Gå til innhold

Mobillading har blitt en alvorlig klimatrussel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gjorde ett kjapt overlag, det tilsvarer ca 6,4 kg per mobil, eller omlag 6 kwh timer per mobil per år. (forutsatt forurensende kullkraft som kilde), eller 16 wattimer per dag, er vel kanskje omtrent realistisk for en smarttelefon. Det er dog godt under ett døgns forbruk i vårt hus, så det gjør ikke den enorme forskjellen.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Selv om jeg er enig i budskapet, mer grønn energiproduksjon, bedre batterikapasitet og appen med lavere strømforbruk, så synes jeg det blir en smule rart å fokusere på lading av mobiler. En helt ukvalifisert gjetting, gjør at jeg tipper for eksempel produksjonen av mobilene er verre? Og når utgangspunktet uansett er at hele verdens ladeforbruk forurenser mindre enn bilparken i én av de største storbyene, så er det klart man kan velge sine kamper.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

En litt ukomplett undersøkelse. Å redusere klimagassutslipp er viktig, men spørsmålet må alltid være hva netto utslipp blir ved innføring av ny teknologi. Hvis smartmobilbruk går opp, kan det bidra til at normal PC-bruk går ned. Man har nok et høyere totalforbruk av digitale enheter med mobiltelefoner og tableter lett tilgjengelig til enhver tid, men det kan likevel være at energiforbruket går ned.

 

Dessuten synes jeg artikkelen mangler sammenlikning med totalt utslipp av CO2-utslipp man har på verdensbasis årlig. I følge Wikipedia slapp verden i 2010 ut 31 350 megatonn med CO2. Utslipp som følge av mobiltelefoner utgjør altså i underkant av 0.2 promille (0.02%) av totalt utslipp. Til sammenlikning anslår man at biler i EU står for 12% av utslippene i EU.

 

Det skader selvsagt ikke om mobiltelefoner blir mer energigjerrige, men jeg tror ikke det kommer til å ha stor effekt på global oppvarming. Når en smartmobil har en typisk levetid på 2-3 år tror jeg kostnadene rundt produksjon og transport er ganske vesentlige (uten at jeg har noen tall på dette).

 

EDIT: Leif

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Gjorde ett kjapt overlag, det tilsvarer ca 6,4 kg per mobil, eller omlag 6 kwh timer per mobil per år. (forutsatt forurensende kullkraft som kilde), eller 16 wattimer per dag, er vel kanskje omtrent realistisk for en smarttelefon. Det er dog godt under ett døgns forbruk i vårt hus, så det gjør ikke den enorme forskjellen.

 

Jeg lader med min 5 W iPhone-lader, med ladetid ca et par timer, ca hver 3-4 dag. Det blir vel i underkant av 3 Wh pr døgn i snitt for min iPhone 5. Slår jeg av den nærmeste lampen i noen minutter eller legger meg et minutt tidligere, et par ganger i uken, så er det innspart... ;)

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke, jeg forstår virkelig ikke... Er poenget bare å komme i media, eller prøver de faktisk å gjøre noe med moder jord?

 

Hvis sistnevnte så er man nok rimelig ignorant. Å i det hele tatt foreslå et fokus på å effektivisere mobiler ytterligere er kanskje den siste skansen man skal fokusere på.

1. Mobiler er mer effektive en PCer, laptoper, nettbrett osv... Ja, de er rett og slett de som suverent bruker minst strøm for en gitt arbeidsmengde.
2. Å gjøre de mer strømgjerrig er noe produsentene hele tiden prøver, samtidig som de naturligvis ønsker å gjøre de raskere, slik at man kan bruke den til mer arbeid, som igjen betyr mer strøm spart.

3. Man har masse ting som bruker energi. Mobiler er det som monner minst, og sannsyneligvis koster mest å forbedre ytterligere. Enten det er i dyrere teknologi eller lavere ytelse.

 

Så hva vil et videre fokus her gi? Nada. Folk ønsker bedre batterilevetid, og produsenter vet det, så de kommer nok til å fortsette med å forbedre dette. Ja, og så vil sikkert noen ta æren for at deres utregninger og funn liksom har gjort noe som helst med å forandre dette.

Nei, huff, bare tøv. Skal de først kvitte seg med CO2, så kunne jeg sikkert laget en lang liste med ting som er lang langt viktigere.

 

Btw: Mobilen min bruker i snitt rundt 4-5 Wh per døgn (litt under et batteri). Et helt år tilsvarer da ca 30 minutter med PCen på full guffe. Eller en dagsbruk av HTPCen. Eller 2-3 km kjøring i en vanlig bil.

