Gå til innhold

NASA vil finne liv på andre planeter innen 20 år


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er liv på andre planeter, det er det liten tvil om.

Men det bryr jeg meg lite om, det forandrer ikke mitt eller noen andre sine liv, vi vil ikke kunne utvikle eller utnytte noen teknologi før om flere generasjoner til å ta kontakt på noen måter.

 

Dette er penger sløst bort spør du meg, det finnes så mye annet å bruke penger på som vil gagne oss mennesker på så mange måter.

 

Med dagens eskalerende konflikter i øst-europa og midt-østen så tror jeg ikke vi vil oppleve å oppdage liv utenfor vår egen klode.

Lenke til kommentar

Det er liv på andre planeter, det er det liten tvil om.

Men det bryr jeg meg lite om, det forandrer ikke mitt eller noen andre sine liv, vi vil ikke kunne utvikle eller utnytte noen teknologi før om flere generasjoner til å ta kontakt på noen måter.

 

Dette er penger sløst bort spør du meg, det finnes så mye annet å bruke penger på som vil gagne oss mennesker på så mange måter.

 

Med dagens eskalerende konflikter i øst-europa og midt-østen så tror jeg ikke vi vil oppleve å oppdage liv utenfor vår egen klode.

 

 

Men er det ikke litt trist da? At noen enkeltindivider og nasjoner skal begrense utviklingen av sivilisasjonen vår. Vi har nå brukt ca. 10 000 år, der teknologi og rettigheter har utviklet seg eksponensielt og harmonisk. Det eneste som kan tilbakestille oss dit er krigføring, noe jeg føler er enda mer motiverende for å nå neste steg andre veien.

 

Hvis vi skal oppnå bærekraft over 1000er av år, må vi tenke lenger enn vår egen planet. Å kunne utvinne energi mer eller mindre direkte fra solen og mineraler fra asteroider må etterhvert bli en selvsagthet. Reising og kommunikasjon i rommet vil da bli like naturlig som det å ta fly eller båt i dag, det er rett og slett slik det må bli.

 

Et viktig siste punkt:

- Hvis vi skal finne intelligent liv, er det ikke så interessant for oss om vi finner noen som er mindre intelligente enn oss selv, evt. ikke har kommet så langt som oss i sivilisasjonen. Tenk om vi møter en sivilasjon som ligger bare 100 år bak oss tid, der vil de ikke kunne kjøre et fly eller lage en romfartøy engang.

- Om de derimot har kommet lenger enn oss har de gjort det fordi krigføring IKKE har begrenset deres evne til å nå dit de har kommet. Dessuten, har de kommet skal vi si ca. 100 000 år lenger enn oss vil de neppe ha behov for det vi har. Altså

vi har ingen interesse av å stjele og mishandle våre nærmeste evolusjonære slektninger gorillaene, og da er neppe den sivilisasjonen noen trussel for oss heller.

 

Vi skal komme så langt en dag, ved å samarbeide, begrense fremtidige befolkninger og å forvalte ressurser disiplinert og bærekraftig. Uten teknologisk utvikling som NASA er i teten på nå, vil ikke dette være mulig. Og dette ER viktig, ettersom alt begynner med en visjon. Uten visjoner hadde vi ikke engang vært på månen enda. Nøkkelen til suksess ligger i evnen til å tenke klart og langt fremover. Veldig langt fremover.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Sakset fra artikkelen:

 

Vi vil finne liv på andre planeter innen 20 år

Kan finne liv innen 20 år

Det er ifølge NASA mulig at det kan skje allerede innen 20 år.

 

 

Javel.

 

Poenget mitt: Det er ikke en kjeft som vet om det vil skje innen 20 år, eller for den saks skyld noensinne. Å hevde noe annet er REN spekulasjon...

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det er liv på andre planeter, det er det liten tvil om.

Men det bryr jeg meg lite om, det forandrer ikke mitt eller noen andre sine liv, vi vil ikke kunne utvikle eller utnytte noen teknologi før om flere generasjoner til å ta kontakt på noen måter.

 

Dette er penger sløst bort spør du meg, det finnes så mye annet å bruke penger på som vil gagne oss mennesker på så mange måter.

 

Med dagens eskalerende konflikter i øst-europa og midt-østen så tror jeg ikke vi vil oppleve å oppdage liv utenfor vår egen klode.

[/quote mykje enig egentlig med deg der. Men samtidig nykjerrighet er en del av det og vere menneske så der vil altid vere prioriteringer.

Lenke til kommentar

Å utforske rommet er det viktigste og mest verdifulle man kan gjøre for vår art og faktisk vår planet og vårt livstre. Det er det motsatte av bortkastede penger. Om et par hundre år kommer ingen til å huske noen av oss. Men vi kan bidra til at livet ifra vår planet lever videre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Vet ikke årsaken men JWST skulle alt vert på plass, trist at det er såpass forsinket, men flott at det ikke ble kansellert.

