Gå til innhold

Med denne «laserdrillen» skal NASA finne liv i vårt eget solsystem


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

NASA har sikkert lyst til å bruke mer penger, men regjeringen bevilger vel ikke nok ;)

 

Slik jeg forstår det er et oppdrag med et landingsfartøy ganske langt frem i tid. Er synd at NASA ikke har lyst til å bruke mer penger på tradisjonell romfart.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det er et oppdrag med et landingsfartøy ganske langt frem i tid. Er synd at NASA ikke har lyst til å bruke mer penger på tradisjonell romfart.

 

Pengene NASA får utgjør en promilleandel av forsvarsbudsjettet. Hvis NASA hadde fått halvparten av det, så kunne vi sikkert sett mer til romfart og slikt. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Slik jeg forstår det er et oppdrag med et landingsfartøy ganske langt frem i tid. Er synd at NASA ikke har lyst til å bruke mer penger på tradisjonell romfart.


Pengene NASA får utgjør en promilleandel av forsvarsbudsjettet. Hvis NASA hadde fått halvparten av det, så kunne vi sikkert sett mer til romfart og slikt. :)

 

 

Det har du rett i. Mer penger hadde gitt mer romfart.

 

 

NASA har sikkert lyst til å bruke mer penger, men regjeringen bevilger vel ikke nok ;)

Slik jeg forstår det er et oppdrag med et landingsfartøy ganske langt frem i tid. Er synd at NASA ikke har lyst til å bruke mer penger på tradisjonell romfart.

 

 

Det er ikke bare slik at det handler om hvor mye penger de har, men også om hvordan de bruker disse pengene. Slik jeg forsto på det han fra advanced concepts(John F. Cooper) så er ikke utforsking av solsystemet så sexy lenger. Det er heller fokus på prosjekter som ser litt lengre ut i universet.

 

Klassisk NASA - for kompliserte løsninger og for kjipe unnskyldninger. Det er absolutt ingenting i veien med vanlige strømkabler, bare at hvis NASA kan lage noe som er overkomplisert vil de absolutt gjøre det.

 

Du vet mye om å drille hull i isen på en av månene til Jupiter?

Endret av Flin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nasa gjør mye bra grunnforskning og de må de fortsette med! Noe av problemet her er politikerene. Phil Plait forklarer det mye bedre enn hva jeg noensinne kunne gjort (Det er tross alt jobben hans) les her:


her:


og her:


Som er de siste postene hans om Nasa og deres stadig krypende budsjett.


Denne karen her som dere sikkert drar kjensel på gjør også et hederlig forsøk på å ovebevise oss og presidenen i USA om hva som bør gjøres og hvorfor NASAs planet program er så viktig:



:)


Lenke til kommentar

Klassisk NASA - for kompliserte løsninger og for kjipe unnskyldninger. Det er absolutt ingenting i veien med vanlige strømkabler, bare at hvis NASA kan lage noe som er overkomplisert vil de absolutt gjøre det.

 

Helt enig, det er sikkert ingenting i veien for å bruke 10-30 km kobberkabel i -160 grader. :roll:

Lenke til kommentar

 

Slik jeg forstår det er et oppdrag med et landingsfartøy ganske langt frem i tid. Er synd at NASA ikke har lyst til å bruke mer penger på tradisjonell romfart.

Pengene NASA får utgjør en promilleandel av forsvarsbudsjettet. Hvis NASA hadde fått halvparten av det, så kunne vi sikkert sett mer til romfart og slikt. :)

 

Enda bruker de like mye som Kina og Russland til sammen

Lenke til kommentar

 

 

Klassisk NASA - for kompliserte løsninger og for kjipe unnskyldninger. Det er absolutt ingenting i veien med vanlige strømkabler, bare at hvis NASA kan lage noe som er overkomplisert vil de absolutt gjøre det.

Helt enig, det er sikkert ingenting i veien for å bruke 10-30 km kobberkabel i -160 grader. :roll:

Faktisk vil ledeevnen til kobber øke betraktelig hvis den fryses, og å levere 5kw (etter varmetap i kabelen) over ikke bare 30 men si f.eks. 100 km er egentlig et ikke-problem. Faktisk kan hele "borehodet" holdes helt adskilt fra en strømkilde, og bruke en isotoppellet til oppvarming og "smeltedrilling". Ytteligere er laser mye mindre effektiv, en slik spesialkabel samt all le involverte elementer adskillig dyrere, og husk at optisk fiber har tap målt i Decibel ikke meter som kobberkabel.

Beklager men dette er sannheten: NASA elsker dyre og overkompliserte prosjekter. Det er ikke bare en sannhet men NASAs modus operandi, og hvis du ikke tror på meg søk opp NASAs plan for månebase som "tankstasjon" for Mars-raketter, VASIMR motor etc. Fra samme kategorien av utrolig penge,- og ressursbruk som "rocket crane" som de landet den siste roboten på Mars med. Kunne brukt "ballonger" slik de gjorde før.... men nei, bare fordi de kunne brukte de ufattelige millioner på en rakettdreven krane.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QB4VTZbn

NASAs bevilgninger har blitt kuttet kraftig under Obama, men de avsindige summene som brukes på unødvendig militarisering og overvåkning blir stadig større. Ikke akkurat det jeg vil kalle "framgang" for vitenskapen.
For en håpløs politikk USA har bedrevet i de siste 20-25 årene: Først destabilisere Midtøsten med unødvendige invasjoner og sanksjoner som indirekte eller direkte har ført til millioner av tapte menneskeliv, og nå skal også Europa destabiliseres (kraftige sanksjoner mot Russland vil få store økon. konsekvenser for Øst-Europa og skape hardere fronter mellom øst og vest). Dette gir igjen mer terrorisme og konflikter, som muliggjør at USA kan fremdeles holde Europa som gissel med sitt orwellianske overvåkningsapparat. Alle land USA har "hjulpet" i senere tid har fått det verre: Egypt, Afghanistan, Syria, Libya, Irak, Ukraina osv. En nylig undersøkelse fra Princeton University konkluderte med at USA ikke lenger er et demokrati. Det sier vel det meste. (...går av såpekassen...)

