Gå til innhold

Dette er de fem mest populære trådløse ruterne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

RT-AC66U og RT-AC68U har ikke samme design? RT-AC68U er vesentlig tykkere, og har påtvunget fot så den må stå, portene er også lagt opp etter dette og stikker derfor ut på det som ville ha vært undersiden på RT-AC66U.

 

De gjorde akkurat samme feil i testen av 68

"RT-AC68U ser kliss lik ut som forgjengeren"

Ironisk nok er det et bilde like ved dette som tydelig viser at det ikke er samme design

Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter en ny ruter, men lurer om det er verd og vente til Asus RT-AC87 kommer istedet for å gå for en snart "utdatert" modell?

Flytta inn i leiligheten tidlig i sommer og har akkurat får lagt opp fiber og tenker på å oppgradere fra 25/25 Mbit/s som vi har i sameie nå til 100/100 Mbit/s.
Nå har jeg en 8-9år gammel Linksys wrt54GL som midlertidig løsning, så jeg klarer meg.

https://prisguiden.no/produkt/asus-rt-ac87-214030

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter en ny ruter, men lurer om det er verd og vente til Asus RT-AC87 kommer istedet for å gå for en snart "utdatert" modell?

 

Flytta inn i leiligheten tidlig i sommer og har akkurat får lagt opp fiber og tenker på å oppgradere fra 25/25 Mbit/s som vi har i sameie nå til 100/100 Mbit/s.

Nå har jeg en 8-9år gammel Linksys wrt54GL som midlertidig løsning, så jeg klarer meg.

 

https://prisguiden.no/produkt/asus-rt-ac87-214030

 

Da er det kanskje påtide å oppgradere? wrt54GL klarer bare 25-35Mbit/s ut mot internett.

Lenke til kommentar

Skal ha meg en ny router, siden jeg ikke greier mer en 78Mbit\s ut mot internett med 5ghz. rund 50 med 2.4ghz . Har pr.dags dato en 300\300 linje.

 

Det jeg lurer på om hvor høy hastighet er det mulig og få på et trådløst nett, f.eks om jeg kjøper en ac router?

 

på de stasjonære pc\ene som er kablet greier jeg 300\300

Lenke til kommentar

 

Jeg er på utkikk etter en ny ruter, men lurer om det er verd og vente til Asus RT-AC87 kommer istedet for å gå for en snart "utdatert" modell?

 

Flytta inn i leiligheten tidlig i sommer og har akkurat får lagt opp fiber og tenker på å oppgradere fra 25/25 Mbit/s som vi har i sameie nå til 100/100 Mbit/s.

Nå har jeg en 8-9år gammel Linksys wrt54GL som midlertidig løsning, så jeg klarer meg.

 

https://prisguiden.no/produkt/asus-rt-ac87-214030

Da er det kanskje påtide å oppgradere? wrt54GL klarer bare 25-35Mbit/s ut mot internett.

 

Ja, som jeg skriver så er denne løsningen kun midlertidig til jeg finner en ruter jeg vil ha.

Endret av MajoNess
Lenke til kommentar

Jeg er på utkikk etter en ny ruter, men lurer om det er verd og vente til Asus RT-AC87 kommer istedet for å gå for en snart "utdatert" modell?

 

Flytta inn i leiligheten tidlig i sommer og har akkurat får lagt opp fiber og tenker på å oppgradere fra 25/25 Mbit/s som vi har i sameie nå til 100/100 Mbit/s.

Nå har jeg en 8-9år gammel Linksys wrt54GL som midlertidig løsning, så jeg klarer meg.

 

https://prisguiden.no/produkt/asus-rt-ac87-214030

I og med at nye toppmodeller pleier å være priset høyt i starten vil jeg påstå at det er mer fornuftig å kjøpe en "utdatert" modell nå, eventuelt rett etter at den nye har kommet. Se f.eks prishistorikken for RT-AC66U.

Og rutere som kommer i den nærmeste tiden bruker trådløse chipsets som ble utviklet i fjor. Disse chipsetene ble dermed utviklet før 802.11ac-standarden ble spikret i januar 2014. Så en moden ac-ruter for fremtiden får du nok ikke se før det har gått ytterligere et års tid. ;)

Lenke til kommentar

 

Jeg er på utkikk etter en ny ruter, men lurer om det er verd og vente til Asus RT-AC87 kommer istedet for å gå for en snart "utdatert" modell?

