Gå til innhold

15 myter om Mac


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apple laptoper kom med den største og mest brukervennlige touchpaden. Fortsatt idag er det PC produsenter som lever i år 2000 og lager egene scoll-felt i stedet for å integrere multitouch og gestures.

Akkurat den der går på smak og behag. Jeg direkte hater at jeg på macen min ikke kan lene hele hånden på touchpad feltet, sånn som jeg kan på mine bærbare pc'er. Jeg pleier å bruke alle fingrene på touchpadden, eller tre, eller to, veldig sjeldent bare en, og da er det ekstremt irriterende at gestures og slike ting står på.

Enten det er mac, eller PC, det første jeg gjør er å slå av det multitouch og gestures dritet, og gjør det slik at høyre klikk er lokalisert i høyre hjørnet av touchpadden, kontra 2 fingre.

Endret av Perrern
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Når man snakker om aluminumskabinettet til Macbook burde det nevnes at aluminium har også mange uheldige egenskaper som kabinett. Kanskje mest innlysende er at varmen spres overalt, og det kan ubehagelig å bruke. Det er også svært utsatt for skade, ingenting som tar imot støtet om den faller i bakken og det er ikke uvanlig at interne komponenter blir ødelagt selv om kabinettet ikke tar særlig skade. Det veier naturligvis mer enn plastikk, men her skal de ha for at sluttproduktene er slanke og relativt lette for hva man får. Det ser jo heller ikke feil ut, men det er absolutt ikke den mest robuste løsningen.

 

Magnesium rollcage ftw :-)

 

Ett tips til de som vil spille spill på sine Macs er programmer PlayOnMac. Dette gjør mange programmer som ellers ikke er mulige å bruke på mac brukbart.. Feks WoT :D

Hvordan er ytelsen på WoT i PlayOnMac? Det er veldig mye bugs og dårlig fps med høyere grafikk på PlayOnLinux som også bruker Wine. Tror nok WoT er like mye synderen som PlayonLinux/PlayOnMac/Wine, men hadde vært interessant å høre hva din erfaring er. WoT er ikke akkurat kjent for å være bra kodet. Endret av Occi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Par ting om praktisk design og funksjon:

 

Apple laptoper kom med den største og mest brukervennlige touchpaden. Fortsatt idag er det PC produsenter som lever i år 2000 og lager egene scoll-felt i stedet for å integrere multitouch og gestures.

Apple var også den første (så vidt jeg vet) til å kvitte seg med idiotiske kanaler for luft som var ofte asymmetriske, hadde inntak/eksos all slags rare steder, og brukte er felles åpning for begge to mellom skjermen og baksiden av maskinen. Denne åpningen kan ikke dekkes til med noe, og er så å si idiotsikker. Hvis noen ikke tror på meg se hva Samsung gjorde med sin ultrabook.

Skjermlås - per dags dato er det forstatt mange Windows laptoper som bruker stygge kroker til å holde skjermen lukket. Husker at i 2007-08 hadde Apple også slike, men de var magnetaktivert og kom frem i den siste centimeteren før skjermen ble lukket.

Apple var også veldig tidlig ute med EFI, dette forbløffer meg kanskje aller mest, for jeg kan ikke forestille meg at alle de store "old school" produsenter ikke skjønte at dette var fremtiden.

 

Og kanskje det viktigste - alle laptop produsenter bygget sine maskiner som om de var stasjonære, bare mer kompakt og flyttbar. Apple kvittet seg med optisk drev ganske tidlig, og integrerete RAM og SSD mye bedre uten å bruke standard formfaktor.

 

Dette er småting hver for seg, men til sammen ville hverken Air eller Pro maskinene være mulig uten dette. At hele PC verden kopierer disse løsningene er åpenbart og kan lett bevises.

 

"Fanboyisme" til side, jeg er mer forbannet på andre produsenter enn jeg er fornøyd med Apple. At alle var så hjernedød og som Jobs sa "lagde et produkt først, for å så prøve å finne et marked til den" og ikke vica versa betyr at det er kundene som lider, for i mange områder hadde ikke Apple noen skikkelige konkurrenter, og bortsett fra mobiltelefoni og mp3 spillere trenges det egentlig mer aggressiv oppførsel fra flere produsenter noe a-la Samsung.

