Gå til innhold

Kjøler datamaskinen med kobbersvamp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, ganske lenge vil jeg tro.

Du presser ikke lenger luften gjennom, slik at det blir som et filter. Luften vil nok sakte men sikkert sive forbi. Og i motsetning til en viftekjøler med en flat overflate med mange finner som står tett i tett, hvor støv gjerne pakker seg opp til (det som senker ytelsen skikkelig) fordi vifta har høyt mottrykk som presser det slik.

 

Så vil den nok ikke støve stort mer enn en luftkjøler som ikke blir brukt, eller andre passive kjøleribber. Støv er da et ganske lite problem, og det tynne støvlaget påvirker ytelsen relativt lite til vanlig.

 

Det kan godt hende jeg tar feil, da jeg ikke har testet noen svamp, men ser ikke for meg at støv blir noe særlig problem. Ja, heller det motsatte. Og så kan du jo blåse den ren med luft, eller vaske den, som med andre kjølere.

Lenke til kommentar

Enig med Gregor Martin.

 

Jeg er nysgjerrig på om det er benyttet en solid kobberflate i bunnen, eventuellet også om det finnes noen varmerør et lite stykke i starten, slik at varmen kan spres enda mer optimalt på den nederste flaten. Eller om det finnes en solid men tynn kobberplate på bunnen av kobber-"svampen" - der hvor den møter CPU/GPU-kjernene.

 

Det sier seg vel selv at dette ikke er en myk svamp man kan vaske bilen sin med..

Endret av G
Lenke til kommentar

Tja, ganske lenge vil jeg tro.

Du presser ikke lenger luften gjennom, slik at det blir som et filter. Luften vil nok sakte men sikkert sive forbi. Og i motsetning til en viftekjøler med en flat overflate med mange finner som står tett i tett, hvor støv gjerne pakker seg opp til (det som senker ytelsen skikkelig) fordi vifta har høyt mottrykk som presser det slik.

Er ikke noe fysiker, men jeg tipper ettersom varmluft stiger vil romtemperert luft komme inn fra siden. På denne måten er det større luftgjennomstrømning enn bare generell luft i bevegelse.

Lenke til kommentar

 

Tja, ganske lenge vil jeg tro.

Du presser ikke lenger luften gjennom, slik at det blir som et filter. Luften vil nok sakte men sikkert sive forbi. Og i motsetning til en viftekjøler med en flat overflate med mange finner som står tett i tett, hvor støv gjerne pakker seg opp til (det som senker ytelsen skikkelig) fordi vifta har høyt mottrykk som presser det slik.

Er ikke noe fysiker, men jeg tipper ettersom varmluft stiger vil romtemperert luft komme inn fra siden. På denne måten er det større luftgjennomstrømning enn bare generell luft i bevegelse.

 

Det stemmer.

 

Og det var dette jeg mente med "siver sakte forbi". Hvis du skal få skikkelig hastighet på slik varmluft så trenger du å sette opp sperrevegger, og helst ha en pipeform på kjøleribba. En slik svampform vil ikke kunne skape noe særlig undertrykk på undersiden av svampen, da luften kan komme fra alle bauger og kanter.

 

 

Se f.eks et slikt design:

delonghi-electric-oil-column-heater-trd4

Her har du sprrevegger på sidene, hull i toppen og bunnen for å skape en pipeform. Og mens luften går gjennom de varme veggene på innsiden så blir den varmet stadig mer opp, og øker hastigheten sin, som igjen skaper mer og mer undertrykk i bunnen, som igjen drar med mer luft.

 

Det er selvsagt begrenset hvor mye luftflyt du får med denne metoden, men sammenlignet med en vifte så vil det nok bare "flyte forbi". I tillegg er ikke temperaturdifferansen så veldig høy at det blir noe stor effekt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...