 

Flytta inn i leiligheten tidlig i sommer og har akkurat får lagt opp fiber og tenker på å oppgradere fra 25/25 Mbit/s som vi har i sameie nå til 100/100 Mbit/s.

Nå har jeg en 8-9år gammel Linksys wrt54GL som midlertidig løsning, så jeg klarer meg.

 

https://prisguiden.no/produkt/asus-rt-ac87-214030

I og med at nye toppmodeller pleier å være priset høyt i starten vil jeg påstå at det er mer fornuftig å kjøpe en "utdatert" modell nå, eventuelt rett etter at den nye har kommet. Se f.eks prishistorikken for RT-AC66U.

Og rutere som kommer i den nærmeste tiden bruker trådløse chipsets som ble utviklet i fjor. Disse chipsetene ble dermed utviklet før 802.11ac-standarden ble spikret i januar 2014. Så en moden ac-ruter for fremtiden får du nok ikke se før det har gått ytterligere et års tid. ;)

 

Ja det er jo ofte bedre med siste generasjon av gammel teknologi enn den første av den nye. Hmm..

Lenke til kommentar

Skal ha meg en ny router, siden jeg ikke greier mer en 78Mbit\s ut mot internett med 5ghz. rund 50 med 2.4ghz . Har pr.dags dato en 300\300 linje.

 

Det jeg lurer på om hvor høy hastighet er det mulig og få på et trådløst nett, f.eks om jeg kjøper en ac router?

 

på de stasjonære pc\ene som er kablet greier jeg 300\300

 

AC66 skal klare rundt 1.3Gbit på AC.

Lenke til kommentar

Jeg hadde håpet på å kjøpe en router til rundt 500 kr. Finnes det noen som har grei kvalitet i den prisklassen, eller bør jeg ligge unna de?

 

Sorterte det slik for deg. Dobbeltsjekk med prisguiden før du kjøper noe - da Komplett.no langt i fra alltid er så rimelige på utstyret.

 

 

Silt på ASUS + TP-Link, samt kriterie over kr 530,-:

https://www.komplett.no/search?bn=10273&category=10273_Nettverksprodukter&manufacturer=TP-Link&manufacturer=ASUS&pricegross.omax=2290.0&pricegross.omin=299.0&q=*%3A*&ref=cat-left&sort=Price%3AASCENDING&subcategory=10282_Routere&pricegross.min=530&pricegross.max=2290

 

Jeg har sett en god review på en TP-Link med N-standarden på WiFi. Husker ikke modellnavnet. Så plukk deg ut et par-tre modeller du tror ligger i prisleie ditt og google litt omkring hver enkelt modell du har i søkelyset.

 

Ellers har ASUS vært veldig gode veldig lenge nå, så ASUS er langt i fra feil valg. Men, bang-for-the-bucks tanken, så kan det hende enkelte modeller fra andre merker også treffer deg. Det er kun du som vet hvilke krav du selv sitter med. Foreløpig ser vi at prisleiet ditt ligger omkring kr 500,-

 

Ser ut til at du kan få noe til den prisen om du følger en god stund med på tilbud, eller så må du kanskje legge på en kr 200 - kr 400.

Endret av G
Lenke til kommentar

Noen som anbefaler en av disse, som ikke har 'backdoor'?

Leste om folk som trudde Linksys WRT1900AC kunne ha denne "buggen" fra NSA.

 

Det beste alternativet er da å flashe en selv, men da må du enten A velge en router som har støtte for 3 parts firmware ala DD-WRT, Gargoyle, Tomato eller OpenWRT.

Alternativt kan du ta en gammel PC, skaffe 2x nettverkskort og benytte deg av PFSense, her har ikke NSA eller produsenten så veldig stor innflytelse enda.

 

Lenke til kommentar

Faren for at NSA har "infisert" routere på generelt grunnlag tror jeg er liten. Det som kom opp, var jo at NSA snappet opp selve foresendingen, og modifiserte hardware målrettet mot enkelte kunder/stater. Og om de har en generell "infisering" av hardware f.eks via en av brikkeprodusentene (altså ikke nødvendigvis mot router produsenten), så hjelper det lite med en flash med 3-parts firmware.

 

Anbefaler uansett alle å finne en router med som er innenfor de tekniske spesifikasjonene man ønsker (lan/wifi/usb etc), og flashe med dd-wrt. Du får et enkelt og greit gui, og kan stille på det meste man kan forvente av en router.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...