Å sykle eller jogge til jobb EN dag i året ville tjent inn flere årsforbruk med mobilen din. :closedeyes:

(eller en mindre BF4 kamp i året på spill-PCen) :ph34r:

 

Kort sagt: Jeg gir virkelig F i sånne små dusteting, som egentlig handler mer om at visse forskere trenger litt oppmerksomhet.

 

Edit: Hvis noen lurte, så tilsvarer 6-7 megatonn CO2, hele verdens mobilbruk, det vi bare i Norge pumper opp av CO2 i løpet av en halv måned.

Endret av Andrull
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke, jeg forstår virkelig ikke... Er poenget bare å komme i media, eller prøver de faktisk å gjøre noe med moder jord?

 

Hvis sistnevnte så er man nok rimelig ignorant. Å i det hele tatt foreslå et fokus på å effektivisere mobiler ytterligere er kanskje den siste skansen man skal fokusere på.

 

1. Mobiler er mer effektive en PCer, laptoper, nettbrett osv... Ja, de er rett og slett de som suverent bruker minst strøm for en gitt arbeidsmengde.

2. Å gjøre de mer strømgjerrig er noe produsentene hele tiden prøver, samtidig som de naturligvis ønsker å gjøre de raskere, slik at man kan bruke den til mer arbeid, som igjen betyr mer strøm spart.

3. Man har masse ting som bruker energi. Mobiler er det som monner minst, og sannsyneligvis koster mest å forbedre ytterligere. Enten det er i dyrere teknologi eller lavere ytelse.

 

Så hva vil et videre fokus her gi? Nada. Folk ønsker bedre batterilevetid, og produsenter vet det, så de kommer nok til å fortsette med å forbedre dette. Ja, og så vil sikkert noen ta æren for at deres utregninger og funn liksom har gjort noe som helst med å forandre dette.

 

Nei, huff, bare tøv. Skal de først kvitte seg med CO2, så kunne jeg sikkert laget en lang liste med ting som er lang langt viktigere.

 

Btw: Mobilen min bruker i snitt rundt 4-5 Wh per døgn (litt under et batteri). Et helt år tilsvarer da ca 30 minutter med PCen på full guffe. Eller en dagsbruk av HTPCen. Eller 2-3 km kjøring i en vanlig bil.

 

Å sykle eller jogge til jobb EN dag i året ville tjent inn flere årsforbruk med mobilen din. :closedeyes:

(eller en mindre BF4 kamp i året på spill-PCen) :ph34r:

 

Kort sagt: Jeg gir virkelig F i sånne små dusteting, som egentlig handler mer om at visse forskere trenger litt oppmerksomhet.

 

Edit: Hvis noen lurte, så tilsvarer 6-7 megatonn CO2, hele verdens mobilbruk, det vi bare i Norge pumper opp av CO2 i løpet av en halv måned.

 

 

Du vet like godt som meg at dette er nok en typisk tulle drama queen artikkel. Som du hinter på, faktumet at vi bruker laptoppen/PCen mindre nettopp pga mobilen, burde journalistene skrive om at smartmobiler bidrar til mindre CO2 utslipp, men slike artikler genererer mindre "clicks" enn katastrofe artikler.

It's all about the clicks, you know ;-)

Endret av keramikklampe
Lenke til kommentar

Ærlig talt. Dette blir for dumt.

 

En iphone har et 5,5Wh batteri(ca. husker ikke helt nøyaktig).

Det er litt tap når en lader et batteri. Så vist vi sier det krever 8Wh å lade en iphone.

Det blir 8 x 365 = 2,9kWh per år. Altså det samme som en kort dusj.

Det er jo telefoner som bruker mer strøm. Men det er uansett snakk om så lite strøm at det er ikke verdt å snakke om.

 

Det går da ikke ann å lage en sak av dette. Saken burde vært at når folk bruker mobilene mer istedenfor stasjonære datamaskiner eller å se på tv så sparer vi millioner av tonn med klimagass.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke, jeg forstår virkelig ikke... Er poenget bare å komme i media, eller prøver de faktisk å gjøre noe med moder jord?

 

Mye forskning har ikke nødvendigvis en annen umiddelbar praktisk anvendelse enn å gi svar på spørsmål...

 

 

 

Så hva vil et videre fokus her gi?

 

Nå vet vi hvor my mobilene sannsynligvis bruker og kan benytte den viten i videre forskning på energibruk.

