Gå til innhold

Ny skjermteknologi kan gjøre briller unødvendige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Light field foto har vært på markedet en stund nå (Lytro kamera med flere). Ulempen med disse er at fokuskorreksjonen går ut over oppløsning fordi det trengs mange piksler for å skape det fokuskorrigerte bildet. Jeg regner med det samme gjelder når lysstrålene går motsatt vei, altså fra en plan flate til øynene. Regn derfor med at oppløsningen blir vesentlig redusert når man bruker fokuskorreksjon. Jeg tipper det bare gir noe særlig mening å bruke denne teknologien for de som trenger kraftig synskorreksjon. På bildet i artikkelen står det eksempelvis +4,5D og det er nok ikke uten grunn.

Lenke til kommentar

Hørtes imponernede ut. Men om det er slik du foreslår Simen1, så var det litt bummer.

Jeg som hadde håpet på at man kunne få korrigert bildet med rundt 0,25 til 0,5 +/-, slik at man tydeligere kunne se forskjell på 4K VS 1080p etc... :(

 

Å skaffe seg briller for den lille ekstra skarpheten tror jeg ikke det er verdt bryet med å ha på seg briller. :hmm:

Lenke til kommentar

Så, når jeg kommer på jobb må jeg dermed ta av meg brillene når jeg setter meg foran PCen - og ta dem på igjen hver gang jeg kikker vekk fra skjermen?

 

På hvilken planet er dette en bedre idé enn å bare ha brillene på? Eller er det noe her jeg ikke skjønner?

Takk, tenkte akkurat det samme :p

 

Tror dog det er bedre for de som bare bruker briller foran datamaskinen, men ikke 24/7. Håper bare ikke dette blir prakket på alle skjermer slik at vi som bruker briller hele tiden da må ta dem av o.l.

Lenke til kommentar

Så, når jeg kommer på jobb må jeg dermed ta av meg brillene når jeg setter meg foran PCen - og ta dem på igjen hver gang jeg kikker vekk fra skjermen?

 

På hvilken planet er dette en bedre idé enn å bare ha brillene på? Eller er det noe her jeg ikke skjønner?

Det er en del som liker å slappe av ved å ta av seg brillene når man f.eks kommer hjem og skal sitte en stund. Eller om man skal se en lang film etc...

 

Ellers har du jo også den fordelen at alt annet blir uskarpt, noe som gjør at forstyrrende elementer på siden av TVen unngåes (noe som er mye av motivasjonen for en del hjemmekinobyggere). ^^

 

 

 

Håper bare ikke dette blir prakket på alle skjermer slik at vi som bruker briller hele tiden da må ta dem av o.l.

? Bare fordi du har funksjonen på skjermen betyr ikke at du MÅ bruke den. ;) Det er en funksjon som aldri vil bli påtvunget noen å bruke. Da det alltids vil være forskjeller på folk, og de som ikke trenger korrigering kan jo ikke bruke denne funksjonen. Så mulighet for å slå den av vil måtte være til stede.

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Håper bare ikke dette blir prakket på alle skjermer slik at vi som bruker briller hele tiden da må ta dem av o.l.

? Bare fordi du har funksjonen på skjermen betyr ikke at du MÅ bruke den. ;) Det er en funksjon som aldri vil bli påtvunget noen å bruke. Da det alltids vil være forskjeller på folk, og de som ikke trenger korrigering kan jo ikke bruke denne funksjonen. Så mulighet for å slå den av vil måtte være til stede.

 

Jepp, derfor jeg sa prakket :p Sålenge det er 100 prosent selvvalg så er det greit for meg :p

Lenke til kommentar

Skal godt gjøre at de kommer med en skjermen i stand til kun å bli brukt av brukere med f.eks +5 i syn på begge øyne. :p Hadde synet endret seg, så måtte du kjøpt ny skjerm.

 

Hehe, nei med mindre de har fått hjerneslag, så vil rett og slett noe annet enn 100 % selvvalg bli nær umulig. :wee:

Lenke til kommentar

Skal godt gjøre at de kommer med en skjermen i stand til kun å bli brukt av brukere med f.eks +5 i syn på begge øyne. :p Hadde synet endret seg, så måtte du kjøpt ny skjerm.

 

Hehe, nei med mindre de har fått hjerneslag, så vil rett og slett noe annet enn 100 % selvvalg bli nær umulig. :wee:

Du vet jo aldri med teknologibransjen da :p

Lenke til kommentar

MailMan13: Prinsippskissen (3:10) viser 3 piksler i bredden (sannsynligvis 3*3 i flaten) for å rendre 1 refokusert "piksel". Med andre ord vil et 1920*1080 display fremstå som et 640*360 refokusert display. Det forstørrede bildet av mikrodisplayet ser ut som det er ennå større forskjell på oppløsning og refokusert "oppløsning".

Lenke til kommentar

Uuuh. Håper vi slipper den moaré-effekten i de ferdige produktene. Ellers en ganske interessant oppfinnelse :)

 

 

Skal godt gjøre at de kommer med en skjermen i stand til kun å bli brukt av brukere med f.eks +5 i syn på begge øyne. :p Hadde synet endret seg, så måtte du kjøpt ny skjerm.

 

Hehe, nei med mindre de har fått hjerneslag, så vil rett og slett noe annet enn 100 % selvvalg bli nær umulig. :wee:

Jeg så for meg at det lot seg justere, omtrent som på en kikkert. Via fjernkontroll og software. Men, om det er så rigid som du postulerer, så ville ikke jeg kastet penger vekk på et slikt produkt.
Men, om opplevelsen kan bli fleksibel i forhold til flerbrukeropplevelsen, så begynner det å bli litt interessant. Med forbehold om at seeropplevelsen blir god nok.

 

 

<ironi>Luftballonger trigger høydeskrekken min. Håper de finner en annen demo-video til produktet blir lansert</ironi> :p

Endret av G
Lenke til kommentar

Det er jo det de forsøker å hjelpe på. Hva tenker du spesifikkt på, dette med skjeve hornhinner, elns. ? Åh, nå tok jeg poenget. Du mente om de har pluss på et øye og minus på et annet..

 

Jeg er ihvertfall heldig å ha synskorrigering i briller ganske lik på begge øynene. :)

Endret av G
Lenke til kommentar

Hvordan skal det fungere for alle de som har forskjellig syns-korrigering på øynene ?

Vel det vil ikke funke.

 

Da måtte du hatt "3D-briller" på, men hvor TVen i stede for 3D-effekt heller korrigerte for hvert øye. Uansett så vil jo det bli litt meningsløst, for du da blir sittende med briller igjen. :p

 

En teori er å bruke samme teknikk som brilleløs 3D utnytter, med alle de svakheter det ville skapt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...