 

Mange gode poeng her. Det som forbløffer meg, når jeg har tatt opp lignende argumenter, er at jeg alltid får "jammen, Apple var ikke først, det fantes en dings i år 1453 som kunne det". Da stiller jeg spørsmålet, hvorfor har ikke andre produsenter gjort det samme i DAG da?

 

Det handler ikke om å være først i alt, men om å levere en god og gjennomtenkt idé. Glassplata til Macbook faktisk en ganske stor faktor til jeg valgte Macbook Pro foran PC, til tross for jeg faktisk skulle ha den primært til spill. Jeg hadde nok fått høyere ytelse pr. krone, men på tidspunktet var det særdeles få andre maskiner til samme pris som kunne leveren nøyaktig de samme løsningene. For meg handler det heller ikke om pris - jeg sparer og venter istedet, enn å inngå kompromiss, på noe jeg bruker svært ofte.

 

Det er vell ganske sant at om du bruker like mye penger på en PC som en mac vil du få mer ytelse for penga.

 

Det er det ingen tvil om. Det er dog komponenter og løsninger som særdeles få andre produsenter har, som gjør at mange velger Mac. Det handler i bunn og grunn om behov og smak. OSX er som nevnt en grunn alene til jeg også ville ha Mac, selv om jeg er meget fornøyd med Windows.

 

 

Enten det er mac, eller PC, det første jeg gjør er å slå av det multitouch og gestures dritet

 

Hvis du uansett slår av multitouch, hvorfor irriterer den deg? Jeg derimot hater å gnikke 10km med styreflaten bare for å utføre noe en enkel finger gest kan gjøre.

 

 

Multitouch er fantastisk, hvordan man kan mislike dette forstår jeg ikke - men hver sin smak. Det er dog ful mulig å legge håndflaten på overflaten og fremdeles kunne bruke musepekeren uten problem. To fingre samtidig låses midlertidig multitouchen, og går i scrollmodus.

Endret av Woods
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv om jeg er selv foretrekker PC/Windows, har jeg ingen spesielt sterke negative følelser mot Apple ut over det at jeg synes de krever blodpris for oppgraderinger ut over grunnpakkene, og at de har en noe ufin politikk med feks å lodde minnebrikkene på billigere modeller.

 

Når det er sagt, får jeg litt vondt inni meg av folk som har gått fra PC/Windows til Mac-verdenen og skryter uhemmet av den voldsomme kvalitetsforskjellen, designen og stabiliteten på den nye Mac'en sin. Det skulle strengt tatt bare mangle, når snittprisen på en bærbar PC i Norge ligger et sted mellom 4 og 5 tusen kroner - bør man ikke være rakettforsker for å skjønne at en Mac til 10k har bedre byggekvalitet. 9-serien til Samsung eller de nye Lenovo Yoga Pro 2 maskinene er eksempler på PC'er i samme prisklasse som Mac, som leverer vel så bra ytelse, flott design og kvalitet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Det er vell ganske sant at om du bruker like mye penger på en PC som en mac vil du få mer ytelse for penga.

 

Det blir en vanskelig sak å diskutere ettersom du sikkert sikter til at mer for pengene betyr grafikkort, cpu, lagring og ram. Det er lett å finne en plastikkmaskin hvor de 4 punktene er bedre og rimeligere, men om du igjen skal finne en maskin som også har samme byggekvalitet, like bra batteritid, like bra skjerm, OS inkl i prisen og et objektivt sett bra utseende så nærmer windowsmaskiner seg veldig i pris.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det er vell ganske sant at om du bruker like mye penger på en PC som en mac vil du få mer ytelse for penga.