Endret av Slettet-QB4VTZbn
Lenke til kommentar

Første hinder, is iblandet grus (les: stein) ? :p

 

 

ER du sikker på at Albert har sagt dette?

 

Everyone on the internet is an expert. - Albert Einstein.

Internet packet switching ble påbegynt forskning på tidlig på 60-årene.
Albert Einstein døde 1955:
Ingenting er umulig at kan ha blitt snakket om noen år før. Og jeg var ikke født en gang da. Men, det skurrer litt mellom mine ører når jeg leser om Einstein med kommentar om internettet. Bare så det er nevnt ihvertfall. :ohmy:
Mulig denne mannen også blir misbrukt mer enn vi klarer å få med oss. Ikke kan han forsvare seg for ymse spam og svada heller lengre:
Albert_Einstein_Head.jpg
Endret av G
Lenke til kommentar

 

Helt enig, det er sikkert ingenting i veien for å bruke 10-30 km kobberkabel i -160 grader. :roll:

 

Faktisk vil ledeevnen til kobber øke betraktelig hvis den fryses, og å levere 5kw (etter varmetap i kabelen) over ikke bare 30 men si f.eks. 100 km er egentlig et ikke-problem. Faktisk kan hele "borehodet" holdes helt adskilt fra en strømkilde, og bruke en isotoppellet til oppvarming og "smeltedrilling". Ytteligere er laser mye mindre effektiv, en slik spesialkabel samt all le involverte elementer adskillig dyrere, og husk at optisk fiber har tap målt i Decibel ikke meter som kobberkabel.

Jeg vet ikke mye om overføring av effekt via laser gjennom fibre. Men jeg vet at det ville være enorme problemer med å overføre 5 kW over 10 km kobberkabel på Europa. Det er riktig at motstans til kobber går ned på -160C - men ikke nok til å ungå at man trenger tykke kabler. Det går helt fint å overføre 5 kW over 10 km kobberkabel her på jorda - det gjøres regelmessig til ROV'er i nordsjøen. Men tykkelse på kabelen kombinert med lengden gir en kabeltromme på størrelse med et lite hus - ikke særlig praktisk på Europa. Og selv om kobber leder godt på -160C, det blir nærmest umulig å bøye den - prøver man å rule den av en tromme på den temperaturen, blir det bare knekt.

Lenke til kommentar

ER du sikker på at Albert har sagt dette?

 

Everyone on the internet is an expert. - Albert Einstein.

 

Jeg er sikker på at han aldri har sagt det. Det er litt av poenget. Nette er fult av folk som påstår ting de ikke har noe grunnlag for å si. Uttaler seg om ting de rett og slett ikke har greie på, selvfølgelig som om de er eksperter.

Endret av Flin
Lenke til kommentar

Det er jo et poeng. Så sitatet er ment for å skape reaksjoner da? Tenk deg når dette sitatet får modnes litt, og fremtidens ungdom tar det til seg som sannheter.

 

Ellers en fin ironi, bare den kan være litt vanskelig å forstå for de som ikke kjenner til internettets historikk.

Lenke til kommentar

 

 

Klassisk NASA - for kompliserte løsninger og for kjipe unnskyldninger. Det er absolutt ingenting i veien med vanlige strømkabler, bare at hvis NASA kan lage noe som er overkomplisert vil de absolutt gjøre det.

Helt enig, det er sikkert ingenting i veien for å bruke 10-30 km kobberkabel i -160 grader. :roll:

Faktisk vil ledeevnen til kobber øke betraktelig hvis den fryses, og å levere 5kw (etter varmetap i kabelen) over ikke bare 30 men si f.eks. 100 km er egentlig et ikke-problem. Faktisk kan hele "borehodet" holdes helt adskilt fra en strømkilde, og bruke en isotoppellet til oppvarming og "smeltedrilling". Ytteligere er laser mye mindre effektiv, en slik spesialkabel samt all le involverte elementer adskillig dyrere, og husk at optisk fiber har tap målt i Decibel ikke meter som kobberkabel.

Beklager men dette er sannheten: NASA elsker dyre og overkompliserte prosjekter. Det er ikke bare en sannhet men NASAs modus operandi, og hvis du ikke tror på meg søk opp NASAs plan for månebase som "tankstasjon" for Mars-raketter, VASIMR motor etc. Fra samme kategorien av utrolig penge,- og ressursbruk som "rocket crane" som de landet den siste roboten på Mars med. Kunne brukt "ballonger" slik de gjorde før.... men nei, bare fordi de kunne brukte de ufattelige millioner på en rakettdreven krane.

 

 

Jeg tror problemet her er din manglende oversikt på problemet og løsningen. Tror du virkelig at NASA drives av de samme folkene som lager oppfinnelser til TVShop?

 

Gå på nettet og undersøk hva tapet i en 15-30km lang kabel er.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...