hvis Amazons leser er bygd for å lese stripe, så kan den nok lese norsk stripe - infoen er der(hvorfor skulle vi ellers fortsatt få kort med stripe?).

Endret av toth
Lenke til kommentar

Ingen som reagerte på at et kjøp kom med 2,5% avgift?

"Hei, det blir 1000kr, pluss 25 kr i avgift til vår betalingsleverandør. Det må du betale selvfølgelig."

Tror du det er gratis når du betaler med kort på Rimi og Elkjøp her hjemme? Det er det altså ikke, men gebyret er gjerne bakt inn i prisen. Når man setter en ut-pris på en vare tar man ikke bare innpris i betraktning, men også alle andre utgifter ifb med salget - frakt, lager, arbeidstid og alle mulige avgifter og gebyrer.

 

For noen som skal selge litt t-skjorter på en festival eller pannekaker på en stand er ikke 2,5% mye sammenlignet med å skaffe seg et tradisjonelt system fra NETS/bankaxept etc.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Leide trådløs terminal noen mnd i fjor,mener jeg betalte 7-800 kr mnd.

2,5% er kan være billig hvis man selger littegranne, men med en gang man omsetter for mer enn et par 10 000kr blir det fort dyrere.

Til bruksområdene tskjorte og pannekakesalg passer den nok bra

Selger man for inntil 30.000,- / mnd er det ca. like dyrt som den du leide.

(2,5 % av 30.000,- er 750,-)

Endret av Malmern
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...