Gå til innhold

GUIDE: Dolby Vision (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit at de har fått med seg produsenter av skjermer, men hva med produsenter av avspillingsutstyr, og aller viktigst, produsenter av innhold? Det hjelper ikke at min tv klarer å gjengi 69 milliarder farger når kildematerialet er begrenset til 8-bit og med en forferdelig komprimering som reduserer fargerom og detaljnivå ytterligere.

Samme regel gjelder forøvrig min snart 6 år gamle full-HD TV, den er i stand til å vise meg video med 60Hz bildeoppdatering, men jeg får fortsatt servert alt utenom Hobbiten og shitty såpeoperaer i mer enn 24Hz.

Innovasjon er viktig, men vi må være litt jordnære. Ikke grunn til å hoppe i taket for dette på samme måte det ikke var grunn til å hoppe i taket for de første 4K skjermene. Complete Dolby Vision pipeline or bust.

 

edit: Jeg vil også nevne at en økning fra 8bit til 12 bit medfører at båndbredden må være 50% større for å håndtere samme oppløsning og bildefrekvens. Vi har enda ikke fått skikkelig støtte for HDMI 2.0 og DP 1.3 på markedet (som vi trenger for 4K@60Hz 8bit) og de ønsker allerede å legge opp for overføring av enda mer data... :| Litt kjappe nå, Dolby?

 

Vent heller med å utlyse planer til i alle fall NOE av infrastrukturen er på plass. Vanskelig å ta Dolby Vision seriøst ellers. Blir vanskelig for Elkjøp etc. å selge denne teknologien uten å ha mulighet forå vise en demo, Dolby!

/edit

Endret av Randominated
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Greit at de har fått med seg produsenter av skjermer, men hva med produsenter av avspillingsutstyr, og aller viktigst, produsenter av innhold? Det hjelper ikke at min tv klarer å gjengi 69 milliarder farger når kildematerialet er begrenset til 8-bit og med en forferdelig komprimering som reduserer fargerom og detaljnivå ytterligere.

 

Samme regel gjelder forøvrig min snart 6 år gamle full-HD TV, den er i stand til å vise meg video med 60Hz bildeoppdatering, men jeg får fortsatt servert alt utenom Hobbiten og shitty såpeoperaer i mer enn 24Hz.

 

Innovasjon er viktig, men vi må være litt jordnære. Ikke grunn til å hoppe i taket for dette på samme måte det ikke var grunn til å hoppe i taket for de første 4K skjermene. Complete Dolby Vision pipeline or bust.

 

edit: Jeg vil også nevne at en økning fra 8bit til 12 bit medfører at båndbredden må være 50% større for å håndtere samme oppløsning og bildefrekvens. Vi har enda ikke fått skikkelig støtte for HDMI 2.0 og DP 1.3 på markedet (som vi trenger for 4K@60Hz 8bit) og de ønsker allerede å legge opp for overføring av enda mer data... :| Litt kjappe nå, Dolby?

 

Vent heller med å utlyse planer til i alle fall NOE av infrastrukturen er på plass. Vanskelig å ta Dolby Vision seriøst ellers. Blir vanskelig for Elkjøp etc. å selge denne teknologien uten å ha mulighet forå vise en demo, Dolby!

/edit

 

Angående dette med 24Hz så ser jeg jo ganske mange som ikke liker 48fps som bl.a hobbiten kunne vises i, og folk foretrakk den gode gamle 24Hz fremvisningen. Selv har jeg ikke fått sett forskjellen, men jeg er faktisk fornøyd med 24Hz og selv om ting kunne gått glattere ved panorering så klarer jeg meg fint med 24Hz til film da det funker veldig bra.

Endret av FiveInline
Lenke til kommentar

 

Greit at de har fått med seg produsenter av skjermer, men hva med produsenter av avspillingsutstyr, og aller viktigst, produsenter av innhold? Det hjelper ikke at min tv klarer å gjengi 69 milliarder farger når kildematerialet er begrenset til 8-bit og med en forferdelig komprimering som reduserer fargerom og detaljnivå ytterligere.

 

Samme regel gjelder forøvrig min snart 6 år gamle full-HD TV, den er i stand til å vise meg video med 60Hz bildeoppdatering, men jeg får fortsatt servert alt utenom Hobbiten og shitty såpeoperaer i mer enn 24Hz.

 

Innovasjon er viktig, men vi må være litt jordnære. Ikke grunn til å hoppe i taket for dette på samme måte det ikke var grunn til å hoppe i taket for de første 4K skjermene. Complete Dolby Vision pipeline or bust.

 

edit: Jeg vil også nevne at en økning fra 8bit til 12 bit medfører at båndbredden må være 50% større for å håndtere samme oppløsning og bildefrekvens. Vi har enda ikke fått skikkelig støtte for HDMI 2.0 og DP 1.3 på markedet (som vi trenger for 4K@60Hz 8bit) og de ønsker allerede å legge opp for overføring av enda mer data... :| Litt kjappe nå, Dolby?

 

Vent heller med å utlyse planer til i alle fall NOE av infrastrukturen er på plass. Vanskelig å ta Dolby Vision seriøst ellers. Blir vanskelig for Elkjøp etc. å selge denne teknologien uten å ha mulighet forå vise en demo, Dolby!

/edit

 

En plass må en jo begynne... ;-)

Lenke til kommentar

Først: Bra at utviklingen går videre.

Så: Hvorfor blir bildene i ukebladene så mye penere enn virkeligheten? Ja, det er fordi fargegjengivelsen benytter seg av et fargesystem med stor spredning i fargespekteret. http://img.gfx.no/1425/1425745/Fargekart.320x357!.jpg

Man må ikke kjøre på farger som ikke finnes i virkeligheten. Øynene/hjernen er ganske lettlurt sånn sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 3 år senere...

 

Beklager men jeg så ikke hvilket bilde som skulle være best.

http://www.brilleland.no/

 

Hvis du fortsatt ikke ser hvilket bilde som er best, kanskje du bør ta en titt her?

 

http://www.hardware.no/tester/

Håper du skjønte at han var ironisk.

 

Nå er jo aldri min eller din TV så dårlig som illustrasjonen fremstiller det, og "etterbildet" eller den nye skjermen er aldri bedre enn det den skjermen du viser bildet på, er i stand til å fremvise noen bilder.

 

Jo mer aktiv man er på å vise før og etterbilder, bortsett fra de som prøver å demonstrere forskjellen i teknologien, jo mer aner jeg ugler i mosen og blir skeptisk.

 

Og som vi alle vet, glorete illustrasjoner på papiret er alltid bedre enn det faktiske resultatet i virkeligheten. Heller ikke det glorete justerte bildet i butikken er slik man vil ha det hjemme i egen stue.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...