Det blir en vanskelig sak å diskutere ettersom du sikkert sikter til at mer for pengene betyr grafikkort, cpu, lagring og ram. Det er lett å finne en plastikkmaskin hvor de 4 punktene er bedre og rimeligere, men om du igjen skal finne en maskin som også har samme byggekvalitet, like bra batteritid, like bra skjerm, OS inkl i prisen og et objektivt sett bra utseende så nærmer windowsmaskiner seg veldig i pris.

 

Ja det er sant, Jeg tenker ytelsen, det du nevner, Cpu,ram,gpu osv. Jeg har ikke noe imot Mac det er jo selvfølgelig en bra maskin, Jeg for min del liker ikke og ha restriksjoner og derfor holder jeg meg til pc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er vell ganske sant at om du bruker like mye penger på en PC som en mac vil du få mer ytelse for penga.

Det blir en vanskelig sak å diskutere ettersom du sikkert sikter til at mer for pengene betyr grafikkort, cpu, lagring og ram. Det er lett å finne en plastikkmaskin hvor de 4 punktene er bedre og rimeligere, men om du igjen skal finne en maskin som også har samme byggekvalitet, like bra batteritid, like bra skjerm, OS inkl i prisen og et objektivt sett bra utseende så nærmer windowsmaskiner seg veldig i pris.

 

 

Macer er stort sett passe kompetitivt priset for tilsvarende maskiner (byggekvalitet, ytelse osv osv), i starten av produktsyklen. Hovedproblemet som forhindrer endel å gjøre ett godt kjøp når de velger mac er at utvalget er ganske lite, så om man ikke er heldig, og det som finnes passer svært godt så blir det unødvendig dyrt. Som feks om man har en skjerm, og trenger en enkel stasjonær, mac har ingenting som dekker det behovet, så man må hoppe opp på en "unødvendig dyr" imac. Men er en Imac-aktig maskin det du trenger, så er prisene stort sett helt greie i disse dager.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har opplevd minst like mange krasjer på mac som på windows.

Både operativsystemet og ulike programmer har krasjet.

Photoshop har feks krasjet oftere på os x enn windows.

 

exfat er vel bedre å bruke en fat32 for harddisk som begge os kan bruke.

Mener jeg har hørt om et problem som gjør at man burde opprette exfat disken i windows istedetfor os x.

 

Vet ikke hvor dere tar mytene deres fra, men nr 14 at mac er raskere enn pc, kan jo skyldes at pcer som oftes følger med masse drittprogrammer og antivirus som kjører maskinen i knestående når folk bruker den.

 

Det er ikke alt som "bare virker" på mac heller, det er ofte man må ty til kommandolinjen for å gjøre enkle ting, som feks skru opp key-repeat hastigeten til mer enn det som er i kontrollpanelet.

 

Her er en liste over det jeg liker, og alle problemer jeg har hatt på ca 8 mnd: http://envyandroid.com/archives/1043/switch-windows-osx

Lenke til kommentar

Det handler ikke om å være først i alt, men om å levere en god og gjennomtenkt idé.

 

Multitouch er fantastisk, hvordan man kan mislike dette forstår jeg ikke - men hver sin smak. Det er dog ful mulig å legge håndflaten på overflaten og fremdeles kunne bruke musepekeren uten problem. To fingre samtidig låses midlertidig multitouchen, og går i scrollmodus.

 

 

Er forsåvidt enig med deg i mye av det du skriver , men en annen ting man må huske på å ta i betrakning er måten produktene har blitt levert på. Steve Jobs gjorde en svært bra jobb og har på sett og viss påpekt hvordan det skal gjøres når man skrur opp forventningene til et produkt.

 

Ta for eksempel Siri (stemme-assistenten ) dette var jo noe som skrudde forventningene til produktet høyt opp i skyene , det er derimot sjeldent at jeg har ser denne funksjonen i bruk.

 

Mye av det Mac / Apple leverer har faktisk vært tilgjengelig før men måten det har blitt levert på og ikke minst helhetsopplevelsen har vært såpass dårlig / liten at dette har ikke fått populæriteten til massen.

 

Så får vi se i fremtiden hva Apple og konkurrentene har å levere av opplevelser og m det fenger siden det er mer eller mindre det det dreier seg om...

Endret av Malvado
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...