Gå til innhold

STORTEST: Sju toppmodeller


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel!

Jeg har selv en Lumia 930, og jeg liker å filme på konsert.

Det artikkelen glemmer å nevne, og det er ganske pussig i denne sammenhengen, er at Lumia 930 har fire mikrofoner og mulighet for å ta opp dolby surround-lyd når man filmer.

 

Den første telefonen som etter min mening kunne brukes til å filme på konsert, var Lumia 920, den første telefonen med optisk bildestabilisering.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hadde selv en bra erfaring med Nokia Lumia 925 på konsertopptak. Veldig god lyd, men litt småproblemer med fokus som vandret litt. Og på opptak av fyrverkeri på kort avstand fikk jeg god effekt av drønnene, mens på andre telefoner ble lyden til kinaputter....

Problemet er at etter 9-10mnd er det niks mere lyd på opptakene fra telefonen, kun veldig svak og skurrende lyd i bakgrunnen. :-(

Lenke til kommentar

Jeg har lagt ut en del konsertvideoer på youtube-kanalen min. Noe er filmet med Lg optimus 3d, men der er lyden dårlig. Det er forøvrig 3d-video.

 

Det begynte å ta seg opp da jeg fikk Lumia 920.

De aller fleste videoene er filmet med denne.

 

De siste nye videoene. lastet opp i august i år er filmet med Lumia 930.

Jeg husket ikke å skru på surroundlyd før på den siste videoen jeg tok.

 

https://www.youtube.com/user/ottoen1

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Co0O: Opptakene er gjort under ulike forhold, ja. Dette påvirker først og fremst bildekvaliteten. Samtlige konserter var av det tidvis svært bråkete slaget, der ørepropper måtte til. Poenget er at du kan bruke en "vanlig telefon" på en hvilken som helst av disse konsertene, og komme hjem med et grøtete opptak. Det er kun tre unntak som gir akseptabel lydkvalitet.

 

Vær også klar over at vi har langt mer video fra alle telefonene enn vi publiserer her. Disse er med i bedømmingen, men vi legger ikke ut mer enn noen korte klipp fordi dette er konsertopptak og vi ønsker å holde oss innenfor sitatretten. Å stille opp sju personer i "sweet spot" med hver sin telefon er både vanskelig gjennomførbart, og dyrt. Med tanke på varierende lysforhold, røykmaskiner og tidvis svært dynamisk innhold på scenen, vil det være nesten umulig å få det samme opptaket fra sju samtidige enheter.

 

Ut fra erfaringene vi har gjort med disse telefonene på flere titalls konserter i løpet av sommeren, mener vi dette er den riktige rangeringen. Og selv uten å ha med alt materialet skulle det være godt hørbart at lyden skranter fra og med iPhone 5S og ned.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Argumenterer ikke mot at Nokia 1020 er den beste kamera mobilen, eller ikke.. Men å kåre den eventuelt beste kameramobilen, til beste konsert tlf, bare pga. av det brae kameraet bli feil..

 

-Hva om det regner? Vil ikke da egenskapene til Sony Z2 og Samsung S5, å at dem er vanntet da komme bra med?

-Hva om konserten er i natterstid, med dårlig lys? (Vil itte da lys følsomheten til HTC M8 da komme godt med?

-Hva med det faktum at man på konserter er gjærne i mangel på vesker osv? Vil ikke da størrelsen på Apple 5S, Sony Z1 compakt osv, da komme godt med?

-Hva med panarama effekt/bilder?

-Lukke tid, for raske bilder..

-Rask fokus.. Progresiv fokus?

^^ Føler selv at mange av de punktene ovenfor her, burde ha fått større vekt, ein "best kamera", ass. ;)

Lenke til kommentar

De telefonene ble valg laget og designet av Nokia, og ikke MS?

 

Ellers er det ikke dumt å holde seg til en nisje når du ikke klarer å være god nok på det andre (og på kamera og lyd-siden er det knapt andre). Det er et brutalt marked, og det er nok ikke dumt å være best i visse grener. Da vil det alltids være NOEN som kjøper telefonene, i det minste.

Lenke til kommentar

@.:CyberMan:. Det er helt klart mange ting som kan vurderes.

 

Vi lurte på om vi skulle ta med egenskaper som vanntette chassis, men kom frem til at vi ønsket en ren og spisset vinkling på denne samletesten. Det har å gjøre med at forskjellene mellom mobilene i utgangspunktet er så store. Vanntett eller ikke får bli en vurdering hver enkelt gjør i etterkant - dette er de som gjør de beste opptakene under bråkete og vanskelige omgivelser.

 

Vår erfaring er at lysfølsomheten i HTCs UltraPixler er en smule oppskrytt. Kameraet virker greit i dårlig belysning, men til tross for mer enn ti ganger så mange punkter på brikken, tar likevel Lumia 1020 innersvingen på det i de fleste sammenhenger.

 

Størrelsen faller også utenfor en slik oversikt som dette - det er umulig å gjøre alle tilfreds med en slik samler. Skulle vi tatt med størrelse, vanntetting, design osv. hadde vi endt opp med et veldig synsete resultat, der det som etter vår mening er den store nyheten drukner; nemlig at noen telefoner faktisk takler disse forholdene. Forhold de fleste av oss har blitt vant til å ikke forvente noe særlig av et mobilkamera i.

 

Panoramabilder slik dagens mobiler kan fange dem fungerer kun på en god måte i relativt stillestående omgivelser, ettersom det er mange bilder som sys sammen. Det kan være kjekt å ha i noen situasjoner, men ikke der omgivelsene endrer seg løpende, slik som på konsert.

 

Lukkertid er et moment som kunne vært med, og vi vurderte om vi skulle ta med stillbildefunksjonalitet her også, men kom frem til at dette allerede for en stor del var dekket i forrige samletest.

 

Rask fokus er også en ting vi som regel kommer innom i vanlige tester og samletester, men vi har med en liten bit om det i denne testen også. Kamera-appen på Lumia-telefonene er den eneste som lar deg låse "evighetsfokus", slik at telefonen ikke fokuserer på hårmanken foran deg, i stedet for det du sikter på. Med avstanden man ofte har til motivet ved filming fra store folkemengder er det en viktigere egenskap enn rask fokusering, etter vår vurdering.

 

Til dere som mener at filming under konsert er en uting - det kan godt være, men poenget i denne testen handler ikke kun om konserter, det handler om alle typer filming med høyt lydtrykk. Disse egenskapene kan like gjerne være nyttige ved filming av motorsport, på 17. mai eller helt andre støyete omgivelser :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg filmer ikke på konsert, men når de to Lumia-telefoner er best til dette, betyr det at de også er best til all annen fotografering og filming. Jeg har i sommer benyttet min Lumia 1020 til all fotografering med kjemperesultat, har aldri tidligere hatt så stor glede av feriefotografering som i år, selv om jeg tidligere har benyttet både systemkamera og gode kompaktkamera. Hvorfor ? Fordi jeg alltid har meg mobilen og dermed et meget godt kamera, fordi de manuelle innstillingsmulighetene er enkle og fordi Lumia 1020 sine 41 megapixler gir mulighet til å ta ut zoome inn del av bildet etter at det er tatt og lage utsnitt med god kvalitet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...