Gå til innhold

– Vi glemmer 7000 nettbrett hvert år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det havner det hos politiet. Der blir nettbrettene destruert på grunn av personversopplysningsloven.

Er det ingen som tenker miljø her? Hva med å få de nullstilt og digitalt slettet i stedet for? Det er vel personopplysningene, dataene, som skal destrueres i følge personvernopplysningsloven, ikke maskinvaren.

 

Jeg synes myndighetene bør legge om praksisen i miljøriktig retning og legge press på produsentene for at det skal la seg gjøre i praksis.

 

PS. Lurer på om de har en egen eske for Galaxy tab, en for Ideapad, en for Tromsøpad osv også.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Etter det havner det hos politiet. Der blir nettbrettene destruert på grunn av personversopplysningsloven.

Er det ingen som tenker miljø her? Hva med å få de nullstilt og digitalt slettet i stedet for? Det er vel personopplysningene, dataene, som skal destrueres i følge personvernopplysningsloven, ikke maskinvaren.

*

Er nok ingen som ønsker ta risikoen ved å satse på at alt blir slettet permanent uten mulighet for å gjenopprette informasjonen, noe jeg mener å ha lest at politiet tidligere ble kritisert for da de auksjonerte bort mobiltelefoner fra hittegods hvor folk klarte hente frem tidligere data. En iPad vil som regel heller ikke være mulig å bruke etter den er nullstilt med mindre eieren "frigjør" den fra Apple kontoen sin, om det var gjenbruk du hadde i tankene da. :)

Lenke til kommentar

Det er fult mulig å slette skikkelig. At politiet i den saken der ikke hadde peiling på hva de drev med og ikke slettet skikkelig er en helt annen sak. Man bør selvsagt ikke sette ut oppgaven til apekatter, men slette de med dokumenterbart gode slettemetoder.

 

Det var nettopp Apples låsing av enhetene jeg hadde i tankene når jeg skrev at myndighetene bør legge press på produsentene for at det skal la seg gjøre i praksis.

 

Apple er nok best økonomisk tjent med å blokkere gjenbruk av hittegods så de åpner neppe uten press. Apple bryr seg katta om miljøet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Er det en Surface pro 1, 2 eller 3 der som ikke har blitt hentet på en måned? Svært gjerne lyst på en brukt som er billig....Også synes jeg det er fælt at nettbrett som er så dyre destrueres... Det finnes folk her i verden som ikke har råd til et 10 000 kroner dyrt nettbrett... Også når folk ikke henter sånt så trur jeg at dem har litt mye penger... Da kunne det heller gått til nytt for andre folk som ikke har det eller f.eks skoler... Norge på sitt beste! Siden alle trur at alle er så rike at man driter penger.... Ikke at jeg er så fattig, men jeg er ikke den rikeste i bygda heller og det er det kanskje andre her som ikke er også...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen setter en klistrelapp med navn, adresse og telefonnummer på tingene sine.

Vil Hittegodskontoret på OSL gi beskjed til eieren om at nettbrettet kan hentes der, eller forutsetter de at eieren må ta kontakt selv?

Siden passasjerer fra hele Norge bruker OSL, har de noe system på at gjenstander kan videresendes til andre flyplasser, eller må alt hentes med personlig oppmøte?

Lenke til kommentar

 

Fikk frysninger når jeg leste "iPad lesebrett".

Der må noen steppe inn og forklare forskjellen på lesebrett og nettbrett! ;)

 

Jeg får også fnatt av alle som bruker ordet "iPad" som et synonym for nettbrett... Det er mange andre produsenter ;)

Er da bare Apple som har nettbrett. Alt det andre er pekeflater fra andre produsenter ;)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...