Gå til innhold

– Jeg kan hacke fly via skjermen i stolen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Et ikke sannsynlig men potensielt mulig scenario er at dette allerede har skjedd.

 

Tenk deg terrorister med denne type kunnskap, da kan dem jo enkelt styrte et fly.

Lenke til kommentar

Nåja artikkel.. Blåser ting litt ut av proposjoner her.

 

Meidasenteret i flyet kjører ikke på, eller har kommunikasjon med maskinene som er involvert i styringssystmet av flyet.

 

Det er ingen bilprodusenter i dag som kjører underholdningssysemet på samme maskinvare, eller med noen form for kommunikasjon mellom disse nettopp for å forhindre at bremsene henger fordi noen kræsjet en mediaavspiller el. Ville blitt for dumt om noen flyprodusenter bestemte seg for å gjøre dette.

 

På bakgrunn av dette så er det ikke noe enklere i dag og "hacke" styringssystemene i flyene enn det var før vi fikk mediasentere i seteryggen. Man kan kanskje hacke internett forbindelsen som foregår over satelitt, men det er nok en annen sattelitt link enn styringssystemer er på. Det ville vært uforsvarlig og ikke delt disse systemene

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Et ikke sannsynlig men potensielt mulig scenario er at dette allerede har skjedd.

Tenk deg terrorister med denne type kunnskap, da kan dem jo enkelt styrte et fly.

 

 

Det var det jeg sa potensielt allerede kunne ha skjedd. Det er et lite sannsynlig scenario men det er tenkelig at hack som dette kunne ha blitt brukt på et fly, som hadde sendt det på feil kurs. Jeg slo nettopp opp navnet på Ruben Santamarta fra denne artikkelen, sammen med MH370, og fikk opp flere treff som spekulerte i om noe tilsvarende kan ha skjedd med det flyet.

 

Riktig nok ikke med samme hack som Santamarta demonstrerte, siden det flyet ikke brukte samme systemene som Santamarta demonstrerte svakhet i.

 

Uansett, nærmere konspirasjonsteorier enn noe reelt, men sikkerheten bør uansett tas alvorlig.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Nåja artikkel.. Blåser ting litt ut av proposjoner her.

 

Meidasenteret i flyet kjører ikke på, eller har kommunikasjon med maskinene som er involvert i styringssystmet av flyet.

 

Det er ingen bilprodusenter i dag som kjører underholdningssysemet på samme maskinvare, eller med noen form for kommunikasjon mellom disse nettopp for å forhindre at bremsene henger fordi noen kræsjet en mediaavspiller el. Ville blitt for dumt om noen flyprodusenter bestemte seg for å gjøre dette.

 

På bakgrunn av dette så er det ikke noe enklere i dag og "hacke" styringssystemene i flyene enn det var før vi fikk mediasentere i seteryggen. Man kan kanskje hacke internett forbindelsen som foregår over satelitt, men det er nok en annen sattelitt link enn styringssystemer er på. Det ville vært uforsvarlig og ikke delt disse systemene

 

Jeg leser dine ord og jeg skulle ønske du hadde rett. Men produsenter har tiltro til egne evner. At noe er uforsvarlig betyr ikke at det ikke er sånn.

 

Som eksempel på at sikkerheten ikke er god nok, er det jo lettvint å vise til konkurransen der en student hacket en Tesla, sitat fra tilfeldig sted:

 

"Zhejiang University students have hacked the Tesla Model S with an attack that enabled them to open its doors and sun roof, switch on the headlights and sound the horn - all while the car was driving along."

 

Hvis jeg forsto det riktig, så har Tesla lagt ut slik funksjonalitet i en bluetooth app... Og da kan det definitivt hackes. Å flashe headlights er kanskje ikke det farligste... Men å slå dem av kan være.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utifra det som skrives er det jo ikke flyet som hackes i det hele tatt, men det uavhengige underholdningssystemet. Altså som å påstå at noen har hacket seg inn i bilens styringssystemer fordi de har fått tilgang til ice.net-boksen i hattehylla.

 

Dersom noe av dette utstyret (pc, mobil, wifi) kunne påføre navigasjonssystemet påviselige feil ville det ikke vært tillatt ombord. Med tanke på hvor farlig en rollon uten plastikkpose er...

 

Teslaen kan ikke sammenlignes da dette er komfortfunksjoner. Her er det snakk om et reelt sikkerhetsproblem som burde være sikret med fysiske hindringer. Som at systemet ikke kan sende signaler når bilen står i "gir".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Utifra det som skrives er det jo ikke flyet som hackes i det hele tatt, men det uavhengige underholdningssystemet.

 

(...)

 

Teslaen kan ikke sammenlignes da dette er komfortfunksjoner. Her er det snakk om et reelt sikkerhetsproblem som burde være sikret med fysiske hindringer. Som at systemet ikke kan sende signaler når bilen står i "gir".

 

Det som det snakkes om er via underholdningssystemet, ikke underholdningssystemet som mål.

 

"Ved hjelp av et flys trådløse nettverk og skjermen som ofte er bygget inn i seteryggen på stolen foran deg på flyet hevder Santamarta at det er mulig å skaffe seg tilgang flyets satellittkommunikasjon"

 

På teslaen var det snakk om å åpne dører i fart. Noen artikler kan ha misforstått dette, og det er mulig det faktisk bare var å låse opp dørene i fart, men det jeg har lest er å ÅPNE dørene i fart. Samtidig som man kan slå av lyset.

Lenke til kommentar

 

Utifra det som skrives er det jo ikke flyet som hackes i det hele tatt, men det uavhengige underholdningssystemet.

 

(...)

 

Teslaen kan ikke sammenlignes da dette er komfortfunksjoner. Her er det snakk om et reelt sikkerhetsproblem som burde være sikret med fysiske hindringer. Som at systemet ikke kan sende signaler når bilen står i "gir".

Det som det snakkes om er via underholdningssystemet, ikke underholdningssystemet som mål.

 

"Ved hjelp av et flys trådløse nettverk og skjermen som ofte er bygget inn i seteryggen på stolen foran deg på flyet hevder Santamarta at det er mulig å skaffe seg tilgang flyets satellittkommunikasjon"

 

På teslaen var det snakk om å åpne dører i fart. Noen artikler kan ha misforstått dette, og det er mulig det faktisk bare var å låse opp dørene i fart, men det jeg har lest er å ÅPNE dørene i fart. Samtidig som man kan slå av lyset.

 

 

Jeg kan ikke slå av lys eller åpne dører via Tesla Appen til iOS hvertfall, så dette hørtes veldig merkelig ut. Hadde vært morsomt om noe sånt skulle skje når jeg var ute på tur.. litt action i hverdagen!

 

Uansett, for å ikke spore helt av: jeg har dårlig teknisk innsikt i hvordan selve systemet i flyene er bygd opp, men kan aldri tenke meg at disse systemene har en kobling til f.eks FMC. Er mange instrumenter som ikke har behov for å ha en slik kobling.. blir nesten litt rart at de kobler opp noe helt unødvendig.

Endret av Woods
Lenke til kommentar

Altså, dersom du kunne gjøre det gjennom Iphone-appen din, hadde de jo ikke trengt en hack for å få det til... Men dersom en Iphone-app f.eks. kan brukes til å flashe lysene, betyr det rett og slett at det er kontakt mellom systemene, og at det kan hackes.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...