Gå til innhold

Nå er den nye USB-kontakten klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Veldig positivt dette, men blir jo en lang overgang i og med at kontakten ikke er bakoverkompatibel. Kan jo spørre seg om dette vil ta av i det hele tatt? Det er også synd at de går for en tynn og skjør komponent (plate) i selve kontaktpunktet på enheten, kontra å ha denne på kabelen som tross alt kan byttes til en billig penge og de fleste tross alt vil ha X-antall av innen kort tid. Håper den kontaktplaten er temmelig solid og ikke ender opp med å bøye / knekke.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig positivt dette, men blir jo en lang overgang i og med at kontakten ikke er bakoverkompatibel. Kan jo spørre seg om dette vil ta av i det hele tatt? Det er også synd at de går for en tynn og skjør komponent (plate) i selve kontaktpunktet på enheten, kontra å ha denne på kabelen som tross alt kan byttes til en billig penge og de fleste tross alt vil ha X-antall av innen kort tid. Håper den kontaktplaten er temmelig solid og ikke ender opp med å bøye / knekke.

 

Slik?

lightning_plug_flare.jpg

 

Noen av grunnen kan jo være at FlashSticks kansje ikke har å godt av å ha en slik plugg stikkende ut overalt og derfor blir offer for slitasje og skader, da er den utgaven i artikkelen ofte mer beskyttet i så måte siden pluggen er omsluttet av enheten.

 

Men det er jo litt idiotisk at den er designet slik at man bare bruker "halvparten" av kabelen? Men kanskde dette endrer seg etter hvert.

Endret av Zepticon
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Dette er et stort fremskritt!

Å ha 100w tilgjengelig i USBen er jo fantastisk.

 

Men USB kabelen som skal lede 20A gler jeg meg til å se :p

 

Ja dette er et godt poeng. Kontakten er mindre en micro-USB, ledningsevnen kan umulig nå 20A, det er jo minimum en 1,8 kvadrat millimeter tykk kobber leder. Så de øker kanskje spenningen for å nå denne effekten, hva skjer da når man bruker det forspeilede adapteret og kobler til "gammelt" (altså utstyr kjøpt over jul 2015) utstyr.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke at folk knoter og prakkes med å sette inn USB (om det er A, B, mini eller micro) pluggen. Kanskje om det er noe uvanlig med den som Nexus 7 sin kontakt som er opp ned, men om du kjøperproduktet er dette noe du lærer etter den første feilen. Trist å se hvordan markedet gjør ting så bruker vennlig at det ikke er behov for å lære eller kunne noen ting lenger.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men det er jo litt idiotisk at den er designet slik at man bare bruker "halvparten" av kabelen? Men kanskde dette endrer seg etter hvert.

Man trenger ikke bruke bare halvparten av kabelen, selv om bare halvparten av pinnene blir brukt. Det mest logiske er at hvert pin-par er koblet sammen bare noen mm lengre bak i selve støpselet (eller koblet til samme sted på kretskortet, bak på kontakten).

 

Jeg forstår ikke at folk knoter og prakkes med å sette inn USB (om det er A, B, mini eller micro) pluggen. Kanskje om det er noe uvanlig med den som Nexus 7 sin kontakt som er opp ned, men om du kjøperproduktet er dette noe du lærer etter den første feilen. Trist å se hvordan markedet gjør ting så bruker vennlig at det ikke er behov for å lære eller kunne noen ting lenger.

Nei. Da har du ironisk ikke nok erfaring. For det har ikke nødvendigvis noe med læring å gjøre. Med hundrevis av slike enheter så er det ikke alltid lett å vite/huske hvordan hver og en har plassert USB-kontakten sin (og noen kan jo også plasseres litt forskjellig slik at orienteringen forandres også). Og ens egne enehter en en ting, men hva med noe alle andre bruker?

 

Spesielt de på høykant er tricky i gjette seg til (eller de med opp-ned kontakt), da de kan være orientert begge veier. Og i mange situasjoner så er det ikke mulig å visuelt se orienteringen.

 

Du må rett og slett føle deg frem. Måtte det være bak HTPCen, TVen, arbeidsstasjonen, forsterker, ekstern disk i sitt skap og mye mye annet enn bare en bærbar PC. For bærbar PC og mobil er ganske grei, selv om du må beføle støpselet for å finne ut hvilken vei det er orientert i mørket. Ikke alltid like kult, og ender som regel med at jeg skrur på lyset da jeg ikke gidder å gjøre en bommert.

 

Ja, faktisk så kan det være vanskelig nok å finne ut hvilken kontakt som er USB-kontakten når du bare kan føle deg frem (alt for ofte), og hadde du kunne koble den inn begge veier, så er mye tid og frustrasjon spart.

 

For det er ikke å få i et USB-støpsel, med USB-kontakten du har rett foran deg, i god belysning, som er problemet...

Endret av Andrull
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Veldig positivt dette, men blir jo en lang overgang i og med at kontakten ikke er bakoverkompatibel. Kan jo spørre seg om dette vil ta av i det hele tatt? Det er også synd at de går for en tynn og skjør komponent (plate) i selve kontaktpunktet på enheten, kontra å ha denne på kabelen som tross alt kan byttes til en billig penge og de fleste tross alt vil ha X-antall av innen kort tid. Håper den kontaktplaten er temmelig solid og ikke ender opp med å bøye / knekke.

Det er mange fordeler med å ha ha "hunn" på kabelen, det beskyter lederene mot skader og kortslutning på den enheten som får definitivt mest juling, sånn som lightingkontakten er vel ikke passiv, blant annet for å hindre skade av kortslutning, men det er også en svært dyr ledning.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette er et stort fremskritt!

Å ha 100w tilgjengelig i USBen er jo fantastisk.

 

Men USB kabelen som skal lede 20A gler jeg meg til å se :p

 

Nå er det vel ikke tenkte å kjøre med 5V hvis en skal ha de effektene. Det vil fortsatt bli 2 A ved 5 V (10 W), men hvis enheten støtter det kan en øke strømmen til 5A men da med enten 12V (60W) eller 20V (100W). Det blir nok litt som med Power over Ethernet (PoE) i dag hvor det også gjøres litt på samme måte.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere kunder som har skadet kontaktplaten i Micro-USB porten, men det sier vel kanskje mer om kunden enn om kontakten. Selv har jeg hatt et inntrykk av at den er veldig skjør, men har selv til gode å ødelegge den annet enn at kontakten blir veldig løs relativt fort.

 

Jeg har også selv til gode å ta en kontaktplate i Micro-USB, men er ikke langt ifra på noen av enhetene her, vet også av erfaring fra utallige kunder at det er et kjent problem og at problemet her ikke ligger hos kundene for en gang skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...