Gå til innhold

Tester ut harddisker med enorm lagringsplass


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir nok stiv pris på disse når 6TB ligger på rundt 4-5 lapper.

Hadde jeg fått de til samme pris som 2.5 ganger prisen av 2x 4TB hadde jeg nok vurdert dem.

Havner nok på 6TB prisen i dag, og 6TB senkes til 4 TB prisen, og slik fortsetter det nedover. Er vel slik det normalt gjøres?

 

Greier de å lage 8TB disker, betyr det at 6TB er "enklere" på lage, og dermed kan senkes i pris da de blir billigere å lage.

 

EDIT: Hadde ny og større harddisk bare fått en høyere pris, så hadde jeg ikke turt å regne på hva en 8 TB disk ville kostet, da den i videoen under på 10 MB kostet 250.000 AUS på 70-tallet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=CBjoWMA5d84

Endret av AndersT2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fint det skjer noe på kapasitetsfronten. Det har vært uhyre treg framgang der i mange år. Prismessig rykker nok hver kapasitet et trinn ned på stigen.

 

xClaymanx: Husk også prisen på resten av systemet og energikostnaden. I store datasentere som huser nettskyer osv kan fort 2 servere med X antall 4 TB disker bli dyrere enn 1 server med halvparten så mange 8 TB disker. Kjøling og serverkostnader er som regel mye høyere enn kostnaden for diskene.

 

I mer hjemlige forhold med desktop PC og NAS er energi og maskinvarekostnaden mindre, men det er mulig å oppleve det i mildere grad der. F.eks en rimelig 1-bay NAS vs en dyrere 2-bay NAS. Koster en 8TB disk 2,5 ganger mer enn 2*4 TB disker så kan fort 8 TB disken gi lavest totalpris på systemet.

 

Det er nok nettopp derfor disse diskene testes i store datasentere først.

Lenke til kommentar

Fint det skjer noe på kapasitetsfronten. Det har vært uhyre treg framgang der i mange år. Prismessig rykker nok hver kapasitet et trinn ned på stigen.

 

xClaymanx: Husk også prisen på resten av systemet og energikostnaden. I store datasentere som huser nettskyer osv kan fort 2 servere med X antall 4 TB disker bli dyrere enn 1 server med halvparten så mange 8 TB disker. Kjøling og serverkostnader er som regel mye høyere enn kostnaden for diskene.

 

I mer hjemlige forhold med desktop PC og NAS er energi og maskinvarekostnaden mindre, men det er mulig å oppleve det i mildere grad der. F.eks en rimelig 1-bay NAS vs en dyrere 2-bay NAS. Koster en 8TB disk 2,5 ganger mer enn 2*4 TB disker så kan fort 8 TB disken gi lavest totalpris på systemet.

 

Det er nok nettopp derfor disse diskene testes i store datasentere først.

 

Hva skal man med så mye plass egentlig? Jeg opplever å bruke mindre og mindre plass ettersom streamning tar over i stor grad.... Det må jo være til store videolagre og bilder i høy rez?

Lenke til kommentar

Det varierer, men det finnes de som har satt opp egen skytjeneste og da er det greit med mye lagringsplass slik at man ikke behøver å bli bekymret for om det er nok lagringsplass.

 

Eller så er det mange som driver med video i rå-format og det tar veldig mye plass, så skal ikke se bort ifra at en 8 TB er velkommen etterhvert som prisen (forhåpentligvis) blir lavere.

 

 

Mvh Faller

Lenke til kommentar

 

Fint det skjer noe på kapasitetsfronten. Det har vært uhyre treg framgang der i mange år. Prismessig rykker nok hver kapasitet et trinn ned på stigen.

 

xClaymanx: Husk også prisen på resten av systemet og energikostnaden. I store datasentere som huser nettskyer osv kan fort 2 servere med X antall 4 TB disker bli dyrere enn 1 server med halvparten så mange 8 TB disker. Kjøling og serverkostnader er som regel mye høyere enn kostnaden for diskene.

