Gå til innhold

Alle om bord det flyvende cruiseskipet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror ikke det nevnes i artikkelen, men hvordan skal dette kunne fly? En vanlig Zeppeliner har vel ganske stort volum/vekt forhold? :p Det er jo bare å se på Hindenburg!

 

Kan jo bli interessant dette her, men jeg tror ikke jeg ville badet i et basseng et par tusen meter over alpene (?).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tror ikke det nevnes i artikkelen, men hvordan skal dette kunne fly? En vanlig Zeppeliner har vel ganske stort volum/vekt forhold? :p Det er jo bare å se på Hindenburg!

 

Kan jo bli interessant dette her, men jeg tror ikke jeg ville badet i et basseng et par tusen meter over alpene (?).

 

Er vel sånn det er når designerne skål lage noe. Det ser pent /kult ut, men det må ingeniører til for å se om det kan fungere.

 

Ikke helt det samme å levere 3D programvare som 3D modeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hørt det ofte er behagelige sole-seg-på-dekk-temperaturer flere kilometer oppi lufta som på bildet :)

 

Ja for det kan variere fra mange minusgrader (fint for konservering av polarbjørner, og til flere plussgrader. Om man drar til eksosfæren så trenger du nok romdrakt med oksygentank, og kanskje det ikke er så lurt å besøke det atmosfæreskiktet og heller ikke flere av de andre heller.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Atmosphere_of_Earth

 

Er det et helt åpent dekk, eller har det gjennomsiktig tak? Jeg ville ikke ønsket å delta på et eksperiment med åpent soldekk. Hva om skipet begynner å rotere rundt, da er det godt å ha noe å klamre seg fast i. Eller skal man sole seg med sikkerhetsbelte på, slik at man får et slikt fint bredt og hvit strek på huden?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Det er ikke måte på hvor mye nyttig mennesket finner på

Ja, jeg har hørt at sånne skip virkelig kan fikse hungersnød og alle andre verdensproblemer... men det kommer dessverre først i versjon 2.0.... :hmm:

 

 

spørs om jeg klarer å leve så lenge .. men det som er verre å godta, er at jeg sikkert ikke får være med på å bosette meg i fancy hermetikk bokser på Mars, når vi endelig har klart å ruinere denne lille blå fjerten i solsystemet vårt :blink:

Lenke til kommentar

Nja, det dere glemmer å opplyse om er jo at Dassault Systèmes er firmaet bak 3D/CAD-programmene Catia og SolidWorks.

 

Jeg antar at det luft-cruiseskipet bare er resultatet av noen DESIGNERE som har lekt seg i 3D-programmene - uten å ha tenkt på det tekniske, som hvordan luft-cruiseskipet skal fly, osv.

Endret av NothingForever
Lenke til kommentar

Har designeren noen gang hørt om tyngdepunkt? Med et basseng i den størrelsen plassert på toppen skal det uhyre mye motvekt på undersiden for å unngå at dette øyeblikkelig tar en 180 graders eskimorulle.

 

Videre må det fortrenge uhyre mye luft for å få nok oppdrift til å huse et basseng i den størrelsen. vi snakker trolig om kubikk-kilometer. En så stor farkost vil få et enormt vindfang og bli vanvittig vanskelig å manøvrere i selv flau bris. For ikke å snakke om hvor man skal gjøre av det når det blåser opp til storm. En kubikkilometer stor hangar er teknisk og økonomisk umulig å bygge.

 

Hvis ikke dette skaleres ned noe voldsomt (badebalje for barn?) så kaller jeg det for et luftslott (pun intended).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde det vært en bedre idé med en annen form på farkosten?

Hadde bassenget hengt under ville man unngått at skipet legger seg på rygg og samtidig halvert vekta. Men et basseng veier fortsatt mye hvis det skal ha brukbar størrelse så det vil fortsatt bli et gigantisk skip. Løsningen på det er selvsagt å roe ned ambisjonene og kanskje prioritere passasjervekt fremfor basseng.

 

Bassenget på bildet er omtrent på størrelse med et olympisk svømmebasseng og veier rundt 2500 tonn i bare vannmengde. Bærekonstruksjoner, fliser, garderobefasiliteter kommer selvsagt i tillegg, så la oss anslå minst 3000 tonn. Dropper designeren hele bade-idéen på skipet kunne det heller fraktet rundt 1000 biler eller rundt 15 000 passasjerer (da regner jeg med hele 3 tonn per bil eller 200 kg per passasjer, altså ganske mye bagasje, setevekt og bærekonstruksjoner per stk).

 

Til sammenligning hadde Hindenburg plass til ca 112 personer (mannskap + passasjerer). Det hadde en lengde på 245 meter og diameter på 41 meter. Et nytt luftskip vil neppe bruke hydrogen og må derfor være større. På den andre siden ville nok bærekonstruksjonene vært lettere.

 

Kjapp hoderegning sier meg at et skip a la det med olympisk svømmebasseng hengende under, eller tilsvarende vekt i passasjerer og biler måtte vært ca 1 kilometer langt og hatt en diameter på ca 200 meter. Tar vi utgangspunkt i bildet i artikkelen med basseng på toppen og en motvekt i bunnen som veier det dobbelte, så måtte skipet vært ca 1,5 km langt og ca 300 meter i diameter. Tenk deg en seilbåt med så stort seil. Det skal uhyre kraftige motorer til for å stå i mot lett bris. For ikke å snakke om storm, siden det er praktisk umulig å konstruere hangarer i den størrelsen. Ankring til bakken må nok være mye kraftigere enn oljeplattformers ankring.

 

Kjapp konklusjon: Dropp bassenget og skaler kraftig ned for å gjøre det realistisk.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...