Gå til innhold

Overfører en film på 0,0002 sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan målet de CO2 utslipp av Internett?

Core-switcher/routere, ERX-er, DSLAM-er, fiberkonvertere etc går ikke akkurat på luft :) Er ganske gode grunner til at det brukes airconditions i datasentere. Ergo mye strømtrekk.

 

EDIT: Zepticon passerte målstreken før meg :)

Endret av IceBlitz
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Hvordan målet de CO2 utslipp av Internett?

Internett består av signaler, signaler er strøm eller lys, strøm eller lys er energi, energi lages av kraftverk, kraftverk slipper ut CO2.

 

 

 

 

Hvordan målet de CO2 utslipp av Internett?

Core-switcher/routere, ERX-er, DSLAM-er, fiberkonvertere etc går ikke akkurat på luft :) Er ganske gode grunner til at det brukes airconditions i datasentere. Ergo mye strømtrekk.

 

EDIT: Zepticon passerte målstreken før meg :)

 

 

Nå kunne jeg sikkert formulert meg annerledes, men jeg vet altså hvorfor de forurenser. Men hvordan måler de hvor mye CO2 som slippes ut?

Lenke til kommentar

Når kommer det fiber for hjemmenettverket? Er fortsatt 1000Gb på alt kablet som selges i vanlige butikker. Kjekt når man skal ta backup på noen terrabyte til maskinen i kjelleren. Dog burde vel nå gå ann å skvise mer enn 1000 ut av kobberet folk allerede har lagt inn i veggen. Spesiellt om man investerte i Cat6 kabler den gangen man borret og la opp.

Lenke til kommentar

 

 

Hvordan målet de CO2 utslipp av Internett?

Internett består av signaler, signaler er strøm eller lys, strøm eller lys er energi, energi lages av kraftverk, kraftverk slipper ut CO2.

 

 

 

 

Hvordan målet de CO2 utslipp av Internett?

Core-switcher/routere, ERX-er, DSLAM-er, fiberkonvertere etc går ikke akkurat på luft :) Er ganske gode grunner til at det brukes airconditions i datasentere. Ergo mye strømtrekk.

 

EDIT: Zepticon passerte målstreken før meg :)

 

 

Nå kunne jeg sikkert formulert meg annerledes, men jeg vet altså hvorfor de forurenser. Men hvordan måler de hvor mye CO2 som slippes ut?

 

 

Ved hjelp av å se på hvor mye strøm det bruker.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvordan målet de CO2 utslipp av Internett?

Internett består av signaler, signaler er strøm eller lys, strøm eller lys er energi, energi lages av kraftverk, kraftverk slipper ut CO2.

 

 

 

 

Hvordan målet de CO2 utslipp av Internett?

Core-switcher/routere, ERX-er, DSLAM-er, fiberkonvertere etc går ikke akkurat på luft :) Er ganske gode grunner til at det brukes airconditions i datasentere. Ergo mye strømtrekk.

 

EDIT: Zepticon passerte målstreken før meg :)

 

 

Nå kunne jeg sikkert formulert meg annerledes, men jeg vet altså hvorfor de forurenser. Men hvordan måler de hvor mye CO2 som slippes ut?

 

 

Ved hjelp av å se på hvor mye strøm det bruker.

 

AtW

 

 

Tror du virkelig det er så enkelt? Hvordan vet de hvor mange enheter av forskjellige typer som er tilkoblet internettet er i bruk til en gitt tid? Ikke alle enheter bruker like mye strøm. Og hvor mange er i bruk i hvert enkelt land? Ikke alle land har samme strømkilde som i Norge. Måling av Internett og CO2 utslipp tror jeg nok er basert på temmelig dårlig estimater.

Lenke til kommentar

Føler du "2% av verdens utslipp" er ett tall som er nøyaktig ned til minste watt? Sammensaetning av strømproduksjon har man svært detaljerte data på, og strømbruk er viktig for drift av internetttjenster, så også dette har man antakelig ganske gode tall på. Så jeg tror det er basert på ganske gode estimater, og mer en presise nok for hvor nøyaktige tall som oppgis her.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tviler sterkt på at noen sitter på tall som tilsier hvor mange servere, switcher, PCer eller laptops som er av eller på til enhver tid i land som Kina eller India. Dette blir som å ta tall ut av løse lufta.

 

Nei, det blir ikke som "å ta tall ut av løse lufta", jeg tviler sterkt på at du vet noe særlig om nøyaktigheten på slike storskalaestimater.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tviler på at noen vet nøyaktigheten på "slike storskalaestimater". Det er ikke mulig å få nøyaktige tall på dette området da det er svært forskjellig på hvor pålitlige statistikken er i de forskjellige landene. Bare fordi Norge har byråer og etater som SSB, NPD etc som bedriver lagring og utlysing av tall så betyr ikke det at alle andre land gjør det.

Lenke til kommentar

Jeg tviler på at noen vet nøyaktigheten på "slike storskalaestimater". Det er ikke mulig å få nøyaktige tall på dette området da det er svært forskjellig på hvor pålitlige statistikken er i de forskjellige landene. Bare fordi Norge har byråer og etater som SSB, NPD etc som bedriver lagring og utlysing av tall så betyr ikke det at alle andre land gjør det.

 

Jo, det vet jeg faktisk endel om, og dette er ikke nøyaktige tall, om du virkelig innbiller deg at 2% av verdens produksjon er ett nøyaktig tall, så er du på jordet. Man har gode storskalatall for hvor mye slikt bruker.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...