Gå til innhold

LGs billigste 4K-TV nærmer seg butikkhyllene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spesielt billig ser de ikke ut til å være. Komplett f.eks har kjørt kampanje på Samsung 50" i lengre tid til under 10k.

 

Nå regner jeg med at 4K TV'er har ganske annerledes innmat og paneler enn de TV'ene som har vært ute en stund. Noen som vet hvordan de er når det kommer til input lag? Nå om dagen er det bare Sony som gjelder. Håper det forandrer seg med disse.

Lenke til kommentar

De mest aktuelle TV-ene (for meg) 60" og oppover er fortsatt ikke prisgunstige, og venter stadig på UHD OLED TV-er skal komme mer på markedet. Sålangt er det vel bare LG som har sagt de skal komme med 2 nye modeller snart. Synes ikke akk 11K var så billig når man sammenligner med Samsung sine priser f.eks.

Lenke til kommentar

Fortsatt fullstendig unødvendig da det ikke fins noe relevant innhold til 4K. Så for alle dere som planlegger å kjøpe en billig 4K-TV: ikke gjør det. Standarden har ikke hevet seg mer enn 720P engang på de fleste kanaler -- og vi har hatt HD i et tiår nå. Ei heller er det mulig å finne noe virkelig utvalg av 4K-filmer.

 

Vent heller 5-6 år til (selv tror jeg det vil ta enda lenger tid), når du faktisk får bruk for 4K, og kjøp en TV som vil bli både billigere og bedre enn de som er ute i dag.

 

2K (1920x1080) kanaler og 2K filmer kan du se på din HD TV. Å kjøpe en 4K TV nå blir som å kjøpe en 1000W-strømforsyning og bare bruke 250W av den

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Fortsatt fullstendig unødvendig da det ikke fins noe relevant innhold til 4K

-4K film

-Oppskalering

-Desktop bruk

-Spilling

-Fotoredigering?

- Hvor mange 4K-filmer fins det?

- Oppskalering er bare tull, og betyr mao. IKKE 4K. Sett på en DVD-film på TVen din, og oppskaler den til 1080P, så ser du hva jeg mener.

- Hvor mange kjøpere tror du bruker TV-skjerm til desktop-bruk -- er ikke PC-skjerm bedre tilrettelagt for dette?

- Hvor mange kjøpere tror du bruker TV-skjerm til fotoredigering -- er ikke PC-skjerm bedre tilrettelagt for dette??

Lenke til kommentar

Fortsatt fullstendig unødvendig da det ikke fins noe relevant innhold til 4K. Så for alle dere som planlegger å kjøpe en billig 4K-TV: ikke gjør det. Standarden har ikke hevet seg mer enn 720P engang på de fleste kanaler -- og vi har hatt HD i et tiår nå. Ei heller er det mulig å finne noe virkelig utvalg av 4K-filmer.

 

Vent heller 5-6 år til (selv tror jeg det vil ta enda lenger tid), når du faktisk får bruk for 4K, og kjøp en TV som vil bli både billigere og bedre enn de som er ute i dag.

 

2K (1920x1080) kanaler og 2K filmer kan du se på din HD TV. Å kjøpe en 4K TV nå blir som å kjøpe en 1000W-strømforsyning og bare bruke 250W av den

Blu-ray 4K kommer til neste år, ingen vits å vente 5-6 år da. De fleste kanaler her hjemme på TV kjører jo fortsatt på SD signaler. De fleste Norske kanaler har ett HD alternativ, men fleste parten av kanalene i pakkene er SD. Og det vil ha lengre tid før dette endrer seg tror jeg.

 

PS! 1080p som normale TVer bruker, refereres ikke til som 2K. 2K er normalt brukt om kinostandarden som er 2048x1080. Samme som at kino 4K ikke er det samme som hjemme "4K", 4096x1080 mot 3840x1080. Hjemme så heter det egentlig ikke 4K, da de skal ha blitt enige om å kalle det UHD (Ultra High Definition), men denne inkluderer også 8K for øyeblikket.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Disse "K" standarene er vel en generisk termenologi for horisontal oppløsning. 2048 vs 1920 horisontal oppløsning kan vel ikke være merkbart. 2K film har native oppløsning på 2048x1080, men det finnes flere andre 2K formater som f. eks. DCI 2K (CinemaScope cropped), DCI 2K (flat cropped) med lavere oppløsning.

 

4K desktop skjerm har jeg ønsket meg lenge, men de har vært så forbaska dyre :hmm:

Lenke til kommentar

 

>>''Blu-ray 4K kommer til neste år, ingen vits å vente 5-6 år da. . ''

 

Ikke som jeg har hørt. Hvor har du fått dette fra? Det har vært snakk om BR-disker som kan støtte 4K, men ngenting har blitt nevnt om 4K BR-spillere.

 

Og uansett om du har rett: la oss si Blu-ray 4K kommer til neste år. Hvor mange ytterligere år tror du det vil ta før man får en katalog av 4K-innhold av akseptabel størrelse? Det tok HD-formatet mange år etter at det ble introdusert før dette skjedde.

 

>>''PS! 1080p som normale TVer bruker, refereres ikke til som 2K. 2K er normalt brukt om kinostandarden som er 2048x1080."