 

Evt. Vi vet at det er mange andre ting som kan effektiviseres før mobilen. Vi vet mer enn vi gjorde før de satt seg ned og undersøkte det. At tabloidene blåser det ut av proporsjoner er ikke deres feil, og rådet om å legge press på strømleverandøren til å endre energikilder er jo uansett ingen dum ide...

 

Forøvrig:

http://www.phdcomics.com/comics.php?n=1174

Lenke til kommentar

På tide å starte med bruk av gamle nokia telefoner, dem varte jo ukesvis på en ladning, i tilleg så vil jo vekkeklokka på dem gamle mobilene ringe selv om mobilen er avslått\tom for strøm..

 

Nye mobiler er jo alt software.. så den ringer ikke engang om du har vært uheldig å rydda rammen i mobiltelefonen... da må du gå inn i klokkeprogrammet får å få det på igjen...

 

Ofte jeg har for mye som kjører å rydder å glemmer å trykke på programmene jeg bruker så dem starter opp igne...

Lenke til kommentar

hvis poenget var å spare energi hvorfor i all verden lar produsente da ikke os å velge fler typer energi til mobilene.

 

Hvorfor kan man ikke bruke engangsbatterier til mobilen ?

hvorfor kan man ikke ha ett sett batterier til ladding samtidig som man bruker mobilen et annet sted .

Da kan man jo ladde det ekstra battriet når det gir best miljøgevinst og ikke måte vente til telfonen krever opplading

 

Å måtte overføre energi fra et batteri til et fastmontert et er jo ikke akkurat så veldig miljøvenlig heller

 

Da burde man også ha mer fokus på kast og bruk mentaliteten

( det er jo en del som bytter telefon hvert år )

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke bruke engangsbatterier til mobilen ?

...

 

Da burde man også ha mer fokus på kast og bruk mentaliteten

Du vil både bruke engangsbatterier OG ha mer fokus på "kast og bruk mentaliteten"? Veldig logisk...

 

For min del foretrekker jeg for øvrig å heller bruke først og kaste senere... :p

Endret av Newton
Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan man ikke bruke engangsbatterier til mobilen ?

...

 

Da burde man også ha mer fokus på kast og bruk mentaliteten

Du vil både bruke engangsbatterier OG ha mer fokus på "kast og bruk mentaliteten"? Veldig logisk...

 

For min del foretrekker jeg for øvrig å heller bruke først og kaste senere... :p

 

Haha, steike. Ja det skal litt å overgå dobbeltmoralen i den der. :p Og i samme post til og med...

For ikke å snakke om at du ønsker å øke miljgevinsten. :ph34r:

 

 

 

Hvorfor kan man ikke bruke engangsbatterier til mobilen ?

Svært dyrt + mye vekt + mobiler som blir 4-5 ganger tykkere (med mindre du skal ha klokkebatterier, som blir MYE dyrere igjen). Ærlig talt elgen, du klarer bedre enn det.

 

 

 

hvorfor kan man ikke ha ett sett batterier til ladding samtidig som man bruker mobilen et annet sted .

Da kan man jo ladde det ekstra battriet når det gir best miljøgevinst og ikke måte vente til telfonen krever opplading

Du kan da fortsatt gjøre dette på flere av de mest populære mobilene i dag. (Samsung S5 og LG G3 blant annet) Og har kunnet gjøre det i mange år. Har gjort det slik i en 6-7 år jeg.

Lenke til kommentar

 

Hvorfor kan man ikke bruke engangsbatterier til mobilen ?

...

 

Da burde man også ha mer fokus på kast og bruk mentaliteten

Du vil både bruke engangsbatterier OG ha mer fokus på "kast og bruk mentaliteten"? Veldig logisk...

 

For min del foretrekker jeg for øvrig å heller bruke først og kaste senere... :p

 

Det kom lit dårlig ut

poenget var at det i enkelt tilfeller kunne være greit med engangs batterier , når man ikke har muligheter til ladding

Men her kunne man bruke den landbare utgaven av disse stavbatteriene

 

og

hvor er det blitt av det alkoholbaserte batteriet

 

 

 

Du kan da fortsatt gjøre dette på flere av de mest populære mobilene i dag. (Samsung S5 og LG G3 blant annet) Og har kunnet gjøre det i mange år. Har gjort det slik i en 6-7 år jeg.

tja , men det virker som mange ønsker å gå vekk fra det ( for å gjøre mobilen enda tynnere )

og Iphone her det ihvertfall ikke

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...