 

I mer hjemlige forhold med desktop PC og NAS er energi og maskinvarekostnaden mindre, men det er mulig å oppleve det i mildere grad der. F.eks en rimelig 1-bay NAS vs en dyrere 2-bay NAS. Koster en 8TB disk 2,5 ganger mer enn 2*4 TB disker så kan fort 8 TB disken gi lavest totalpris på systemet.

 

Det er nok nettopp derfor disse diskene testes i store datasentere først.

 

Hva skal man med så mye plass egentlig? Jeg opplever å bruke mindre og mindre plass ettersom streamning tar over i stor grad.... Det må jo være til store videolagre og bilder i høy rez?

Ehm... Skylagringstjenester? Dropbox? Facebook? Tror det er nok av aktører som har ekstreme behov for lagringskapasitet så at det går fremover på harddisk fronten er ikke akkurat negativt.

Lenke til kommentar

Fint det skjer noe på kapasitetsfronten. Det har vært uhyre treg framgang der i mange år. Prismessig rykker nok hver kapasitet et trinn ned på stigen.

 

xClaymanx: Husk også prisen på resten av systemet og energikostnaden. I store datasentere som huser nettskyer osv kan fort 2 servere med X antall 4 TB disker bli dyrere enn 1 server med halvparten så mange 8 TB disker. Kjøling og serverkostnader er som regel mye høyere enn kostnaden for diskene.

 

I mer hjemlige forhold med desktop PC og NAS er energi og maskinvarekostnaden mindre, men det er mulig å oppleve det i mildere grad der. F.eks en rimelig 1-bay NAS vs en dyrere 2-bay NAS. Koster en 8TB disk 2,5 ganger mer enn 2*4 TB disker så kan fort 8 TB disken gi lavest totalpris på systemet.

 

Det er nok nettopp derfor disse diskene testes i store datasentere først.

 

Selvsagt blir det billigere i lengden med mindre disker og racks som kjører 8TB disker enn 6TB disker, men som oftest når det kommer til store datasentere så er vel det heller plassbesparing som er tingen forran prisen på hardwaren :)

Jeg har aldri kastet meg på siste skrik innen lagring, så for meg ble det 2x3TB disker foreløbig før jeg eventuelt hopper over på noe mer interresant :)

 

De som mener at dropbox og google drive er tingen så blir det garantert svindyt i lengden.

Endret av xClaymanx
Lenke til kommentar

 

 

Blir nok stiv pris på disse når 6TB ligger på rundt 4-5 lapper.

 

Det er prisen på enterprise utgaven.

Vanlige desktop disker er som regel langt billigere.

 

Newegg selger f.eks desktopvarianten til 299$ som skulle tilsvare ca 1860,-

WD selger da Red versjonen til 2,499,- som er ment for NAS til mye rimeligere. Har en 4TB av denne og hatt den i 7mnd nå og fungerer kjempebra. Så vil nok tro denne faller en del i pris, etterhvert. Har sårt behov for en ny disk så kan jo hende det blir en slik. Litt stiv pris enda synes jeg.

 

https://www.komplett.no/wd-red-6tb-nas-drive/820568

Lenke til kommentar

 

 

Blir nok stiv pris på disse når 6TB ligger på rundt 4-5 lapper.

 

Det er prisen på enterprise utgaven.

Vanlige desktop disker er som regel langt billigere.

 

Newegg selger f.eks desktopvarianten til 299$ som skulle tilsvare ca 1860,-

WD selger da Red versjonen til 2,499,- som er ment for NAS til mye rimeligere. Har en 4TB av denne og hatt den i 7mnd nå og fungerer kjempebra. Så vil nok tro denne faller en del i pris, etterhvert. Har sårt behov for en ny disk så kan jo hende det blir en slik. Litt stiv pris enda synes jeg.

 

https://www.komplett.no/wd-red-6tb-nas-drive/820568

 

 

Ja jeg er helt enig med deg, er ikke slik at jeg har behov for så ufattelig mye lagringsplass, men noen TB til overs er ikke å se bort ifra.