 

1080P kan også refereres til som 4K, jo, hvis man velger å ikke være så pirkete. Nordentro har skrevet mye av det jeg tenkte å si. Jeg bruker begrepet 2K ettersom folk definerer den nye høye oppløsningen som 4K.

 

>"2K er normalt brukt om kinostandarden som er 2048x1080. Samme som at kino 4K ikke er det samme som hjemme "4K", 4096x1080 mot 3840x1080"

 

Hvis du først skal være pirkete, så kan jeg nevne at kinofilmer har alle ulik "aspect ratio", og har ingen standard oppløsning -- som en TV-skjerm.

Lenke til kommentar

>>''Blu-ray 4K kommer til neste år, ingen vits å vente 5-6 år da. . ''

 

Ikke som jeg har hørt. Hvor har du fått dette fra? Det har vært snakk om BR-disker som kan støtte 4K, men ngenting har blitt nevnt om 4K BR-spillere.

 

Og uansett om du har rett: la oss si Blu-ray 4K kommer til neste år. Hvor mange ytterligere år tror du det vil ta før man får en katalog av 4K-innhold av akseptabel størrelse? Det tok HD-formatet mange år etter at det ble introdusert før dette skjedde.

 

 

En av Samsung sjefene var ute å bekreftet det uten å bekrefte det. Alle indikasjoner tyder på at formatet blir lansert på CES rett etter nyttår, men nokså kjapp utrulling av utstyret etter det.

 

Bransjen vet at de der kan tjene noen kjapper penger, før Netflix får infrastrukturen skikkelig. De fleste nyere filmer som klargjøres for BD i dag, masters først i 4K, for så å nedskalere til 1080p for BD. Da kan de kjapt rulle ut større mengder film, større enn når BD kom. Sist gang så var også større mengder film mastret i HD på forhånd, for bruk i HD på TV, og klargjøring for ett hjemme HD format. Men mesteparten av disse var i for dårlig kvalitet for å selge ett format. Enkelte av dem ble senere sluppet (type Steven Segal filmer osv), og de har noen av de dårligste bildekvalitetene på formatet.

 

Ett eksempel er at hele James Bond-katalogen er klar i 4K, og er dermed klar for lansering som oppkjøring for neste Bond film.

 

Og hvor stor størrelse må katalogen av 4K filmer være for at man skal kjøpe formatet? For meg så er det bedre å kjøpe det i nyeste format, enn å kjøpe dem i "gammelt" format. Regner med at jeg blir sittende med en god del mengde 4K BD før jeg kjøper spiller, da nok Oppo er litt tregere til å lansere enn Samsung, Sony osv. Selv om det ryktes av en god del spillere (PS4 blant annet) muligens kun trenger en firmware for å kunne spille dem av. Men foruten PS4, så vil nok selskapene helst selge nye spillere, enn gratis å oppgradere for forbrukeren.

Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Fortsatt fullstendig unødvendig da det ikke fins noe relevant innhold til 4K. Så for alle dere som planlegger å kjøpe en billig 4K-TV: ikke gjør det. Standarden har ikke hevet seg mer enn 720P engang på de fleste kanaler -- og vi har hatt HD i et tiår nå. Ei heller er det mulig å finne noe virkelig utvalg av 4K-filmer.

 

Vent heller 5-6 år til (selv tror jeg det vil ta enda lenger tid), når du faktisk får bruk for 4K, og kjøp en TV som vil bli både billigere og bedre enn de som er ute i dag.

 

2K (1920x1080) kanaler og 2K filmer kan du se på din HD TV. Å kjøpe en 4K TV nå blir som å kjøpe en 1000W-strømforsyning og bare bruke 250W av den

 

Morsomt å lese denne kommentaren nå i 2017 å se hvor feil du tok? Det kunne jeg fortalt deg i 2014 også men..

Og i 2015 kom jo faktisk 4K BD og 4K tok mer av generelt, 2016 enda mer 4K og nå i 2017 ENDA mer..

Lenke til kommentar

 

Fortsatt fullstendig unødvendig da det ikke fins noe relevant innhold til 4K. Så for alle dere som planlegger å kjøpe en billig 4K-TV: ikke gjør det. Standarden har ikke hevet seg mer enn 720P engang på de fleste kanaler -- og vi har hatt HD i et tiår nå. Ei heller er det mulig å finne noe virkelig utvalg av 4K-filmer.

 

Vent heller 5-6 år til (selv tror jeg det vil ta enda lenger tid), når du faktisk får bruk for 4K, og kjøp en TV som vil bli både billigere og bedre enn de som er ute i dag.

 

2K (1920x1080) kanaler og 2K filmer kan du se på din HD TV. Å kjøpe en 4K TV nå blir som å kjøpe en 1000W-strømforsyning og bare bruke 250W av den

Morsomt å lese denne kommentaren nå i 2017 å se hvor feil du tok Det kunne jeg fortalt deg i 2014 også men..

Og i 2015 kom jo faktisk 4K BD og 4K tok mer av generelt, 2016 enda mer 4K og nå i 2017 ENDA mer..

 

 

Vel, for egen del er ikke 4k det helt store, bryr meg veldig lite om det er 1080p eller 4k. HDR derimot.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...