Gå til innhold

Nvidias super-Tegra knuser alle konkurrentene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gamecube og wii emulator utviklerne har fått Quad K1 siden november i fjor mener jeg fikk et board med uttak til skjerm. Emulatoren kjører for føstegang nesten 100% på noen titler på ARM. selveste stasjonære datamaskiner sliter med å kjøre 100%.

 

Ikke for å nevne at den kommer med full Opengl 4.4 (med stabil drive, ser på deg Qualcomm!). Ikke alle skjermkort produsenter kan skryte på seg full opengl 4.4. Godt levert av nVidia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men hva med strømforbruket? Om det er snakk om håndholdte enheter er det vel forholdsvis viktig med lavt strømforbruk??

 

Det er et godt spørsmål - vi fant ikke noen troverdige, bekreftede tall på det sånn i full forbifart, men jeg sjekker direkte med Nvidia nå, så ser vi om de svarer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at de viser frem en "mobil" chip med en stor heatsink, regn med at det er høyt, eller at den blir clocket ned MYE.

EDIT: Den kan godt være 2x så god, men er den like god per watt? Ingen problem å slå en 3w chip med en 8w en ;)

Endret av Dupl3xxx
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare Nvidia får kjørt igang 20nm produksjonsteknikk snart så blir det bedre energieffektivitet over hele linja.

 

Bekymrer meg litt at de har hatt så mye problemer med det. Vi nærmer vel oss ei grense i hvor smått de kan lage kretser i silisium. Blir interessant å se hvordan de skal skalere opp etterpå.

Lenke til kommentar

Bare Nvidia får kjørt igang 20nm produksjonsteknikk snart så blir det bedre energieffektivitet over hele linja.

Kommer i neste generasjon SoC (Erista), blir nok vist frem i Januar 2015. Vil der bruke Denver CPU og Maxwell GPU.

 

 

På høy tid at NVIDIA kommer med en mobil SoC med Open GL ES 3.0 støtte og 32 bit float presisjon. Tegra 3 og 4 (GeForce ULP) var håpløst utdatert i forhold til konkurrentene funksjonalitetsmessig.

Jepp, Tegra K1 har også full støtte for OpenGL 4.4 samme som alle andre GPU'er basert på Kepler.
Lenke til kommentar

Gamecube og wii emulator utviklerne har fått Quad K1 siden november i fjor mener jeg fikk et board med uttak til skjerm. Emulatoren kjører for føstegang nesten 100% på noen titler på ARM. selveste stasjonære datamaskiner sliter med å kjøre 100%.

 

Ikke for å nevne at den kommer med full Opengl 4.4 (med stabil drive, ser på deg Qualcomm!). Ikke alle skjermkort produsenter kan skryte på seg full opengl 4.4. Godt levert av nVidia.

Det kan jeg ikke si meg enig i. Mange GC og Wii spill har latt seg spille i full hastighet på PC i flere år allerede.

Lenke til kommentar

Jeg håper vi får se denne på konsoller ala. Ouya. Det hadde fungert flott i stua.

 

Det kan jeg ikke si meg enig i. Mange GC og Wii spill har latt seg spille i full hastighet på PC i flere år allerede.

Selv om du har helt rett, er det kun PC-en i toppklassen som har klart dette - PC-er som koster mye mer enn hva prisen på en enhet med K1 vil koste. Det er imidlertid stor forskjell på å emulere et Wii-spill i 1080p med 4x intern oppløsning, full anti-aliasing og andre grafikkforbedringer enn å kjøre et gammelt GC-spill i orginal oppløsning. Det er ikke et veldig godt mål.

Lenke til kommentar

Hvor høy oppløsning er det snakk om at K1en klarer? Med tanke på at de "nesten" klarer 100% så mistenker jeg at dette er i opprinnelig oppløsning. En annen ting er at emulering av spillene ikke er det samme som rendring av grafikken. Dersom CPUen ikke klarer å rekompilere koden kjapt nok så hjelper det ikke at grafikkchipen ikke svetter ved 4x oppløsning. Dette er dog noe som er veldig varierende fra spill til spill.

 

Wii-spill kunne emuleres på en stock C2D 8400, noe som var en ganske ordinær prosessor for personer som brukte PC som sin hovedplattform for spilling. Gamecube spill var mindre krevende enn det igjen. 2-3x oppløsning var mulig med et geforce 8800gt. Dette var et ganske bra oppsett i 2008, men 2008 er faktisk 6 år siden nå. Det er lenge siden den mengden prosessorkraft ble allemannseie.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Men hva med strømforbruket? Om det er snakk om håndholdte enheter er det vel forholdsvis viktig med lavt strømforbruk??

Med tanke på at de viser frem en "mobil" chip med en stor heatsink, regn med at det er høyt, eller at den blir clocket ned MYE.

 

EDIT: Den kan godt være 2x så god, men er den like god per watt? Ingen problem å slå en 3w chip med en 8w en ;)

jeg vil vite strømforbruket, det er ikke vits med 2x kraft hvis strømforbruket er 6x.

 

Heisann, alle! Nå har jeg fått svar fra Nvidia på dette, og de vil ikke kommentere det nøyaktige strømforbruket i brikken. Ikke akkurat nå, i alle fall - men med lanseringen av Nvidia Shield Tablet i dag har vi fått noen tall på batteriforbruket deres eget Tegra K1-nettbrett skal bringe til bords ved bruk.

 

Edit: ...men i en av slidene vi har fått tilsendt, hvor det fortelles at Tegra K1 støtter de samme teknologiene som Kepler-baserte skjermkort, har Nvidia skrevet "mindre enn 2 watt" i strømforbruk-raden for Tegra K1.

Endret av VargAamo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...