Får se hva prisen på 4 og 6 blir når 8 er på plass i hyllene så blir det kanskje handel.

Lenke til kommentar

 

-----

 

Hva skal man med så mye plass egentlig? Jeg opplever å bruke mindre og mindre plass ettersom streamning tar over i stor grad.... Det må jo være til store videolagre og bilder i høy rez?

Mange som bruker maskinen til mer enn å bare laste ned filmer. Ta en fotograf f.eks, han/hun kan fort fylle opp mange 32/64GB minnekort i løpet av en arbeidsdag når man tar bilder i raw-format. Hos en som driver med video så brenner gigabytene også ganske raskt opp. Det samme gjelder for en som driver med musikkproduksjon. Mange arbeidsoppgaver som spiser opp store mengder lagringsplass på kort tid. Så der er ikke bare store serverparker og folk som laster ned Blu-ray filmer som trenger mye lagringsplass.

Lenke til kommentar

Bra med litt utvikling, håper snart prisene faller litt på harddisker. De har stått stille ganske lenge nå...

 

Det selges fortsatt 250GB, 500GB og 1TB disker, hvorfor ikke fase ut alt dette og kun selge disker på minimum 2TB?

 

Fordi folk bruker ofte 500GB 3,5" disker til servere.

Lenovo og sikkert nok HP videreselger disse til skyhøy fortjeneste.

En normal hdd fra wd på 500gb koster det vel rundt 400kr, kjøper du en fra lenovo med påmontert koster den over over tusenlappen.

Lenke til kommentar

har man virkelig muligheter for å få SSD og harddisk i samme kapasitet ?

jeg var sikker på at SSd-ene lå et stykke bak der

 

en 8 TB SSD kommer sikkert til å koste en halv million hvis noen lager den i dag

 

Sandisk har iallefall 4TB ssd :) Optimus MAX heter den. 12Gb/s SAS, passer perfekt med 8 slike på Areca 1883 kontrolleren min som også har SAS 12Gb/s :green:

 

Prisen er ukjent, men tipper 3-4000$ (+ moms og heioghå) minst!

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Bra med litt utvikling, håper snart prisene faller litt på harddisker. De har stått stille ganske lenge nå...

 

Det selges fortsatt 250GB, 500GB og 1TB disker, hvorfor ikke fase ut alt dette og kun selge disker på minimum 2TB?

 

Fordi folk bruker ofte 500GB 3,5" disker til servere.

Lenovo og sikkert nok HP videreselger disse til skyhøy fortjeneste.

En normal hdd fra wd på 500gb koster det vel rundt 400kr, kjøper du en fra lenovo med påmontert koster den over over tusenlappen.

 

 

Bare noobs som kjøper så små disker nå, selv om man har slike i et raidarray.

De smarte bruker Arecakontroller, og bytter ut diskene i arrayet med større disker etterhvert som disker dør, eller får råd til større disker. Når man har byttet ut alle diskene med større enn de opprinnelige i arrayet, så kjører man en enkel kommando til arecakontrolleren, og vips så har man et større arryay, med samme innholdet som man hadde før man byttet ut disker.

 

Eller man kan bruke ZFS, som jeg også liker veldig godt til serverbruk.

Lenke til kommentar

 

har man virkelig muligheter for å få SSD og harddisk i samme kapasitet ?

jeg var sikker på at SSd-ene lå et stykke bak der

 

en 8 TB SSD kommer sikkert til å koste en halv million hvis noen lager den i dag

 

Sandisk har iallefall 4TB ssd :) Optimus MAX heter den. 12Gb/s SAS, passer perfekt med 8 slike på Areca 1883 kontrolleren min som også har SAS 12Gb/s :green:

 

Prisen er ukjent, men tipper 3-4000$ (+ moms og heioghå) minst!

 

da er du oppe 25 tusen eks moms o.s.v

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...