Gå til innhold

ANBEFALING: Gode kamera på farten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det hadde vært fint om redaksjonen kunne hatt blenderekvivalens i tankene når de hevder at objektiver er lyssterke. Jeg skal ikke lage noe mer poeng ut av det i denne tråden. Ta videre diskusjon om blenderekvivalens i tråden jeg linker.

 

Forøvrig fine anbefalinger. Tråden om viktighet av solblender kan nevnes som argument for å droppe foto med telefonen, men det gjelder dessverre også kameraene på lista her, med unntak av noen modeller hvis man kjøper solblender separat. Feriebilder involverer ofte sterk sol og fare for uønskede linserefleksjoner. Ellers så synes jeg mangel på zoom er en viktig grunn til å droppe fotografering med telefonen.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her var det mye kjekke kamera som kan gi gode bilder på ferien.

Det som stikker seg ut er Olympus Tough TG-3.

I tester vurderes dette til å gi bilder som et gjennomsnittlig kompaktkamera, dermed er det ikke sikkert det gir så mye bedre bilder enn de beste mobilkameraene. Skal man på dykkerferie så kan det likevel være et godt valg.

Lenke til kommentar

Her var det mye kjekke kamera som kan gi gode bilder på ferien.

Det som stikker seg ut er Olympus Tough TG-3.

I tester vurderes dette til å gi bilder som et gjennomsnittlig kompaktkamera, dermed er det ikke sikkert det gir så mye bedre bilder enn de beste mobilkameraene. Skal man på dykkerferie så kan det likevel være et godt valg.

 

Ja, jeg synes det hadde vært interessant med en slags sammenlikningstest mellom low-end kompakt, mellomkompakt, vantette kamera og mobiler, jeg har ikke helt klart for meg hvor stor forskjellen er mellom disse i disse dager.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Fokuseres endel på kompakthet her, i den ånden vil jeg legge til panasoic GM1 som en tilleggsanbefaling, det minste "saklige" systemkameraet du får.

 

AtW

Eller Samsung NX Mini for den saks skyld. Det er alltid kinkig å skrive disse anbefalingene fordi det er ulike kriterier å ta hensyn til.

 

 

Ja, jeg skjønner jo man ikke får med alt, mer en slags anbefaling fra min side.

 

AtW

Lenke til kommentar

Siden de har strekt seg ganske langt hva størrelse gjelder, synes jeg de også kunne tatt med APS-C-kompaktene. Ihvertfall Nikon Coolpix A og Ricoh GR, eller Sony RX1R for den saks skyld. Kanskje ikke zoom, men det har da heller ikke mobilkameraene.

Lenke til kommentar

 

akam.no blir bare mer og mer patetisk

 

Jammen godt Akam-brukerne har slik en flott innstilling der de bidrar til å gjøre siden bedre.

 

 

Hvorfor i alle dager skal jeg gjøre akam bedre? Ga dem opp for 2 år siden. Trodde dette var diskusjon.no.

Lenke til kommentar

Siden de har strekt seg ganske langt hva størrelse gjelder, synes jeg de også kunne tatt med APS-C-kompaktene. Ihvertfall Nikon Coolpix A og Ricoh GR, eller Sony RX1R for den saks skyld. Kanskje ikke zoom, men det har da heller ikke mobilkameraene.

 

Ja, samt DP1M, DP2M, DP3M, dp2Q etc..

Lenke til kommentar

Jeg synes at jeg mangler en oplagt kandidat på listen Fujifilm F900EXR til knapt 2000 som giver både 20x zoom og gode egenskaber i dårligt lys (fx lejrbål...) i lommevenligt hus

Som jeg har anmeldt her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1515510

Hvor eneste alvorlig minus er at AF ikke kan overrules med MF, ikke engang tvinges til 'uendeligt'.

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Jeg synes at jeg mangler en oplagt kandidat på listen Fujifilm F900EXR til knapt 2000 som giver både 20x zoom og gode egenskaber i dårligt lys (fx lejrbål...) i lommevenligt hus

Som jeg har anmeldt her

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1515510

Hvor eneste alvorlig minus er at AF ikke kan overrules med MF, ikke engang tvinges til 'uendeligt'.

Tja, nå vil jeg ikke akkurat kalle f/3,5 på en 5,4x cropfaktor sensor for gode egenskaper i dårlig lys, selv om det har aldri så mye BSI. Blenderen tilsvarer bruk av f/19-29 på fullformat. Men det er helt grei lysstyrke til å være et 20x superzoom kompaktkamera. Det eneste i artikkelen som kan matche det på zoom er Panasonic TZ60 med f/3,3 på en ennå mindre sensor (ff-ekvivalent f/21,5)

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

akam.no blir bare mer og mer patetisk

Jammen godt Akam-brukerne har slik en flott innstilling der de bidrar til å gjøre siden bedre.

Hvorfor i alle dager skal jeg gjøre akam bedre? Ga dem opp for 2 år siden. Trodde dette var diskusjon.no.

På hvilken måte mener du akam.no er patetisk, og hva er det som er så patetisk med denne artikkelen? Hilsen en som er fersk både hva gjelder akam og fotografering.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det hadde vært fint om redaksjonen kunne hatt blenderekvivalens i tankene når de hevder at objektiver er lyssterke. Jeg skal ikke lage noe mer poeng ut av det i denne tråden. Ta videre diskusjon om blenderekvivalens i tråden jeg linker.

 

 

 

Vel , jeg synes du nettopp laget et poeng av ingenting. Det eneste som hevdes i reportasjen er at noen av disse kameraene er mer lyssterke, og det er jo nettopp det de er. Tror et fåtall av de som velger disse kameraene er interessert i en slik type ekvivalensdiskusjon som tråden du ønsker å ta diskusjonen videre i.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes at når en oppsummering starter med "Disse småkameraene banker mobiltelefonen din ned i støvlene" så burde man også ta med en setning eller to for hvert kamera om hvordan de er på kommunikasjon. Deling av bilder er viktig for mange, og wifi, kommunikasjon mot mobil og kameraapper for opplasting av bilder til diverse servere vil da være av interesse. GPS-tagging er også noe mobilen ofte gjør bra.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...