 

Liv finnes det garantert, det er anslått at hver 6 stjerner kan ha en planet bare i vår galakser, det skulle gi ca 17 milliarder planeter bare i Melkeveien. Så er det selvsagt enkelte stjerner som har mer enn 1 planet, som vårt eget solsystem,

Så er det videre flere hundre milliarder galakser.

 

Intelligent liv er en annen ting.....

 

Jeg er forøvrig ikke imponert av hva vi har fått til siden vi landet på månen, langt viktigere å bruke penger på krig og elendighet.

Det å utforske det ukjente, er det som driver oss fremover og definerer oss mennesker.

Lenke til kommentar

Å utforske rommet er det viktigste og mest verdifulle man kan gjøre for vår art og faktisk vår planet og vårt livstre. Det er det motsatte av bortkastede penger. Om et par hundre år kommer ingen til å huske noen av oss. Men vi kan bidra til at livet ifra vår planet lever videre.

Tenk hvordan verden hadde vært, om Leiv Eiriksson, Cristopher Columbus, Vasco Da Gama, Amerigo Vespucci, Marco Polo, ble hjemme?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Tenk hvordan verden hadde vært, om Leiv Eiriksson, Cristopher Columbus, Vasco Da Gama, Amerigo Vespucci, Marco Polo, ble hjemme?

rwqqmo.jpg

Det er folk på andre kontinenter, det er det liten tvil om.

Men det bryr jeg meg lite om, det forandrer ikke mitt eller noen andre sine liv, vi vil ikke kunne utvikle eller utnytte noen teknologi før om flere generasjoner til å ta kontakt på noen måter.

 

Dette er penger sløst bort spør du meg, det finnes så mye annet å bruke penger på som vil gagne oss på så mange måter.

 

Med dagens eskalerende konflikter i europa så tror jeg ikke vi vil oppleve å oppdage andre folk utenfor vår egen verdensdel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Med dagens eskalerende konflikter i øst-europa og midt-østen så tror jeg ikke vi vil oppleve å oppdage liv utenfor vår egen klode.

Kan ikke folk i konfliktrammede områder bare skjerpe seg, så kan vi blåse all vår energi på å utforske rommet!

 

Når de er så hissige så fungere det ikke slik

 

men man kan jo håpe på at de også blir mere opptatt av hva som er utenfor planetsystemet våres

Lenke til kommentar

Verdensrommet er spennende dere. Tenk i det store bildet. Vi svever rundt på en egentlig veldig liten blå ball ute i et svart åpent 'uendelig' rom fylt av milliarder av stjerner og planeter ????!!!! Mind fuck når du tenker stort Hvor ender det hen ?

 

 

Det er rett og slett en plikt og fantastisk spennende og utforske planeter og rommet. Tenk om mange hundre år så vil vi ha starta og sette opp kolonier og baser på mars og reise dyper og dypere inn i det ukjente og uendelige WOOOW.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Verdensrommet er spennende dere. Tenk i det store bildet. Vi svever rundt på en egentlig veldig liten blå ball ute i et svart åpent 'uendelig' rom fylt av milliarder av stjerner og planeter ????!!!! Mind fuck når du tenker stort Hvor ender det hen ?

 

 

Det er rett og slett en plikt og fantastisk spennende og utforske planeter og rommet. Tenk om mange hundre år så vil vi ha starta og sette opp kolonier og baser på mars og reise dyper og dypere inn i det ukjente og uendelige WOOOW.

tngcaption11e.jpg

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Teleskoper kan ikke oppdage liv. De kan oppdage tegn til elementer på atmosfæren eller overflaten som kan *kanske* knyttes til biologisk aktivitet. CH4 og CO2 er "tegn" på liv. Men begge stoffene eksisterer i enorme mengder der ute, som er bevist til å være av ikke-organisk opprinnelse. Mars skulle være stappfull av bakterieliv, men er sålangt steril.

 

Egentlig er jeg temmelig lei NASA og heiagjengen. Vi burde være mye mer aggressive, fly til i det minste til planeter i solsystemet vårt, og kolonisere, og liv burde ikke oppdages men spres... til alle selv fjerneste kantene vi kan spre det til.

Og ikke drive lavorbiteflyging og pengesløsing på forskningsprosjekter, men desverre er disse to egenskapene kjernen i NASAs moderne ideologi. Store løfter, enda større fantasi i bruk ved all slags 3d modellering av skip som kommer aldri til å fly, etc. Og ingen virkelige fremskritt siden 70-tallet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...